Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Un nou val de entuziasm corporatist

20 Mai 2016



La ora actuală, este greu să vorbeşti despre viitorul afacerilor şi tehnologiei fără o referire la Internet of Things (IoT). Previziunile diferă, în funcţie de firma de analiză, însă aproape toată lumea a căzut deja de acord că numărul de dispozitive inteligente conectate online la nivel global va creşte în ritm accelerat. Dacă ar fi să dăm crezare unor nume precum Cisco Systems şi Intel, acest număr va depăşi 50 miliarde de astfel de dispozitive până în anul 2020.

În acelaşi timp, analiştii IDC prevăd că, anual, cheltuielile cu IoT vor creşte cu 17%, de la aproape 700 miliarde USD anul trecut la aproape 1,3 mii de miliarde USD în 2019. Cum se justifică, totuşi, o asemenea evoluţie? Motivul principal este următorul: dacă în cea mai mare parte concentrarea pe fenomenul IoT din primele faze s-a produs pe produse de consum, cum ar fi aplicaţiile pentru gospodării şi sistemele de securitate, beneficiul real al IoT se va regăsi în zona afacerilor, unde sistemele, senzorii şi dispozitivele inteligente vor oferi companiilor volume masive de date pe care acestea să le analizeze pentru a extrage informaţii relevante pentru luarea unor decizii informate legate de absolut orice, de la afaceri la producţie şi proceduri medicale. Iar companiile ştiu deja asta.

Este motivul pentru care cele mai recente studii efectuate la nivel global au început să se axeze pe percepţia liderilor de afaceri privind impactul pe care IoT îl are deja, sau îl va avea, asupra afacerilor lor. Concluziile, chiar dacă diferă nesemnificativ ca procente exacte, sunt extrem de interesante. Iar cele mai importante două astfel de concluzii sunt acelea că aproximativ jumătate din liderii de afaceri consideră deja că IoT va fi important ca fenomen pentru companiile pe care le conduc şi, respectiv, că aproape trei sferturi dintre ei susţin că impactul IoT va fi semnificativ asupra întregului sector industrial din care face parte compania lor.

Mergând înspre detalii relevante din astfel de analize, foarte mulţi lideri de afaceri (cu un procent mediu care tinde spre 50%) susţin că IoT va fi critic sau important pentru creşterea afacerii, în vreme ce peste un sfert dintre ei declară că IoT este un fenomen care merită atenţie la ora actuală. În raport cu astfel de procentaje medii, cotele celor care spun că IoT nu este relevant sau nu este un concept de înţeles pentru ei sunt deja nesemnificative (medii de trei, respectiv cinci la sută).

Foarte interesant este faptul că există o omogenitate care în alte condiţii ar putea părea înfricoşătoare în privinţa impactului viitor al IoT în funcţie de sectorul industrial. Practic, marea majoritate a celor chestionaţi consideră că acest impact va fi imens sau considerabil, indiferent că respondenţii fac parte din sectoare precum serviciile financiare, tehnologie, producţie, educaţie sau servicii de sănătate. Un asemenea rezultat demonstrează forţa cu adevărat globalizatoare pe care acest fenomen o are deja la nivelul întregii planete.

Printre motivele enumerate pentru adoptarea IoT se numără inovaţia, curiozitatea, creşterea veniturilor, competitivitatea, noi direcţii de dezvoltare şi eficienţa operaţională. Interesant aici este procentul extrem de scăzut al celor care indică eficientizarea costurilor ca motiv de adoptare, fapt care indică, deocamdată, un anumit grad de lipsă de perspectivă financiară în privinţa unor eventuale decizii de adoptare IoT.

Rezultatele studiilor arată şi o omogenitate rar întâlnită din punct de vedere al categoriilor de personal care susţin iniţiativele IoT în companii. În cadrul acestor categorii sunt incluse, cu procentaje relativ egale, echipele din zona IT şi cea de operaţiuni tehnice, echipele din zona de inginerie din companii, dar şi echipele de conducere la nivel de afacere. Mai relevant mi se pare, însă, faptul că nivelele de conducere executivă din firme sunt cele care, aparent, manifestă cel mai mare entuziasm pentru adoptarea iniţiativelor IoT. Motivul? Aproape jumătate din directorii executivi, în special de la nivel de corporaţii, văd în IoT un motor de stimulare a creşterii profitabilităţii de ansamblu a companiei.

În mod evident, astfel de studii nu se puteau încheia fără o privire aruncată asupra posibilelor obstacole în calea adoptării IoT. Cele mai multe răspunsuri în acest sens au fost legate de securitate, prioritizarea direcţiilor de dezvoltare, îngrijorări legate de costuri şi complexitatea fenomenului. Au mai punctat pe această listă lipsa de abilităţi necesare pentru fructificarea IoT şi lipsa de înţelegere a fenomenului în ansamblul său.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite