Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Recrutarea on-line, o Web-afacere cu potential ridicat

24 Iunie 2006



Internetul a furnizat in ultimii ani pietei muncii un ansamblu de tehnologii ce permit difuzarea si tratarea informatiilor intr-un mod descentralizat, in timp real si la un cost redus, atuuri care fac din serviciile de intermediere a ofertei de locuri de munca, reunite generic sub denumirea de recrutare on-line, o adevarata oportunitate de Web-afacere. Toate aceste avantaje mentionate mai sus devin din ce in ce mai vizibile, in ultimii 5 ani, si in Romania, tinzand sa modifice radical structura pietei muncii, tehnologiile on-line depasindu-si rolul de fluidificator al procesului de cerere-oferta.
recrut1
Internetul a produs o modificare majora in algoritmul recrutarii de personal, influentand radical piata ofertelor si cererilor de angajare. Rubricile de mica publicitate ale cotidianelor, dar si publicatiile de anunturi specializate au pierdut si continua sa piarda constant teren in fata zecilor de site-uri specializate in domeniul recrutarii on-line, care nu au ratat sansa de a specula aceasta oportunitate. Declinul suprematiei „hartiei“ a fost proportional cu cresterea ratei de penetrare a Internetului in Romania, dar si cu cresterea vizibilitatii avantajelor oferite de „solutia virtuala“.


Toata lumea iese in castig


Avantajele recrutarii on-line sunt evidente atat pentru cei care doresc sa-si caute un loc de munca, cat si pentru companiile care recruteaza. La nivelul candidatilor, principalele avantaje se pot sintetiza intr-un singur cuvant: economie. In primul rand, de bani, deoarece accesarea site-urilor de recrutare on-line nu costa nimic (spre deosebire de mica publicitate din presa scrisa, unde este necesara cumpararea suportului fizic al anuntului), iar depunerea CV-ului este si ea gratuita. O alta economie considerabila – daca tinem cont de dinamismul ridicat al pietei muncii in ultimii ani, ce se face simtit si in Romania – este cea de timp, realizata prin faptul ca se pot consulta mai multe site-uri o data, se pot filtra cautarile de locuri munca dupa anumiti parametri predefiniti, CV-ul ajunge mult mai rapid la angajator, feed-back-ul este si el la randul sau mult mai rapid etc.


In afara acestor asa-numite beneficii cantitative, mai exista si o serie de castiguri calitative, deloc neglijabile. Astfel, candidatul se poate documenta mai bine asupra ofertei, care este prezentata mult mai in detaliu. In plus, numeroase site-uri ofera modele de realizare ale unui CV on-line, ceea ce faciliteaza sensibil demersul candidatului. La acestea se adauga o serie de infomatii utile pentru candidat, in cadrul rubricilor sustinute de specialisti in resurse umane, si chiar servicii de asistenta on-line acordata candidatilor.
recrut2
Din perspectiva angajatorilor care apeleaza la site-urile de e-recrutare, principalele avantaje oferite de intermediarii on-line sunt:


- scadere constanta a costurilor serviciilor specializate oferite de respectivele site-uri angajatorilor. Comparativ cu varianta publicarii in presa cotidiana sau presa specializata (unde oricum se percepe o taxa pentru suprafata solicitata), avantajele sunt evidente - spatiu mult mai mare de prezentare a ofertei (cu posibilitati grafice extinse), posibilitatea de a modifica mult mai rapid anuntul publicat pe site, oportunitatea de a targeta mai exact publicul tinta (au aparut site-uri de recrutare on-line de nisa, cum ar fi cele care abordeaza numai zona financiar-bancara), o arie de acoperire mult mai mare (un anunt postat pe un site ofera angajatorului sansa de a se adresa mai rapid unui numar mult mai mare de candidati din diverse zone geografice) etc;


- posibilitati superioare de triere/sortare a candidatilor. Angajatorul poate include in formularul postat o serie de criterii de selectie care sa-i permita o sortare mult mai precisa a CV-urilor primite. La aceasta contribuie semnificativ posibilitatea testarii on-line a candidatilor;


- economie de timp. Chiar daca utilizarea serviciilor unui site de recrutare on-line nu elimina total etapele intermediare din algoritmul de angajare, castigul de timp este evident. Dincolo de trierea automata a CV-urilor, solicitantul poate primi raspuns pe mail instantaneu, detaliile si orice alte informatii pot fi accesate, respectiv solicitate, mult mai rapid etc.


Rezultate crescatoare


Toate aceste avantaje au facut, in doar cativa ani, din recrutarea on-line o Web-afacere cu rentabilitate ridicata, dupa cum o demonstreaza si rezultatele inregistrate de principalii jucatori de pe piata autohtona.


Astfel, site-ul eJobs.ro, care se autoprezinta drept „cel mai mare site de recrutare din Romania“ cu cea mai mare cota de piata, raporteaza o medie 1.200.000 de utilizatori pe luna si peste 13.000.000 de pagini vizionate lunar. Site-ul anunta o baza de date de peste 600.000 de CV-uri, 4.000 de oferte de munca si peste 25.000 de companii client. Cel de-al doilea site din clasamentul accesarilor, potrivit serviciului Trafic.ro, este MyJob.ro. Lansat in 2001, MyJob.ro a depasit pragul de 100.000 de utilizatori inregistrati in doar doi ani de activitate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite