Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Digitalizarea: Reflecţia dinaintea acţiunii

22 Aprilie 2016




O privire asupra României
SNSPA este instituţia românească aleasă de Banca Mondială pentru promovarea raportului pe piaţa locală. Revista Market Watch a discutat cu conf. dr. Florina Pînzaru, decanul Facultăţii de Management, pe tema particularităţilor româneşti ale digitalizării.



De ce a fost aleasă SNSPA drept promotor al raportului Băncii Mondiale în România?
Cred că este vorba de un mix de factori. Pe de o parte, noi avem un centru de cercetare în cadrul Facultăţii de Management, unde una din axele prioritare de cercetare este impactul digitalizării asupra practicilor de management. În acest context, am studiat mult cum schimbă digitalizarea firmele non-IT, în sensul schimbării proceselor şi mentalităţilor. Colaborarea cu Banca Mondială face parte dintre proiectele dedicate acestei teme.

Ce aduce nou acest raport?
Banca Mondială scoate în fiecare an un raport pe direcţii generale de dezvoltare. Ediţia din acest an a fost dedicată digitalizării, nu ca fenomen tehnic în sine, ci ca impact asupra mediului global de afaceri. În mod evident, pentru cei familiarizaţi cu IT-ul, ceea ce se scrie în raport nu reprezintă neapărat o noutate. Este însă halucinant să constatăm, în urma raportului, că la nivel de factori de decizie, din mediul privat deopotrivă cu cel public, încă nu se înţeleg nişte lucruri extrem de simple. De exemplu, nu se înţelege că trăim într-o lume extrem de polarizată din punct de vedere al efectelor digitalizării.

Care speraţi să fie impactul acestui raport?
Primul impact dorit de noi a fost să generăm un soi de notorietate asupra necesităţii de a nu mai gândi digitalizarea doar în termeni de transparenţă şi elemente tehnice. De regulă, cel puţin în cazul instituţiilor publice, digitalizare înseamnă transparenţă undeva, pe un site şi, eventual, câteva acţiuni foarte tehnice. Nu se gândesc lucrurile în termeni de user friendly, de rapiditate a răspunsului, de procese de interconectivitate. Nu se gândeşte nimeni că digitalizarea înseamnă, de fapt, transformarea profundă în sensul translatării instituției publice către furnizor adevărat de servicii publice. În ceea ce priveşte companiile private, ne-am dorit să ridicăm un pic zona de cortină roz care circulă pe agenda publică din România privind noul Silicon Valley carpatin. Realitatea arătată de Banca Mondială este foarte dură: suntem pe ultimul loc în UE în ceea ce priveşte efectivul actual de angajaţi în IT. Pe urmă suntem ultimii din Europa în privinţa utilizării Internetului. Da, avem conexiuni rapide, dar avem 40% din populaţie neconectată. Cred că este foarte important să vorbim de decalajele foarte mari care apar în societate. Pe de o parte, avem generaţia digital nativă, din zona urbană, care intră acum în câmpul muncii, şi cu care managerii existenţi nu ştiu cum să lucreze, iar pe altă parte avem cei 40% din populaţie cu toaletă în fundul curţii...

Există şi recomandări în urma publicării acestui raport?
Există mai multe recomandări. Una ar fi ca instituţiile publice să lucreze mai atent în privinţa accesului la Internet, astfel încât acesta să devină util unor pături largi ale populaţiei. Noi avem proiecte limitate, de care nu se ştie, şi care trăiesc o perioadă foarte scurtă de timp. A doua recomandare, pentru managerii din zona privată, ar fi aceea că s-a cam dus vremea când IT-ul era un departament care se ocupa de conectarea calculatoarelor între ele și că revoluția digitală schimbă, înainte de orice, mentalitățile și așteptările. Ce trebuie să înţelegem din raport este că nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece şi că există multe zone de lucru.

Cum se va implica SNSPA în transpunerea în faptă a unor astfel de recomandări?
Primul lucru pe care îl vom face va fi acela de a continua cercetarea academică fundamentală şi aplicată pe acest subiect, al efectelor digitalizării asupra practicii guvernamentale și manageriale. Al doilea lucru va fi că vom populariza cât mai mult astfel de elemente pe care le vom afla din cercetările noastre, cum ar fi profilul nativilor digitali din România. De pildă, aceşti nativi nu sunt digitali doar pentru că s-au născut cu Internetul, ci pentru că au apărut într-un context cultural special concomitent cu digitalizarea care îi face să se aștepte la recompense imediate, cam ca pe Facebook (like). Ei sunt prima generaţie crescuţi de părinţi ‘elicoptere’, care le-au spus că sunt frumoşi, deştepţi, deci trebuie premiaţi doar pentru că există. Cu astfel de nativi, managerii de azi, care gândesc în termenii anteriori de rigurozitate, disciplină etc., lucrează foarte greu.

Va exista un impact şi asupra modificării curriculei universitare?
În mod cert. Curricula Facultății de Management din SNSPA, de exemplu, a fost deja modificată. Avem, astfel, lucruri foarte limpezi legate de modul de lucru cu nativii digitali sau de modul în care se schimbă procesele de afaceri prin introducerea de soluţii IT de afaceri, cum ar fi ERP-ul.

Dispunând de astfel de rezultate, vă veţi îndrepta şi către manageri pentru a le crea nişte cursuri specializate de modificare a mentalităţii?
Nu ne gândim momentan la o asemenea perspectivă. Ce putem face este ca atunci când avem rapoarte de cercetare să mergem în faţa managerilor pentru a le prezenta. Concret, acest raport al Băncii Mondiale a fost prezentat în faţa a 100 de manageri și factori de decizie din toate tipurile de firme și din instituții publice. La fel, atunci când am realizat raportul de cercetare pe profilul nativilor digitali, împreună cu partenerul nostru Hart Consulting, am invitat cca. 100 de manageri de resurse umane din multinaţionale pentru a le prezenta studiul. În fine, inclusiv interviuri precum cel de faţă sunt menite şă crească conştientizarea factorilor de decizie din mediul privat şi cel public.

Să fim realişti, schimbarea de mentalitate nu vine de la sine, mai ales în cazul unor manageri deja formaţi...
Da, aveţi dreptate. Probabil că nişte training-uri sau nişte formări ar fi foarte utile, dar și fenomenul se dezvoltă chiar în acest moment și poate fi prematur să discutăm despre așa ceva. Concret, noi ne continuăm agenda de cercetare pe subiectul digitalizării și vom continua să scoatem elemente practice din ea pentru fiecare manager, pe care să le popularizăm.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite