Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Tehnologia Geospaţială, un factor esenţial în reforma educaţională

29 Ianuarie 2016



Indubitabil, societatea tehnologică actuală evoluează mult mai rapid decât sistemul educaţional, existând o discrepanţă între nevoile pieţei informatizate şi competenţele dobândite în şcoala românească. Trăim o epocă cu o dinamică tehnologică ce nu a existat până acum, dominată de inovaţie prin fenomene precum comunicaţii, imagini, Big Data, Internet of Things, Drone, Tehnologia 5G, menite să schimbe complet modul în care gândim şi acţionăm. Pornind însă de la ideea că orice sistem de învăţământ este perfectibil, în timp, printr-o reformă curriculară elaborată şi proiectată în concordanţă cu cerinţele pieţei, cele două se pot corela.



În contextul actual al dezbaterilor naţionale pe tema reformei curriculare, Esri România insistă pe necesitatea introducerii Sistemelor Informatice Geografice (GIS) şi implicit a Tehnologiilor Geospaţiale în curricula actuală, conform tendinţelor remarcate la nivel mondial. Mai mult decât oricând este evident faptul că tehnologiile geospaţiale se întrepătrund cu orice sector de activitate, devenind totodată o industrie în sine, cu o ascensiune foarte rapidă. Potrivit NASA, progresele din tehnologiile geospaţiale, precum utilizarea sateliţilor pentru monitorizarea fenomenelor globale, vor avea un impact asupra vieţii cotidiene, similar cu cel al calculatoarelor în ultima jumătate de secol. Conform estimărilor specialiştilor, cererea de angajare în acest domeniu la nivel global a crescut cu 14-20% în ultimii 5 ani. În acelaşi timp, statisticile evidenţiază un deficit de specialişti GIS, atât în sectorul public, cât şi în cel privat, soluţia constând în şcolarizarea noilor generaţii la nivelul cerut de această industrie.

Activând ca lider pe piaţa geospaţială din România de mai bine de 20 de ani, am remarcat această necesitate atât în colaborarea cu partenerii noştri din diferite industrii (cadastru, mediu, utilităţi, telecomunicaţii, armată, siguranţă publică etc.) ce duc lipsă de specialişti, cât şi prin implicarea activă de-a lungul timpului într-o serie de iniţiative şi proiecte educaţionale, ce au presupus transferul de cunoştinţe şi expertiză, cu mediul academic la toate nivelele, precum şi implicarea directă în campanii de mentorat şi educaţie GIS. Programul Educaţional Esri România are ca scop facilitarea educaţiei GIS în rândul elevilor, studenţilor şi profesorilor, oferindu-le acces la resurse dedicate (software educaţional, planuri de lecţii online, instruire şi formare) şi variate oportunităţi de dezvoltare în carieră.



Elocvente sunt în acest sens rezultatele înregistrate pe parcursul anului trecut în mai multe direcţii. În colaborare cu mai multe universităţi din ţară, am implementat noi laboratoare spaţiale dotate cu software ArcGIS educaţional (Universitatea Transilvania Braşov, Universitatea din Petroşani, USAMV Cluj, Universitatea din Bacău, Universitatea Tehnică Cluj, Universitatea din Oradea, Sibiu, Iaşi, Universitatea Politenică Bucureşti, Universitatea de Construcţii Bucureşti s.a.), facilitând astfel un studiu interactiv. Esri România a realizat un turneu educaţional la nivel naţional, în cadrul căruia au fost susţinute wokshop-uri menite să familiarizeze studenţii cu noile tendinţe în materie de tehnologii şi aplicaţii geospaţiale, dar şi să faciliteze o punte de legătură între mediul universitar şi diferite industrii. Peste 700 de studenţi şi cadre didactice au participat la aceste workshopuri, aproximativ 85% dintre aceştia considerând „foarte utilă“ utilizarea platformei ArcGIS în educaţie.

Esri România s-a alăturat Programului Naţional „Şcoala Altfel“, prin care am participat în şcoli timp de o săptămână cu o serie de ateliere GIS (edu.esriro.ro/scoalaaltfel) pentru elevi, având ca scop dezvoltarea competenţelor acestora de a rezolva spaţial probleme din lumea reală. Pe parcursul acestor ateliere multidisciplinare, elevii au posibilitatea de a experimenta o altfel de lecţie TIC, interacţionând cu tehnologii şi aplicaţii geospaţiale (mobile, online) şi luând parte la o serie de activităţi interactive, prin care pot aprofunda cunoştinţele acumulate la mai multe discipline. De altfel, abordarea în cadrul acestor ateliere vizează integrarea GIS în modelul STEM (ştiinţe, tehnologie, inginerie, matematică), ce nu presupune studiul a patru discipline diferite, ci le integrează într-o paradigmă de învăţare coezivă, pe baza cererilor din lumea reală. Acest tip de educaţie e necesar să înceapă de la cele mai mici clase, iar din experienţa noastră în teren există interes şi entuziasm, atât din partea profesorilor cât mai ales din partea elevilor, fiind necesare însă eforturi susţinute de autorităţi pentru dobândirea competenţelor necesare cadrelor didactice.



Anual, încă din 1999 până în prezent, susţinem evenimentul educaţional global GIS Day, un eveniment deschis pentru oricine doreşte să înveţe mai multe despre importanţa tehnologiilor geospaţiale. Este o oportunitate pentru fiecare dintre noi de a construi o comunitate geospaţială, împărtăşind pasiunea pentru GIS. În noiembrie 2015, împreună cu elevii Colegiului Naţional Mihai Viteazul din Bucureşti, Institutul de Biologie Bucureşti şi Grădina Botanică Dimitrie Brândză s-a realizat proiectul educaţional „La pas prin Grădina Botanică…“. Pe parcursul mai multor laboratoare şi activităţi în teren, utilizând platforma ArcGIS Online şi aplicaţiile mobile disponibile în cadrul platformei, elevii au realizat harta web a Grădinii Botanice şi o serie de aplicaţii web şi mobile ce permit explorarea Grădinii Botanice în mediul online.

În completarea Programului Educaţional vine şi o ofertă variată de instruire, prin care Esri România oferă studenţilor şi profesorilor posibilitatea de a interacţiona cu platforma ArcGIS, sub îndrumarea instructorilor autorizaţi. De asemenea, încă din 2014 şi până în prezent, Esri a desfăşurat o campanie Massive Open Online Courses (MOOCs) ce permite participarea gratuită la o serie de instruiri online pe funcţionalităţile platformei ArcGIS. Nu în ultimul rând, continuăm să realizăm sponsorizări, programe de internship pentru studenţi şi o serie de concursuri şi competiţii menite să susţină tinerii cu idei inovatoare, pasionaţi de tehnologiile geospaţiale. Anual susţinem competiţia Esri Young Scholars, prin care intenţionăm să oferim unui student remarcabil şansa de a participa cu propriul proiect GIS, în cadrul celui mai important eveniment geospaţial, Conferinţa Internaţională a Utilizatorilor Esri, ce are loc la San Diego, SUA.

Aşadar, tehnologiile geospaţiale încurajează în primul rând un învăţământ bazat pe competenţe şi pe deprinderi practice şi tehnice, nu doar pe asimilarea de informaţii. Acest lucru le permite elevilor să îşi dezvolte abilităţi importante, solicitate de industria IT şi care le oferă un mare avantaj competitiv în orice companie. La nivel mondial, s-au făcut demersuri importante pentru integrarea acestor tehnologii în curriculă. Este necesar ca şi în România să se facă paşi în această direcţie, mai ales că dispunem de resurse hardware, software, conţinut, planuri de lecţii şi tutoriale şi inclusiv de profesori de geografie şi informatică deosebit de competenţi, ce pot fi dirijaţi şi pregătiţi în acest proces. Suntem deschişi să colaborăm cu autorităţile responsabile în acest demers, facilitând accesul la Platforma ArcGIS educaţională, resurse şi conţinut online necesar proiectării curriculei de GIS aliniată cu cerinţele unei pieţe dinamice, transfer de cunoştinţe şi expertiză în formarea şi pregătirea cadrelor didactice.



Tags: GIS, Esri Romania

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite