Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Serviciile – o şansă pentru România

01 August 2016



Domeniul IT&C nu mai înseamnă de ceva vreme o zonă exclusivă a tehnicienilor. El a devenit, treptat şi de multe ori insesizabil, blatul întregii existenţe economice şi sociale a omenirii. România europeană nu putea face excepţie de la această evoluţie. Cu episodul de faţă, serialul propus de revista Market Watch a ajuns practic la final în termeni de direcţii strategice de viitor pentru IT.



De ce ar fi serviciile IT o şansă pentru România? Răspunsul trebuie nuanţat şi trebuie să ţină cont de toate elementele care l-ar putea compune. Însă cea mai scurtă şi mai sintetică variantă a lui ar fi aceasta: deoarece presupune cele mai mici costuri materiale şi cele mai mari concentrări de inteligenţă. Adică exact două din caracteristicile fundamentale ale peisajului mioritic de azi: materie cenuşie şi pustietate prin buzunare.

Una din nuanţele fundamentale ale răspunsului ţine de piaţa ţintă a acestor servicii. Cineva care s-ar gândi la România ca la o astfel de piaţă ţintă s-ar înşela amarnic. Cel puţin deocamdată. Iar asta deoarece piaţa locală de servicii a urmat, practic, acelaşi trend ca al pieţei mai largi IT&C, adică unul de stagnare îndelungată şi reticenţă faţă de cheltuieli cu tehnologia. În plus, lipsa cronică a investiţiilor a făcut ca nici dimensiunile acestei pieţe să nu evolueze, în timp, în sens pozitiv. Ca atare, la o cerere mică şi în fluctuaţii neînsemnate cantitativ, de unde ar putea exista dezvoltare pentru un anumit gen de ofertă?

Miezul acestei şanse pentru România constă în piaţa externă. Nici aici nu se poate vorbi de ansamblul acestei pieţe, deoarece există multe segmente ale ei devenite foarte greu accesibile firmelor româneşti, ci de anumite nişe, socotite de excelenţă, unde există deja jucători care s-au afirmat şi care, prin afirmarea lor, au creat un culoar de acces favorabil.

Am putea lua ca exemplu de dificultate zona de servicii de tip cloud. Chiar dacă în România există nume mari care de ani de zile oferă astfel de servicii, cel puţin pe plan local, faptul că piaţa unor astfel de servicii nu s-a dezvoltat la nivelul aşteptat a împietat şi asupra dezvoltării şi, mai ales, a extinderii către alte zone geografice a ofertei din interiorul României.

Ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană ar fi constuit, iată, un moment extrem de prielnic pentru explozia ofertelor de astfel de servicii. Din nefericire, toate analizele internaţionale făcute după momentul 23 iunie arată că marii beneficiari, în termeni de servicii IT, ai situaţiei curente şi, mai ales, a celei viitoare, vor fi ţări precum Franţa, Germania sau Suedia, poate chiar Polonia, însă nicidecum România. De ce? Deoarece investiţiile efectuate în timp în generarea de platforme pentru susţinerea oferiririi unor astfel de servicii fac ca, în acest moment, doar astfel de ţări să fie pregătite pentru preluarea afacerilor care sunt de presupus că vor migra din Marea Britanie către continent.

În mod cert, servicii precum cloud computing constituie în acest moment zona de bătaie acerbă pentru reuşita în afaceri IT&C. Cu toate astea, există suficiente alte nişe relativ puţin explorate, unde firmele româneşti ar putea înregistra succes. Un exemplu în acest sens poate fi relevant. Există, de ani de zile, cel puţin o firmă locală care furnizează pe plan extern servicii de testare soliditate şi viabilitate platforme online de lucru pentru clienţi de cele mai diferite mărimi din întreaga lume. Firma respectivă a pornit de la o idee a fondatorilor, pe care apoi a pus-o în practică cu investiţii materiale minime, dar maxime de inteligenţă, după care, folosindu-se de avantajele universului digital de lucru, a reuşit să se impună ca furnizor competent de servicii pe o nişă pe care mulţi potenţiali clienţi de-abia acum o descoperă ca fiindu-le necesară.

Aşa cum declara cu câţiva ani în urmă directorul unei companii americane care a decis să mute o mare parte din afacere în România, motivele deciziei au fost legate de faptul că pe plan local a găsit forţă umană capabilă să conceapă un proiect IT de la cap la coadă, să îl execute fără erori majore şi să lucreze fără costuri exagerat de mari.

Toate acestea sunt caracteristici care se pot aplica perfect şi în cazul serviciilor. Capacitate de generare idei şi proiecte există, universul digital permite găsirea de clienţi oriunde în lume, platformele de lucru se pot realiza cu costuri minime, iar preţul pentru oferirea unor astfel de servicii poate fi extrem de competitiv în raport cu competiţia de pe alte meleaguri. Rămâne de văzut dacă toate acestea vor ajunge să însemne, în termen relativ scurt, o nouă marcă solidă asociată României sau nu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite