Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Educația, prioritatea Președintelui României

28 Ianuarie 2016




Cred că România lucrului bine făcut nu trebuie supusă presiunilor de timp. Prefer să gândim de două ori, dar să reformăm o singură dată.

Care este practic rolul Președintelui și al Administrației Prezidențiale în tot acest demers al dezbaterii privind viitorul educației și al cercetării din România?

Există foarte mulţi oameni competenţi şi cu viziune în domeniu, însă deseori lipseşte dialogul şi contextul de colaborare între aceştia. Există studii şi cercetări neurmate de soluții. Avem date din sistem care diferă de la o sursă de raportare la alta și care nu sunt colectate în mod unitar, strategic. Astfel, nici măsurile luate nu au la bază informații actuale, studii recente sau analize de impact.

Rolul Preşedintelui şi al Administraţiei Prezidenţiale în acest context va fi acela de integrator al datelor și studiilor despre starea sistemului și provocările sociale viitoare, și de mediator între societate și factorii de decizie, între experți și practicieni, între cei care asigură managementul procesului educațional și cei care administrează instituțiile de învățământ.

Scopul acestui prim an de dezbateri este cât se poate de concret: conturarea unei viziuni şi a unor obiective de ţară, care să ofere stabilitate şi predictibilitate pentru România Educată.

Vor exista mai multe etape ale dezbaterii şi ale acestui proiect. Care sunt acestea şi la ce rezultate vă așteptați? Care sunt publicurile vizate? Ce instrumente concrete vor susţine materializarea şi reuşita procesului de consultare?


Proiectul de ţară pentru educaţie şi cercetare se va derula pe parcursul a aproape trei ani: 2016, 2017 și 2018. Într-o primă etapă, vom prelua, în colaborare cu Ministerul Educaţiei, viziunea societăţii pentru a o transforma într-o viziune națională, unitară, integrată și în obiective strategice de țară pentru perioada 2018-2030. Apoi, în cea de-a doua etapă, vom contura strategia națională pentru educație și cercetare şi planurile operaţionale aferente, pornind evident de la viziunea și obiectivele asumate anterior. La finalul acestui proces, în 2018, vom sprijini un ansamblu de politici și un model de guvernanță în educație și cercetare.

Ne propunem să utilizăm o serie de instrumente specifice amplelor consultări publice, precum un instrument de consultare online, dezbateri regionale, evenimente organizate de către cei interesaţi şi probabil şi instrumente profesioniste de sondare a opiniei publice. Ne dorim un concept modern, însă şi flexibil, în funcţie de dorinţa de implicare a publicului.

România educată este un proiect de ţară și sper ca întreaga societate să participe la acest demers: de la simpli cetățeni la părinți, elevi și manageri școlari, de la decidenți la organizații neguvernamentale, sindicate și structuri de reprezentare. Esențială va fi conştientizarea importanţei pe care o au educaţia şi cercetarea pentru viitorul României şi asumarea unei viziuni cu obiective coerente, rezultată dintr-o mare de opțiuni contrastante.

Instrumentul de consultare interactivă, dar şi dezbaterile organizate de Administraţia Prezidenţială şi de actori din zona educaţiei sunt elemente de democrație directă. Cât de oportun este un astfel de model în acest moment politic și de maturizare socio-civică a României? Există perspectiva extinderii şi generalizării implementării unui astfel de model?

Nu le-aș numi neapărat instrumente de democrație directă, ci mai degrabă practici care să aducă și să țină aproape autoritățile de societate, decizia politică de cetățeni, în cel mai profund spirit democratic. Cred că societatea românească s-a maturizat foarte mult, cetățenii noștri știu ce își doresc și sunt atașați de valorile și principiile democratice.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Alexandru Sevastian
Văd că în general problemele sistemului de învățământ sunt cunoscute. Cum o reformă se face cu oameni noi, normal ar fi să fie lăsați deoparte TOȚI managerii puși pe criterii politice și nu valorice, perioada numirii să coincidă cu un ciclu electoral suficient cât sa poată demonstra ce-i în stare să facă, să și se dea ocazia colectivelor de profesori din școli să-și aleaga singuri echipa manageriala iar aceasta să-și aleaga Cons de Adm. și in corpore să răspundă dupa 4-5 ani de rezultatele obținute. Pe de altă parte dacă reformarea învățământului nu va ține cont și că e nevoie de un debușeu în economie, dacă tinerii școliți nu-și vor găsi slujbe în industrie, economie, comerț , servicii nu vor avea MOTIVAȚIE să studieze și reforma nu va da rezultate fiind făcută pe jumătate. O durere mai veche ține de batjocura la care au fost supuse sistematic liceele pedagogice ale căror elevi rămân în marea lor majoritate în sistemul de învățământ. Câtă vreme vor avea ultimele acces la resurse materiale și umane, la schimburi de experiență în proiecte europene, vor lucra cu dotări învechite și în spații insalubre, friguroase sau nemodernizate (vezi Liceul Pedagogic "Vasile Lupu" Iasi, vechi de 160 de ani care se darama pe elevi si profesori în timp ce Primăria repară în ultimii 25 de ani după cum îi dictează interesele) și vor fi tratate de ISJ-uri la rubrica "și alte școli" , degeaba vom clama "școala reprezintă o prioritate națională" că sistemul va fi an de an alimentat cu acești copii/învățători sărăciți din cauza condițiilor în care Liceele pedagogice au subzistat. Cu speranța că voi fi întrebat să contribui, aștept semnale.
29 Ianuarie 2016, 05:03:28