Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Noi tehnologii cuceresc serviciile de voce

20 Mai 2016



Firmele de analiză piaţă prevăd că aproximativ 100 de mari carrieri la nivel global vor ajunge să ofere cel puţin un serviciu de voce bazat pe pachete de date până la sfârşitul lui 2016. O asemenea cifră înseamnă o dublare a numărului de furnizori de la an la an şi o creştere de şase ori faţă de începutul lui 2015.

Este vorba, în esenţă, de servicii de voce care folosesc tehnologii precum LTE şi WiFi. Estimările arată că aproximativ 300 de milioane de consumatori vor ajunge, la nivel global, să utilizeze Voice over LTE (VoLTE) şi/sau Voice over WiFi (VoWiFi). Cifra reprezintă o dublare, pentru sfârşitul lui 2016, faţă de începutul acestui an şi un volum de cinci ori mai mare faţă de începutul lui 2015.

Pentru cei mai mulţi carrieri, lansarea de servicii VoLTE sau VoWiFi în 2016 are ca principală motivaţie creşterea capacităţii reţelei şi extinderea acoperirii serviciilor de voce. Chiar dacă aceste tehnologii permit oferirea unei game mai largi de servicii cu valoare adăugată, precum apelurile video, firmele de cercetare a pieţei se aşteaptă ca exploatarea unor astfel de funcţionalităţi să ia avânt în anii care urmează, concentrarea iniţială fiind pe acoperire şi capacitate.

Tehnologia VoLTE permite creşterea capacităţii prin faptul că permite operatorilor să transfere apelurile de voce de pe reţelele 2G şi 3G pe reţeaua LTE (4G). Adesea, spectrul de frecvenţe mai joase care se eliberează poate fi reutilizat pentru servicii de date. În plus, interfaţa LTE este mai eficientă din punct de vedere al transferului de apeluri faţă de apelurile tradiţionale, deoarece poate suporta până la de două ori mai mulţi utilizatori de voce pentru o anumită lăţime de bandă (per MHz). Se pot realiza economii suplimentare de costuri din faptul că nu e nevoie de funcţionarea în paralel a două infrastructuri, una pentru date şi una pentru voce.



În plus, VoLTE oferă o serie de îmbunătăţiri faţă de vocea standard. De exemplu, această tehnologie oferă abilitatea de folosire a unei conexiuni de date în timpul unui apel vocal, calitate superioară a vocii, conexiune mai rapidă, apeluri ratate mai puţine şi capacitatea de comutare de la apel vocal la apel video. Cu toate astea, chiar dacă primii care vor adopta un astfel de serviciu în 2016 o vor face în principal datorită ultimului tip de funcţionalitate mai sus menţionat, este foarte posibil ca mulţi utilizatori să nici nu observe diferenţa de calitate din punct de vedere al vocii.

În privinţa celeilalte tehnologii, carierii vor folosi VoWiFi cel mai probabil pentru a extinde acoperirea, în special în spaţiile închise, rezultatul fiind creşterea satisfacţiei şi loialităţii faţă de operator şi scăderea apetitului pentru trecerea la alt operator. Cele mai multe apeluri vocale de pe dispozitive mobile se fac din interiorul spaţiilor închise (conform datelor de piaţă, cel puţin de două ori mai mulţi utilizatori de smartphone efectuează apeluri vocale din interior decât din exteriorul clădirilor). Cu toate astea, furnizarea unei acoperiri interioare bune se poate dovedi complexă din punct de vedere tehnic şi scumpă, în special pentru etajele inferioare ale clădirilor şi încăperile complet lipsite de ziduri de contact cu exteriorul.

Deocamdată, operatorii trebuie să cântărească bine beneficiile instalării unor reţele care să ofere astfel de servicii. Firma de consultanţă Deloitte, de exemplu, citează analize efectuate de firme de specialitate care arată că, în cazul tehnologiei VoLTE, costurile de instalare şi operare a unei astfel de soluţii ar putea atinge şi zece milioane de dolari americani pentru o bază de circa 2,5 milioane de abonaţi. Dacă această bază ar creşte la 75 de milioane, s-ar realiza economii de scală semnificative, cu costuri anuale de operare estimate la circa 45 milioane USD.

Pe termen scurt, interoperabilitatea dispozitivelor şi reţelelor ar putea constitui o barieră în calea adoptării rapide. Suportul VoWiFI şi VoLTE diferă în funcţie de dispozitiv, şi fiecare carrier a activat un set specific de astfel de dispozitive. În unele cazuri, VoWiFi poate fi furnizat pe baza unui tarif de tipul consumă-tot-ce-poţi pentru consumatorii casnici, dar nu şi pentru companii. Mai mult, apelurile pe bază de pachete de date ar putea necesita ca dispozitivul de apelare să dispună de aceeaşi versiune de software instalată cu dispozitivul de recepţie. În cazul VoLTE, ambele părţi trebuie să dispună de dispozitive compatibile, care să fie din gama 4G (în loc să dispună doar de capabilităţi 4G) şi care, pentru o perioadă de timp, să fie în aceeaşi reţea. Cu toate astea, viitorul aparţine în mod cert unor astfel de noi tehnologii.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite