Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Inteligenţa artificială – un univers SF la modul prezent

21 Iunie 2016



Domeniul IT&C nu mai înseamnă de ceva vreme o zonă exclusivă a tehnicienilor. El a devenit, treptat şi de multe ori insesizabil, blatul întregii existenţe economice şi sociale a omenirii. România europeană nu putea face excepţie de la această evoluţie. Revista Market Watch vă propune un scurt serial legat de fenomenele care vor marca în viitorul apropiat evoluţia acestui domeniu şi, prin aceasta, evoluţia noastră, a tuturor.

Ray Kurzweil declanşa o adevărată isterie cu aproape un deceniu în urmă prin publicarea monumentalei sale lucrări Singularity is Near. Practic, el previziona că la orizontul anilor 2030-2040 societatea existentă pe planetă va ajunge să cunoască omul-hibrid, androidul, ca formă de existenţă.

O privire atentă asupra universului în care oamenii îşi desfăşoară activitatea azi arată clar că inteligenţa artificială şi robotica reinventează forţa de muncă. Dronele şi maşinile fără şofer transformă logistica şi lanţurile de aprovizionare. Iar preferinţele şi aşteptările schimbătoare – elemente cu gradul cel mai ridicat de prezenţă la generaţia mileniului – modifică tiparele consumului şi cererii pentru orice aspect al vieţii economice, de la automobile la proprietăţi imobiliare.

Companiile de tehnologie – atât start-up-urile, cât şi giganţii existenţi – înseamnă spaţii industriale cu caracter disruptiv şi locaţii de schimbări majore. Mai multe motive stau în spatele acestui fenomen. De pildă, conţinutul software în permanentă creştere al produselor şi serviciilor conferă un avantaj firmelor care excelează în zone precum codarea şi algoritmii de calcul pe măsură ce acestea pătrund în noi spaţii competitive.

Pe urmă oportunităţile legate de plasarea platformelor digitale în locul ecosistemelor lumii fizice catalizează convergenţa. Uber a generat un cutremur în industria serviciilor de taximetrie şi ar putea repeta isprava în domeniile livrării de colete şi pachete şi în cel al livrării de hrană preparată. Nu în ultimul rând, companiile de tehnologie tind să se debaraseze de activele tradiţionale. Marii jucători din industrie sunt împovăraţi de costuri moştenite în termeni de proprietăţi imobiliare, infrastructură IT, lanţuri de aprovizionare şi alte active de tip hard.

În acest context, robotica şi Inteligenţa Artificială (AI) duc inteligenţa la un nou nivel în care AI se integrează acestei inteligenţe deoarece poate asimila în mod autonom input-uri, poate percepe şi înţelege o nevoie, şi poate furniza cea mai bună decizie posibilă. Este greu să supraevaluezi posibilităţile induse de AI.

Inteligenţa artificială este deja folosită în call centere pentru a răspunde la cerinţe de bază, în automobilele autonome pentru a transforma mobilitatea şi în telefoanele inteligente pe post de asistent personal. Următorul pas este acela al combinării raţionamentelor autonome ale AI cu „învăţarea profundă”. Prin învăţare de la fiecare input şi experienţă nouă, AI îşi îmbunătăţeşte eficienţa acţiunilor ulterioare.

Împreună, inteligenţa artificială şi robotica vor combina puterea mai mare de a lua decizii cu abilitatea de execuţie. Organizaţiile ar putea să vadă în asta îmbunătăţiri uriaşe, pe măsură ce hardware-ul şi software-ul aferent se dezvoltă, iar costurile scad. Procesul de învăţare profundă care caracterizează AI şi automatizarea de tip robotică ar putea, de asemenea, să apropie mai mult de noi aşa-numita „singularitate”: punctul la care gândirea tip maşină depăşeşte capabilităţile umane. Pare o chestiune care ţine de science-fiction, însă opinia generală este aceea că, în mai puţin de un deceniu, inteligenţa de acest tip ar putea rezolva probleme pe care oamenii încă luptă să le conceptualizeze.

În plus, investitorii şi industriile caută să fructifice însemnătatea AI. În ultimii ani, investiţiile în AI au crescut de aproape şapte ori, de la 45 milioane USD în 2010 la 310 milioane USD în 2015. La nivelul industriei în ansamblul ei, extinderea roboticii este un fenomen care se petrece deja, cheltuielile de investiţii fiind aşteptate să atingă 67 miliarde USD până în 2025.

Tendinţa de mai sus va afecta în scurtă vreme toţi oamenii, inclusiv cei care acum activează în domeniile creative şi în aşa-numita zonă white-colar. În mod cert, nu toate locurile de muncă vor fi afectate şi nu toate slujbele afectate vor fi eliminate – ca întotdeauna, automatizarea va înlocui şi, simultan, suplimenta munca umană – însă slujbele rămase neafectate vor constitui mai degrabă excepţia decât regula.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite