Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Educația, prioritatea Președintelui României

28 Ianuarie 2016




Este nevoie de un sistem de formare a profesorilor care să îi pregătească pentru realităţile actuale din sistem, pentru copiii din bănci care au personalități și atitudini diferite, reflectând diversitatea și provocările societății actuale. Debirocratizarea activității didactice, flexibilizarea procesului, dezvoltarea metodelor și instrumentelor pedagogice, modernizarea curriculară și creșterea autonomiei decizionale sunt la fel de importante.

Atractivitatea profesiei didactice depinde și de recâştigarea prestigiului profesional, de recunoaşterea acestuia nu doar la nivel declarativ, ci prin măsuri concrete cum ar fi de exemplu stimularea salarială, oportunitățile de dezvoltare și formare continuă, accesul la resurse didactice moderne. Promovarea trebuie bazată pe criterii de calitate, iar formarea inițială trebuie să fie una solidă, responsabilă, care pune accent pe dezvoltarea competențelor psiho-pedagogice.

Există un nod gordian al administraţiei publice din România: lipsa de continuitate a legilor şi reformelor. Cum veţi securiza noua Lege a Educaţiei pentru a nu deveni victima schimbărilor impuse de succesiunea la putere a partidelor şi guvernanţilor? Ce soluţii aveţi în vedere pentru a putea avea reforme sustenabile, predictibile şi pe termen lung în domeniile strategice ale României?

După cum discutam și mai devreme, am optat pentru o amplă consultare publică tocmai în ideea de a legitima la nivelul societății opțiunile majore pentru educație și cercetare. Cred că această legitimitate este cheia securizării reformelor în educație, în parteneriat cu instituţiile statului şi cu actorii politici. Un alt aspect important este normalitatea abordării: stabilind o viziune și obiective de țară vom ști exact unde vrem să ajungem. Realizând o strategie și un plan operațional vom oferi harta pentru a ajunge unde ne-am propus, iar la final, printr-un pachet de modificări legislative, vom asigura instrumentele necesare.

Garantul reușitei nu este, de această dată, o persoană, ci angajamentul întregii societăţi într-o direcţie asumată. Cred că educația și cercetarea sunt prea importante pentru a nu fi domeniile care vor arăta, în următorii ani, că există și alt mod de a face politici și politică în România.

În momentul încheierii mandatului său, Preşedintele Emil Constantinescu afirma că nu a reuşit ce şi-a propus pentru că a fost învins de sistem. Rezistența la schimbare şi inerţia mare caracterizează sistemele complexe, care sunt greu de reformat. Transformările profunde reuşesc când oamenii sunt reuniţi în jurul unui ideal şi animaţi de către acesta. Care este idealul care credeţi că poate motiva cel mai mare sistem public din România să se schimbe, să se nască din nou?


În primul rând nu consider că mă aflu într-o luptă cu sistemul în care apar și învingători și învinși. O să fiu cât se poate de direct: dacă nu modernizăm educația și cercetarea din România pierdem cu toții. Nu înseamnă că va fi ușor sau că soluțiile sunt simple. Din contră, problemele sunt complexe, interesele sunt multiple și efortul va fi considerabil.

Ați întrebat care ar fi idealul care ar putea să motiveze schimbarea... Cred că diferă de la om la om. Pentru mine idealul constă în onorarea încrederii celor care se implică în dezbatere şi o evaluare finală care să concluzioneze că ne-am ţinut de cuvânt pe termen mediu şi lung. Schimbările profunde se realizează treptat. Anul acesta vă invit să plecăm la drum împreună pentru o Românie educată.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Alexandru Sevastian
Văd că în general problemele sistemului de învățământ sunt cunoscute. Cum o reformă se face cu oameni noi, normal ar fi să fie lăsați deoparte TOȚI managerii puși pe criterii politice și nu valorice, perioada numirii să coincidă cu un ciclu electoral suficient cât sa poată demonstra ce-i în stare să facă, să și se dea ocazia colectivelor de profesori din școli să-și aleaga singuri echipa manageriala iar aceasta să-și aleaga Cons de Adm. și in corpore să răspundă dupa 4-5 ani de rezultatele obținute. Pe de altă parte dacă reformarea învățământului nu va ține cont și că e nevoie de un debușeu în economie, dacă tinerii școliți nu-și vor găsi slujbe în industrie, economie, comerț , servicii nu vor avea MOTIVAȚIE să studieze și reforma nu va da rezultate fiind făcută pe jumătate. O durere mai veche ține de batjocura la care au fost supuse sistematic liceele pedagogice ale căror elevi rămân în marea lor majoritate în sistemul de învățământ. Câtă vreme vor avea ultimele acces la resurse materiale și umane, la schimburi de experiență în proiecte europene, vor lucra cu dotări învechite și în spații insalubre, friguroase sau nemodernizate (vezi Liceul Pedagogic "Vasile Lupu" Iasi, vechi de 160 de ani care se darama pe elevi si profesori în timp ce Primăria repară în ultimii 25 de ani după cum îi dictează interesele) și vor fi tratate de ISJ-uri la rubrica "și alte școli" , degeaba vom clama "școala reprezintă o prioritate națională" că sistemul va fi an de an alimentat cu acești copii/învățători sărăciți din cauza condițiilor în care Liceele pedagogice au subzistat. Cu speranța că voi fi întrebat să contribui, aștept semnale.
29 Ianuarie 2016, 05:03:28