Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ITIL versiunea 3: O noua faza, gata de drum... - Piata romaneasca este beneficiar direct al celor mai noi standarde privind managementul serviciilor IT

24 Iunie 2006



Biblioteca Infrastructurilor Tehnologiei Informatiei (ITIL - Information Technology Infrastructure Library) si-a facut simtita prezenta ajutand tot mai multe companii romanesti, confruntate cu provocarile “managementului serviciilor IT”. ITIL a fost adoptat cu rapiditate la nivel global, ca standard de facto al celor mai bune practici in furnizarea serviciilor IT, aceeasi tendinta manifestandu-se si pe piata romaneasca. Este de remarcat faptul ca nu numai companiile multinationale de anvergura prefera si folosesc standadul ITIL, dar chiar si intreprinderile mici si mijlocii si, demn de evidentiat organizatii din domeniul public au inceput sa abordeze in mod sistematic problematica ITIL.
Jorrit-ITILF
Ca si mediul informatic, cadrul ITIL nu este fix, el se imbunatateste continuu, in acord cu tendintele si evolutia pietei, incluzand instrumente noi pentru managementul serviciilor, dar si functionalitati de monitorizare si raportare. De aceea vom arunca o privire si asupra ultimelor dezvoltari ITIL, dezvoltari de care si piata romaneasca poate beneficia in egala masura.


Pentru acei dintre cititori mai putin familiarizati cu standardul ITIL, voi face o scurta trecere in revista a principalelor sale caracteristici. ITIL este publicat intr-o serie de carti (de aceea ultima litera L refera ideea de biblioteca - Library). Aceste carti descriu un cadru de bune practici destinate sa faciliteze furnizarea eficace si eficienta a serviciilor IT. ITIL evidentiaza un set extins de procese si proceduri destinate sa asiste business-ul in indeplinirea atat a cerintelor de calitate cat si de valoare pentru bani in operatiunile IT. Desi dezvoltat la sfarsitul anilor ’80, ITIL nu a fost adoptat pe scara larga decat pe la mijlocul anilor ’90.


In decembrie 2005, Biroul de Comert al Guvernului Marii Britanii (OGC - Office of Government Commerce), care este proprietarul de drept al ITIL-ului, a emis o nota privind “reimprospatarea” acestuia, cunoscuta sub denumirea de ITIL v3, planificat a se termina pana la finele lui 2006.


Sa insemne aceasta, ca vechile carti ITIL trebuie aruncate iar certificarile ITIL obtinute deja nu vor mai fi valabile? Categoric NU ! Nucleul ITIL va ramane, diferenta pentru aceasta noua versiune consta intr-o atentie deosebita care se acorda proiectarii si introducerii serviciilor IT.


Versiunea 3 va contine 5 publicatii principale: IT Service Design, IT Service Introduction, IT Service Operations, IT Service Improvement si IT Service Strategies, asigurandu-se, in principal, consolidarea practicilor versiunii 2 in jurul ciclului de viata al servicilor, avand in plus elemente de asistare sub forma unor exemple si machete (template).


Separat, in cadrul versiunii 3, se produce o dezvoltare pe linia conformitatii, acesta fiind unul din punctele slabe ale versiunilor anterioare in lumea ITIL. Multe companii implicate in managementul serviciilor IT, au invocat conformitate ITIL, fapt ce a condus la o adevarata jungla si, evident, ca o consecinta, regi ai junglei ITIL. Achizitionarea unui pachet pentru managementul serviciilor IT recunoscut, nu inseamna ca organizatia respectiva devine automat ITIL conforma, dar trebuie inteles ca o astfel de organizatie, care a implementat metodologia ITIL, poate indeplini cerintele de certificare ISO/IEC 20000 (fost BS 15000).


Pentru persoane individuale situatia este diferita, deoarece in acest caz exista diferite certificari ITIL, in care “Fundamentele ITIL” este obligatorie. Cursul de “Fundamente ITIL” a devenit deja un curs foarte popular in Romania, asigurand instruirea in problemele de baza (fundamente) ITIL. Sunt de asemenea disponibile cursuri pentru practicieni (ITIL Practitioner) si pentru manageri (ITIL Service Manager) si de curand, aceste cursuri pot fi facute si in Romania, nemaifiind necesara deplasarea in strainatate pentru a le urma.


Revenind la ISO/IEC 20000, acesta este primul standard international privind managementul serviciilor IT, bazandu-se si inlocuind standardul britanic BS 15000. Standardul este focalizat pe o abordare integrata orientata pe procese, avand drept unic scop furnizarea efectiva a unor servicii gestionabile, care sa indeplineasca atat cerintele business-ului, cat si ale clientilor (beneficiarilor).


ISO/IEC 20000, adoptat in decembrie 2005, este compus din doua parti: specificatii pentru “mangementului serviciilor IT” si un cod de practici pentru managementul serviciilor.


Cadrul ITIL, impreuna cu noile dezvoltari din versiunea 3, precum si noua schema de certificare ISO/IEC 20000, ofera companiilor romanesti o reala oportunitate de a beneficia de ultimele “cele mai bune practici“ si expertiza in domeniul managementului serviciilor IT.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Nicolae.Giurescu
Articolul nu mentioneaza cine ofera cursuri de ITIL in Romania. Ar fi interesant de stiut. Deasemenea, CMMI este din ce in ce mai prezent in Romania. In ceea ce priveste cursurile de Introduction to CMMI, s-au tinut deja trei in 2006. Pentru mai multe informatii despre CMMI in Romania, va rog sa ma contactati direct. O zi buna, Nicolae Giurescu
11 Iulie 2006, 12:07:57
Jorrit Prins
Dear Mr. Giurescu, Thanks for your interest and comment. I wrote the article and work for the company ITS Efficiency. We deliver ITIL training courses in Romania, and are accredited by the Dutch exam institute EXIN. The candidates that pass the EXIN exam get the official (worldwide recognised) ITIL Foundation Certificate which is required for all further ITIL education. So far we trained about 200 candidates in Romania. We have open courses , but can also organise dedicated (in-house if required) course programs for companies. Please contact me directly on jprins@itsefficiency.com for more information.
14 Iulie 2006, 12:24:30
Office ITAcademy
Incapand cu luna septembrie 2006 cursuri ITIL, autorizate EXIN, sunt oferite si de IT Academy. Pentru informatii suplimentare va rugam vizitati site-ul nostru www.itacademy.ro
30 August 2006, 06:15:55