Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Un meci indecis – pregatirea pentru trecerea la economia digitală

21 Iunie 2016



Un foarte interesant studiu legat de adoptarea tehnologiilor de viitor în România a fost publicat după recenta desfăşurare a Conferinţei naţionale CIO Council de la sfârşitul lunii aprilie 2016, care a adunat directori de IT din companii mari şi foarte mari la nivel naţional. Studiul s-a axat pe trei teme: adoptarea IoT, big data şi tehnologii de automatizare robotizată. Totul ca pregătire pentru trecerea la economia digitală.

Pe partea de IoT (Internet of Things), studiul s-a oprit asupra celei mai arzătoare probleme legate de adoptarea acestei tehnologii: asigurarea securităţii datelor transmise de către dispozitivele automate reţelei de întreprindere şi prelucrarea acestora în condiţii de încredere privind relevanţa acestor date. Deloc suprinzător, 61% din respondenţii la studiu au spus că la nivelul companiei unde activează IoT va avea probleme similare cu aplicaţiile şi sistemele IT curente din punct de vedere al securităţii. Circa 17% din respondenţi (deci unul din şase) au spus că IoT va fi un dezastru din perspectiva securităţii IT.

Astfel de rezultate devin extrem de interesante dacă sunt privite şi din perspectiva toleranţei la risc impuse de companie vizavi de investiţiile în tehnologiile noi. De ce? Deoarece companiile mari şi foarte mari din România sunt în imensa lor majoritate deţinute de capitalul străin, cel care este de presupus că dispune de o strategie globală privind adopţia de noi tehnologii. Studiul arată, de altfel, că doar 10% dintre companiile de asemenea dimensiuni din România au implementată o politică în care încurajează angajaţii din IT să îşi asume riscuri cu tehnologiile noi.



Pentru zona big data, lucrurile par oarecum mai clare la nivel naţional. În ciuda dimensiunilor mici ale pieţei, adoptarea de soluţii big data pare să devină un trend major pentru companiile mari şi foarte mari. Respondenţii la studiu văd deja în big data oportunităţi de creştere a veniturilor prin îmbunătăţirea predicţiilor privind cererea clienţilor (20% din respondenţi), îmbunătăţirea strategiei de preţ (5%) sau obţinerea de informaţii privind competiţia (5%). Cei mai mulţi însă (40%) văd avantajul major big data în zona de cercetare-dezvoltare.

Cum profiturile nu se obţin doar prin creşteri de venituri, 58% din respondenţi văd valoarea big data în reducerile de costuri prin eficientizare operaţională. Alţi 21% văd valoarea acestei tehnologii în mai buna măsurare a performanţelor de marketing şi alţi 10% în eficientizarea gestiunii activelor. În fine, 11% din directorii IT văd valoarea big data în special în îmbunătăţirea calităţii investiţiilor CAPEX.

Situaţia este însă complet diferită atunci când vine vorba de automatizarea proceselor din companii prin robotizare (aşa-numitul concept Robotics Process Automation – RPA). Aici doar un sfert din directorii IT din companiile care activează în România au cunoştinţă despre un astfel de concept de mai mult de doi ani. Aproape 40% dintre ei nici măcar nu au habar ce înseamnă acest concept sau abia află de el.

În consecinţă, 40% din respondenţi nu pot aprecia în acest moment dacă soluţiile RPA pot adresa potenţialele dificultăţi tehnice legate de sisteme neintegrate, prea multe erori la introducerea de date sau volumul mare de tranzacţii procesate manual. Iar în proporţie de 67%, astfel de soluţii nu sunt folosite, nici la nivel de grup, nici pe plan local. Răspunsurile par să reflecte mai degrabă faptul că multe din companiile mari şi foarte mari din România au nevoi mici de robotizare, o astfel de tehnologie devenind extrem de necesară, în acest moment, mai ales firmelor puternic implicate în sectoarele de producţie.

Cele trei tendinţe tehnologice de prezent şi viitor sunt parte componentă a mixului tehnologic de pregătire a universului digital, un univers în care, vrem sau nu, vom trăi cu toţii în curând. Ei bine, din acest punct de vedere sondajul a dezvăluit cele mai interesante suprize, nu neapărat plăcute. 47% din respondenţi consideră că definirea şi comunicarea clară a unei strategii digitale de la nivel de CEO reprezintă elementul cheie pentru o transformare de succes.

Un astfel de răspuns arată, de fapt, nivelul încă extrem de redus al integrării directorilor IT în rândul factorilor de decizie ai companiei privind strategiile de afaceri. De altfel, doar 16% din respondenţi au declarat explicit că directorul IT este, în cazul companiei la care activează, cel care conduce procesul şi coordonează eforturile de trecere cu succes a companiei la universul digital. În fine, 37% dintre respondenţi s-au mulţumit să fie rezervaţi şi să declare că rolul directorului IT este acela de înţelegere şi comunicare a beneficiilor pentru afacere pe care le pot genera diverse strategii de trecere la mediul digital.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite