Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Telefonia mobila romaneasca la primul bilant din 2006

24 Iunie 2006



Recent, operatorii nostri de telecomunicatii au prezentat rezultatele primului trimestru 2006, iar rezultatele prezentate sunt cu atat mai asteptate cu cat vin dupa relansarea operatorului CosmoRom si inainte de concursul pentru ultimele 2 licente 3G.


Rezultatele primului trimestru 2006


La inceputul lunii mai 2006, Orange Romania a anuntat rezultatele primului trimestru 2006: cresterea numarului clientilor cu 34% fata de aceiasi perioada a anului trecut la 7,1 milioane si a cifrei de afaceri cu 23% la €239 milioane.
Dr. Nicolae Oaca
Pe 23 mai 2006, COSMOTE Romania a facut publice primele rezultate dupa relansarea din 6 decembrie 2005. Conform comunicatului de presa, operatorul a reusit sa atraga 226.587 de clienti noi in primul trimestru al anului 2006 care se adauga la cei 48.934 clienti existenti la finele anului 2005, ajungand la un total de 275.521 de clienti, adica o cota de piata de aproximativ 2%. Din cei 275.521 clienti, 228.682, sau 83%, sunt utilizatori de cartele preplatite majoritatea provenind din campania “revolutionara” - 2000 de minute convorbiri lunar in retea pentru €3/luna. In trimestrul I 2006, COSMOTE Romania a inregistrat venituri din servicii de €6.1 milioane, EBITDA (profitul inainte de taxe, depreciere si amortizare) -€12.3 milioane si o pierdere neta de €19.1 milioane. Conform oficialilor companiei, venitul mediu lunar pe utilizator inregistrat de Cosmote Romania a fost de €8.


In fine, pe 30 mai 2006, Vodafone anunta rezultatele grupului pentru anul incheiat la 31 martie 2006, din care rezulta ca filiala Vodafone Romania si-a marit in trimestrul I 2006 baza de clienti cu 252.007, ajungand la 6.383.846. Clientii pe baza de abonament reprezentau 35.1% din totalul clientilor, iar cei ai serviciilor preplatite 64.9% .Numarul clientilor conectati in reteaua 3G Vodafone Romania a crescut in primul trimestru cu circa 38.000 la 135.249. Compania nu a prezentat cifra de afaceri pentru trimestrul I 2006, dar a prezentat valori pentru factura medie lunara - US$13.9 pentru trimestrul I 2006. Veniturile companiei in anul financiar incheiat la 31 martie 2006 au fost de US$1,008 miliarde sau €811 milioane. EBITDA a atins valoarea de 510,5 milioane dolari, adica 50,6% din venituri. Rezultatele financiare obtinute de Vodafone Romania au fost calificate de reprezentantii grupului Vodafone ca fiind “peste asteptarile din momentul preluarii”.


Singurul operator care nu a prezentat rezultate la fine de trimestru a fost Telemobil, nefiind companie listata, astfel ca vom presupune o crestere a abonatilor in ritmul anilor precendeti. Conform datelor prezentate de ceilalti trei operatori si de ANRC la finele anului (13.354.138 SIM-uri vandute), ar putea rezulta circa 0,35 milioane utilizatori Zapp la 31 decembrie 2005. Pentru finele primului trimestru 2006 s-ar putea presupune 0,37 milioane utilizatori.


0,78 milioane – cresterea SIM-urilor vandute in primul trimestru


Agregand rezultatele la finele primului trimestru 2006 ar putea rezulta 14.1 milioane SIM-uri vandute, adica o crestere de circa 0,78 milioane fata de finele anului 2005.


La prima vedere, performerul primului trimestru 2006 pare a fi COSMOTE Romania, care dupa relansarea din decembrie 2005 a reusit sa atraga 0,227 milioane clienti, cota sa de piata sarind la 1.9%, in mare parte rezultat al “revolutiei 2000 minute/luna pentru €3”, care a facut insa ca numarul utilizatorilor de servicii preplatite sa ajunga la 83%. Castigul COSMOTE in cota de piata s-a facut in principal pe seama operatorilor GSM900 (Orange, Vodafone), Orange pierzand aproape 1%.


Daca examinam insa cresterile din primul trimestru ale fiecarui operator vom constata ca performerul acestui prim trimestru este totusi Orange Romania care a reusit sa atraga 0,277 milioane noi utilizatori din totalul de 0,78 milioane, adica a atras circa 35% din cresterea pietei, urmat de Vodafone cu 33% si COSMOTE cu 29%. Mai observam ca operatorii care folosesc tehnologia europeana 2G, adica Orange, Vodafone si COSMOTE au avut performante cu mult peste media pietei. Rezultatele par a se corela si cu cheltuileile publicitare, volumul brut (bazat pe tarifele lista) fiind pentru Orange de €16,6 milioane, pentru Vodafone €10,5 milioane si €10,2 milioane pentru Cosmote (pentru Telemobil nu avem date). Se mai observa ca a concura cu Orange si Vodafone nu este chiar usor: cu cheltuieli publicitare la nivelul operatorului Vodafone, cu campania ‚revolutionara’, dar cu o acoperire mai slaba, performantele COSMOTE, s-au situat sub nivelul celor ale operatorului Vodafone. Apoi, se pare ca tehnologia CDMA450 folosita de Telemobil continua sa ramana o “insula” si ca decizia companiei de a achizitiona o licenta 3G este sansa pentru a ramane competitivi. Singura problema este gasirea finantarii pentru construirea unei retele cu acoperire nationala si bazata pe tehnologia UMTS, caci a continua cu CDMA inseamna a continua sa ramana un jucator de nisa – 3% cota de piata.


€480 milioane - cifra de afaceri a telefoniei mobile in primul trimestru 2006



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite