Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cu privirea aţintită asupra unui viitor mobil

22 Martie 2016



Managementul mobilităţii la nivel de companie tinde să devină, în contextul creşterii universale a gradului de mobilitate, subiectul principal de concentrare a eforturilor din departamentele IT. Din ce în ce mai multe voci susţin însă că managementul mobilităţii nu ar trebui să constituie tema centrală a unei strategii legate de mobilitate.

Managementul mobilităţii îşi are originile în aşa-numitul management al dispozitivelor mobile (MDM), o soluţie care permite administratorilor IT din companii să instaleze cerinţe de parole la accesul în reţele de pe dispozitive mobile, să monitorizeze locaţiile dispozitivelor mobile şi să elimine de la distanţă accesul dispozitivelor pierdute sau furate, totul în numele protejării datelor companiei.

Astfel de capabilităţi sunt importante, dar ele nu rezolvă întregul spectru de ameninţări la adresa securităţii datelor care reiese din conceptul de mobilitate la nivel de companie. De exemplu, doar prin folosirea MDM nu se poate împiedica un angajat rău intenţionat de a încărca datele companiei într-un serviciu nesecurizat de tip cloud, pentru accesarea acestor date din altă parte. De asemenea, soluţia MDM permite unui administrator IT să elimine accesul unui telefon sau al unei tablete pierdute în reţeaua companiei, în scopul împiedicării furtului de date care aparţin companiei, însă cu această ocazie se vor şterge şi întregi categorii de date personale din dispozitivul utilizatorului păgubit.

Cele de mai sus sunt motive pentru care tendinţa de viitor a strategiei legate de mobilitatea la nivel de companie va fi legată de ceva mai complex decât instrumentele MDM. Experţii vorbesc acum despre managementul complet al mobilităţii la nivel de companie, o soluţie care, pe lângă managementul dispozitivelor mobile, include şi managementul aplicaţiilor mobile şi pe cel al conţinutului mobil. Aceste noi componente legate de management conferă administratorilor IT un control mai granular şi axat exclusiv pe activele care ţin de companie şi nu de angajatul care foloseşte dispozitivul respectiv.

Prin punerea în practică a unei astfel de strategii complexe, administratorii IT pot aplica anumite politici de companie asupra unor aplicaţii specifice şi a unor date anume, fără a fi afectate datele personale ale utilizatorului. Dezvoltarea acestor tehnologii noi a permis accesul dispozitivelor mobile către zone care întăresc mobilitatea angajaţilor, precum magazine de aplicaţii de tip enterprise, e-mail gestionat de la distanţă şi diseminare şi sincronizare securizată de fişiere.



Veriga lipsă a aplicaţiilor

Universul comunicaţiilor la nivel de întreprindere s-a dezvoltat enorm odată cu dezvoltarea mobilităţii la nivel de angajat. Iar angajaţii au îmbrăţişat acest concept de mobilitate deoarece el oferă noi modalităţi de executare a diverselor sarcini. Ei nu mai sunt nevoiţi să fie legaţi de birou şi să aibă de a face cu suite software mamut, care includ sute de elemente de care ei nu au nevoie. Mult mai agile din acest punct de vedere, aplicaţiile mobile dezvoltate specific pe sarcini pot armoniza procesele de muncă şi pot duce la creşterea productivităţii.

Pentru companii, problema în tot acest peisaj este aceea a aducerii acestor aplicaţii la îndemâna utilizatorilor. Este o provocare care, conform multor specialişti, va marca acest an şi următorii câţiva din punct de vedere al mobilităţii la nivel de întreprindere. Producătorii de aplicaţii la nivel general, cum ar fi, de pildă, Microsoft, au înlăturat câteva din cele mai mari bariere din calea adopţiei de aplicaţii pe dispozitive mobile prin lansarea suitei Office atât pentru sistemul iOS de la Apple, cât şi pentru sistemul Android de la Google. Şi alte aplicaţii larg răspândite pentru afaceri, cum ar fi cele din zona CRM sau a colaborării online, au înregistrat progrese remarcabile în zona mobilă.

Cu toate astea, aplicaţiile particularizate pe nevoi specifice au rămas mult în urmă din punct de vedere al adaptării la noul univers de lucru în afaceri. Mulor organizaţii le lipsesc resursele şi/sau aptitudinile interne necesare pentru regândirea, reproiectarea şi re-dezvoltarea de aplicaţii, iar această realitate face ca mobilitatea ca fenomen să nu-şi fi atins încă potenţialul promis până deunăzi.

Posibilităţi de viitor

Vestea bună este aceea că există variante pe care companiile le pot include în strategia lor legată de mobilitate pentru rezolvarea acestei provocări a aplicaţiilor. Una dintre ele este dată de tehnologiile de virtualizare a maşinilor şi aplicaţiilor, prin intermediul cărora aplicaţiile vechi, bazate, de pildă, pe Windows, pot fi portate direct pe dispozitivele mobile ale utilizatorilor. Punctul slab al acestei variante este acela că astfel de aplicaţii au fost dezvoltate special pentru ecrane mari, cu interfeţe bazate pe mouse şi tastatură, fapt care le face greu de folosit pe telefoane inteligente şi tablete dotate cu ecrane tactile.

O altă posibilitate este dată de o tehnologie emergentă, denumită application refactoring, care poate modifica aplicaţiile virtuale pentru ecrane tactile şi le poate armoniza funcţionalitatea pentru a le face mai specifice diverselor sarcini. Unele produse actualizate prin această tehnologie dispun de interfeţe de tip drag-and-drop, care permit dezvoltatorilor, administratorilor IT şi chiar utilizatorilor finali să selecteze componente din aplicaţii mai vechi pentru a alege modul cum sunt ele afişate pe dispozitivele mobile. De asemenea, platformele de dezvoltare a aplicaţiilor mobile încep să includă instrumente lipsite de cod specific ce permit persoanelor fără abilităţi de dezvoltare software să îşi construiască propriile aplicaţii mobile.

E important de reţinut, însă, că, la fel ca şi în cazul soluţiilor de management al mobilităţii, nici astfel de tehnologii nu ar trebui să fie subiectul principal de concentrare pentru o strategie legată de mobilitate a companiei. Deciziile de afaceri ar trebui să fie cele care să dicteze de ce şi în ce mod devine mobilă o companie, iar un mix ales cu grijă din astfel de tehnologii şi altele asemenea ar trebui să vină în ajutorul luării unei asemenea decizii.



Tags: comunicatii

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite