Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piața locală de training IT și perspectiva învățământului dual high tech oriented

21 Iunie 2016



Piața de training din România este o piață ce se ridica în anul 2015 la o sumă de puțin peste 10 Milioane de Euro, piață împărțită între aproximativ 20 de jucători principali de training pe diverse paliere de specializare, cu un focus pe specialiști în vânzări consultative şi Middle Management, simplist vorbind. Până undeva la maxim 40 Milioane de Euro se adaugă piața de eLearning şi cursuri digitale pentru instruirea angajaților.



Piața de training specializat IT este însă la un nivel Basic, pentru că aici vorbim despre un alt concept, training IT de nivel Basic ce pleacă de la specializările în informatică de la liceu şi facultate şi diverse cursuri de utilizare PC realizate de companii orientate spre cursuri de nivel începător pentru utilizatorul final. În paralel există o piață a certificărilor tehnice de specialitate pe diverse tehnologii, să le spunem high tech. Conceptul este simplu: vendorii de tehnologie certifică şi autorizează partenerii de implementare pe tehnologiile proprietare, în principiu pe 3 paliere – sales, presales şi tehnic. Fiecare vendor de nivel mondial are o proprie Academie Tehnică pentru a certifica partenerii sau clienții finali în utilizarea respectivelor tehnologii proprietare, destinate să asigure un nivel decent al resurselor tehnice care se implementează, sau a administratorilor de sistem IT ai clienților finali, care folosesc aceste tehnologii pentru optimizarea afacerilor în care activează.

Radiografia business-ului IT românesc
Propun să vedem ce reflectă în business-ul IT românesc, plecând de la clienți, furnizori şi încheind ciclul cu vendorii de tehnologie.

Din nefericire, în ultimii 6 ani, într-o proporție covârșitoare, bugetele de training şi specializare tehnică au devenit infime inclusiv pentru specialiștii din cadrul departamentelor IT interne, iar majoritatea companiilor IT își permit să investească doar în certificările minime obligatorii, pentru a menține sau obține un anumit nivel de parteneriat considerat strategic cu vendorul de tehnologie, şi pentru a asigura un nivel minimal de calitate a implementărilor de proiecte complexe.

Marea parte a pieței de integrare din IT-ul românesc a pierdut masiv business şi, după cum se poate observa deja în piața noastră, mulți integratori vechi de talie mare din România au intrat în faliment sau își restructurează puternic afacerile.
Piața din România în industria IT a generat în ultimii ani un cerc vicios. O să-l descriu foarte simplu: clientul final dorește servicii de calitate înaltă la costuri mult prea mici, care nu pot integra şi costurile acestor specializări, care în industria noastră trebuie să fie susținute anual pe fiecare subtehnologie sau modul tehnologic în parte.

Avansul şi complexitatea tehnologică creşte exponențial, iar la nivel mondial se investesc în R&D (Research & Development) aproape 1000 de miliarde de dolari anual pentru cercetare, complexitatea şi diversitatea tehnologică fiind imensă, iar certificările şi trainingul resurselor specializate a rămas mult în urma vitezei cu care se inovează.

Clientul final beneficiar al soluţiilor tehnice vândute de producătorii de tehnologie, implementate de resursele tehnice certificate direct sau prin partenerii de integrare şi livrare, are o nevoie stringentă de calitate la preţuri rezonabile.
Piața IT se schimbă, în concordanţă şi modelul de Business trebuie optimizat, iar optimizarea pentru companiile de IT care prestează servicii high tech înseamnă în primul rând crearea unui nou model de training al resurselor tehnice.

Forța de muncă specilizată, o lipsă capitală

Principala problemă pe care noi am identificat-o în 2016 este o lipsă acută de forță de muncă specializată, care reprezintă baza serviciilor de implementare în orice tip de proiect în care avem o componentă tehnologică specializată.
Specialiștii IT certificați şi experimentați preferă să plece în ţările dezvoltate care oferă o remunerație consistentă pentru know-how-ul acumulat, iar în România liceele şi facultățile nu pot susține aceste certificări high tech necesare industriei IT. Cei care rămân sunt puţini şi de obicei sunt ofertați de marile companii multinaționale, care își permit să plătească un cost mare pentru forța de muncă, datorită faptului că livrează proiecte la preţuri pe măsură, preponderent pentru alte multinaționale, în contracte globale.

Comparativ, IMM-urile autohtone din industria IT sunt obligate să optimizeze costurile şi în același timp să găsească şi soluția ideală de a asigura un excelent raport calitate-preț, chiar cu un focus deosebit pe preţuri din ce în ce mai mici, păstrând sau crescând nivelul de calitate al serviciilor către clientul final.

Soluția „SMART”
Astfel ajungem la subiectul cel mai „HOT” al acestei perioade. Cum specializam tineri absolvenți pasionați de IT într-un mod „SMART”.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite