Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Practica studenţilor. De ce în mediu internaţional?

19 Mai 2016



Începutul: 1987. 3244 de studenţi din 11 ţări petrec o perioadă de studiu într-o altă ţară prin programul Erasmus. Aproape 30 de ani mai târziu: peste 3 milioane de studenţi au beneficiat de o experienţă internaţională prin acelaşi program. Ce ar mai fi de spus? Poveştile Erasmus vorbesc de la sine. Investiţia făcută la nivel european în mobilitatea studenţilor, de asemenea. Ca să nu mai menţionăm şi brandul Erasmus, al cărui succes a fost poate cel mai clar exemplificat în momentul în care la nivel european s-a decis ca noul program de finanţare din domeniile educaţie, formare, tineret şi sport, implementat în perioada 2014-2020, să preia numele mai vechiului Erasmus, la care s-a alăturat „+”. Rezultatul, Erasmus+.

Și totuși Erasmus oferă, pe lângă bine cunoscuta posibilitate de a studia într-o altă țară, și oportunitatea de care tot mai mulţi tineri vor să beneficieze – stagiul de practică.
Stagiile de practică prin Erasmus au fost introduse în 2007. De atunci, numărul studenţilor care au beneficiat de o experienţă profesională prin Erasmus s-a triplat, ajungând la aproximativ 300 000 de tineri.
Aşadar, poate e momentul să cunoaştem mai în detaliu stagiile de practică pe care tinerii le pot face la nivel internaţional.

Practica într-o altă ţară. Cum?
Studenţii pot merge într-un stagiu de practică de la 2 la 12 luni. Organizaţiile de primire pentru stagii pot fi instituţii publice sau private de pe piaţa muncii. Acelaşi student poate beneficia de mobilități de studiu sau de practică în altă ţară până la maxim 12 luni/ciclu de studii. Chiar și proaspăt absolvenții pot beneficia de un stagiu de practică în primele 12 luni de la absolvire.
Cum ajung studenţii într-o organizaţie, pentru practică? Studenţii Erasmus sunt selectaţi de către instituţia de trimitere. Există două modalităţi prin care o firmă/instituţie/organizaţie poate găzdui un student în practică: fie aceasta are un parteneriat cu universitatea (oficializat sau nu), fie stabileşte o legătură cu studentul, direct sau prin intermediul site-ului www.erasmusintern.org, site prin care organizaţiile promovează ofertele de stagiu pe care le oferă, iar studenţii îşi pot căuta ceva ce li se potriveşte.
Orice student (inclusiv la masterat sau doctorat) care doreşte să beneficieze de această oportunitate trebuie să se adreseze Biroului Erasmus+ din universitatea sa.

Ce spun studenţii?
Alexandru Albean, de la Universitatea Transilvania din Braşov, Departamentul de Mediu şi Dezvoltare, a derulat un stagiu de 3 luni la Primăria din Los Barrios, Spania. „Activitatea mea presupunea dezvoltarea şi implemetarea de proiecte pentru comunitatea locală alături de personalul tehnic al instituţiei. Am supervizat şi realizat vizite periodice în instituţiile, companiile şi zonele protejate, aflate sub controlul autorităţilor locale. Redactam rapoarte, organizam şedinţe de informare a cetăţenilor şi activităţi de comunicare cu alte departamente din cadrul instituţiei gazdă”.

Andra Rugea, studentă în anul al doilea la Master în Managementul Resurselor Umane, în cadrul Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor (FEAA), a derulat un stagiu de practică de 2 luni, în 2015, la ISCTE Business School din Lisabona, în departamentul Career Services. Acolo a organizat primul târg de carieră internaţională: „Am fost uimită să constat că primul meu internship avea să-mi aducă responsabilități care au contribuit semnificativ la formarea mea profesională: am învățat să creez parteneriate cu ambasade, consulate, instituții culturale, ONG-uri și diverse companii care să participe la sesiunile de prezentare, să organizez agenda evenimentului, să coordonez alți studenți voluntari atât în campania de promovare, cât și pe durata târgului”.

Tiberiu Popescu, student la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, Facultatea de Medicină Generală, a derulat un stagiu de 2 luni în Italia, la Ospedale Policlinico Sant'Orsola-Malpighi, Bologna. Activitatea principală s-a concentrat pe efectuarea zilnică a vizitelor pe secția de Medicină Internă, pe monitorizarea pacienților internați și pe managementul celor nou-admiși.
Experienţele de practică în sine poate că nu diferă cu mult faţă de ce ar însemna un stagiu de practică la nivel naţional. Responsabilităţile pot fi similare, în funcţie de instituţia unde se derulează stagiul. Şi cu toate acestea, există un „+” – ceea ce se întâmplă dincolo de experienţa strict profesională.

Ce aduce diferit practica la nivel internaţional, faţă de o experienţă similară în ţară?
Pot spune că pe lângă experienţa profesională acumulată, am avut parte şi de o experienţă personală plăcută. Pe durata şederii am descoperit o altă cultură, am intrat în contact cu alte persoane, lucruri care mi-au lărgit orizonturile. Acest program nu se limitează doar la experienţa profesională, el cuprinde prietenii, călătorii, emoţii şi amintiri pe viaţă”, e de părere Alexandru.
Sfatul lui Tiberiu pentru colegii săi ar fi ca aceştia „să plece și să învețe cât mai mult. Nu atât în materie de parte strict profesională, cât să observe atitudinea, viziunea, modul de organizare, să-și însușească ceea ce e bun, să-și lărgească orizonturile și să încerce să implementeze ceva acasă
”.

Impactul
Pentru Alexandru, efectuarea unei perioade de practică pe teritoriu spaniol, urmată de o perioadă de studiu, au contribuit la angajarea sa în cadrul unui liceu, unde face ceea ce şi-a dorit – predă limba spaniolă. „Iar atunci când nu fac asta, activez într-o asociaţie studenţească internaţională, unde mă ocup de relaţia cu studenţii spanioli”.
Andra mărturiseşte că la majoritatea interviurilor de angajare a fost întrebată detaliat despre această experiență internațională de internship. „Sunt absolut sigură că a reprezentat un avantaj competitiv față de alți candidați atunci când am fost angajată ca Recruitment Associate în cadrul companiei Accenture. Consider că m-am adaptat mai ușor la actualul loc de muncă datorită faptului că am spus un „da” entuziast acestei oportunități și îi îndemn și pe alți studenți să o facă, în special dacă sunt doritori să capete mai multă direcție în alegerea unei cariere și mai multă încredere în abilitățile lor”.

Perspectiva organizaţiei
De ce ar alege o organizaţie un stagiar dintr-o altă ţară? Administraţia Parcului Naţional Retezat a fost instituţia organizatoare de practică pentru Antoine Vallet, student masterand la ingineria peisajului din Franța. În timpul stagiului său de 3 luni, Antoine a fost implicat împreună cu personalul administrației în activități de inventariere, cartare și monitorizare de floră și faună, conservare specii de orhidee, activități de educație ecologică și conștientizare. Claudia Dănău, biolog la ANPR: „La administrația parcului, solicitările pentru un stagiu de internship vin mai mult de la studenți străini care doresc fie să descopere o altă țară, să înțeleagă modul cum funcționează o administrație de parc din România, să participe activ la diferite activități propuse de administrație, fie propun un proiect pe care vor să-l implementeze în parc pentru a pune în practică noțiunile învățate în timpul studiilor și care de obicei vin cu bursă de studii. Foarte mult, în decizia de a accepta sau nu un intern, contează propunerea pe care el o face administrației și motivația lui de a face stagiul”.
Salvaţi Copiii a găzduit în 2015 trei tineri din Italia în stagiu de practică prin Erasmus+. Andreea Hagiu, Coordonator Centrul Naţional de Voluntari: „Având în vedere caracterul internaţional al organizaţiei, membră a Save the Children International, suntem interesaţi de experienţele cu care vin persoanele din alte ţări în materie de voluntariat. Până la urmă, vin cu o cultură nouă în asociaţia noastră. În general, stagiarii sunt implicaţi în activităţi de sprijin educaţional adresate copiilor dezavantajaţi, iar pentru copii aceasta este o experienţă interculturală extrem de utilă. Este un context în care ei îşi pot dezvolta abilităţile de comunicare nonverbală şi comunicare în limba engleză, iar la nivel personal copiii învaţă să accepte în preajma lor persoane din alte medii decât cele cu care sunt ei obişnuiţi acasă sau la centrul educaţional”.
Ce învaţă o instituţie din această experienţă? „Prin programele de internship avem posibilitatea să întocmim o bază de date cu CV-uri și contacte utile pe viitor și am descoperit o modalitate bună de a intra în legătură cu viitori experți din țară și din străinătate. Un avantaj este și schimbul indirect de experiență, deoarece unii dintre ei desfășoară mai multe stagii de internship în țări diferite, la instituții care activează în același domeniu”. (Claudia Dănău, APNR)
Schimbul de experienţă dintre cei care vin dintr-o altă ţară, având o cultură diferită a voluntariatului, şi voluntarii locali, în cazul nostru, este relevant. E o oportunitate de dezvoltare atât pentru organizaţia gazdă, în termeni de programe de voluntariat, cât şi pentru stagiari, din punct de vedere personal şi profesional. Recomandăm cu drag această experienţă oricărei organizaţii, în funcţie de resursele de care dispune şi de oportunităţile pe care le poate oferi. E o experienţă unică!” (Andreea Hagiu, Salvaţi Copiii).
Fireşte, există şi provocări. „Principala provocare este integrarea stagiarilor, având în vedere bariera lingvistică. Nu pot participa la toate activităţile derulate de noi”, e de părere Andreea Hagiu. În funcţie de instituţia gazdă, provocările pot fi diferite – fie personal insuficient, fie aspecte de natură financiară.
Cu toate acestea trendul este în creştere. Tot mai mulţi tineri efectuează, prin Erasmus+, stagii de practică (universitatea din România care a trimis, în 2014-2015, cei mai mulţi tineri în stagii de practică este Universitatea Al.I.Cuza din Iaşi, care a trimis aproape 400 de tineri). Acestea îi ajută să facă mai uşor legătura dintre studii şi piaţa muncii, iar contextul internaţional vine cu un plus de necontestat: e vorba de lărgirea orizonturilor, de perspective diferite, de lecţii noi. Care merită învăţate!



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite