Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Fenomenele care vor marca viitorul IT-ului (III)

20 Mai 2016



Domeniul IT&C nu mai înseamnă de ceva vreme o zonă exclusivă a tehnicienilor. El a devenit, treptat şi de multe ori insesizabil, blatul întregii existenţe economice şi sociale a omenirii. România europeană nu putea face excepţie de la această evoluţie. Revista MarketWatch vă propune un scurt serial legat de fenomenele care vor marca în viitorul apropiat evoluţia acestui domeniu şi, prin aceasta, evoluţia noastră, a tuturor.

Mobilitatea ca determinant operaţional al afacerilor
Creşterea gradului de mobilitate al angajaţilor unei firme şi, prin aceasta, al gradului general de mobilitate al companiei nu mai este de ceva vreme o noutate. Ba chiar se poate spune că a intrat în sfera imperativităţii. Cu toate astea, transformarea mobilităţii în model principal de desfăşurare a activităţii unei firme mai are de aşteptat.

Motivele adoptării mobilităţii ca soluţie tehnologică transformată în model operaţional de afaceri au devenit, în timp relativ scurt, evidente. Unul din cele mai importante, creşterea veniturilor prin creşterea fluidităţii operaţionale, există încă de pe vremea apariţiei conceptului de automatizare a forţei de vânzări şi ţine de principiul conform căruia un agent de vânzări dotat cu instrumentele necesare pe teren face cât zece agenţi ţintuiţi de un birou.

Între timp, apariţia telefoanelor inteligente şi a tabletelor (eveniment care a generat, de altfel, şi un nou concept pe piaţă, acela de Bring Your Own Device, sau BYOD) a făcut ca procente din ce în ce mai mari din personalul unei companii să poată trece la sistemul de lucru flexibil, caracterizat de mobilitate, fapt care a putut determina apropierea şi altor segmente esenţiale de activitate ale unei companii (cum ar fi marketingul, de pildă) la modul fizic de clienţii finali. Iar o experienţă mai plăcută a clientului final reprezintă întotdeauna o cale sigură de fidelizare a lui şi, prin extensie, de creştere a veniturilor rezultate de pe urma lui.

Creşterea veniturilor reprezintă, însă, doar numărătorul unui raport de tipul eficienţă sau profitabilitate. Iar maximizarea acestui raport a constituit dintotdeauna scopul fundamental al oricărei afaceri şi ţelul urmărit de orice investitor. Mobilitatea a ajuns să devină tendinţă predominantă de viitor în afaceri în momentul în care şi numitorul raportului a devenit ajustabil. Este, evident, vorba de costuri.

Lărgirea ariei de adoptare şi aplicabilitate a unor modalităţi de lucru precum managementul gestionat de la distanţă, dar şi al unor modele de aplicare a instrumentelor IT precum cloud computing sau automatizarea, ambele stimulate şi accelerate de generalizarea şi adâncirea internetului de mare viteză, a însemnat pentru companii imensa oportunitate de a ajusta zona de costuri. Au fost astfel ajustate costuri cu regiile (o forţă de muncă mobilă are nevoie de mai puţin spaţiu fizic de lucru, de unde şi reducerea costurilor cu chiriile, utilităţile etc) dar şi costuri cu infrastructura (o forţă de lucru mobilă înseamnă mai puţine computere fixe, mai puţine piese de mobilier, şi aşa mai departe) şi chiar cu forţa de muncă (angajaţii din departamentele IT, de pildă, au devenit mai puţini la număr în urma extinderii unor servicii specializate precum externalizarea IT, dar şi a construirii de reţele automatizate inteligente).

În circumstanţele de mai sus, oricine îşi poate pune întrebarea: dacă mobilitatea reprezintă o astfel de cale de maximizare a profitului, de ce nu este ea adoptată urgent de tot mai multe companii şi organizaţii existente pe piaţă, indiferent de sectorul de activitate? Răspunsul comportă mai multe componente, unele dintre acestea definind, de fapt, şi perspectivele de viitor ale conceptului însuşi.

O primă componentă a răspunsului ar fi aceea că este aproape imposibil de conceput, la acest moment, un viitor în care absolut toate piesele care alcătuiesc angrenajul unei firme să devină mobile. Iar existenţa unor elemente fixe va însemna întotdeauna alcătuirea bugetelor de funcţionare ale firmei pe baza unor costuri fixe care, chiar dacă vor fi diminuate ca volum, vor rămâne perene.

A doua componentă, una care prefigurează şi o tendinţă de viitor a mobilităţii, ar fi aceea că, la ora actuală cel puţin, sistemele de management al dispozitivelor mobile pentru o infrastructură de companie sunt departe de a fi omogenizate şi de a oferi o translatare facilă şi completă a tuturor aplicaţiilor cu care se putea opera prin intermediul unei infrastructuri fixe. Iar studiile elaborate în ultima vreme arată că, deşi se înregistrează progrese, rezolvarea lucrurilor din acest punct de vedere va mai dura câţiva ani cel puţin.

În fine, a treia componentă, poate cea mai importantă şi mai dureroasă, este dată de asigurarea securităţii datelor. Practic nu există la ora actuală o soluţie care să garanteze o astfel de protecţie în cazul utilizării mobilităţii ca principiu operaţional de afaceri. Iar acest fapt este, în sine, de natură a da greutate afirmaţiei că trecerea pe scară largă la mobilitate ca model operaţional de afaceri mai are încă mult de aşteptat.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite