Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Ce se întâmplă când automobilele inteligente cer recompense?

14 Decembrie 2016



Tehnologiile Internet of Things au un ritm rapid de adopție la nivel regional, din ce în ce mai multe organizații fiind interesate de potențialul acestui tip de aplicații. În cadrul IDC IoT Forum 2016 desfășurat recent la București au fost analizate și dezbătute câteva dintre principalele oportunități de business oferite de IoT, precum și provocările specifice generate de aspectul critic al securității.

24 de miliarde de dolari va fi valoarea pieței Internet of Things din Europa Centrală și de Est peste patru ani, când numărul obiectelor conectate va depăși pragul de 1,4 miliarde. Estimarea aparține companiei de consultanță International Data Corporation (IDC) și a fost făcută publică cu ocazia recentului IoT Forum 2016, organizat de IDC România.

Conform datelor prezentate de Milan Kalal, Program Manager IDC CEMA, în deschiderea evenimentului, potențialul soluțiilor IoT începe să fie conștientizat de din ce în ce mai multe companii la nivel global, 57% dintre acestea considerându-le ca fiind de importanță strategică pentru business-ul pe care îl desfășoară. Principalele așteptări ale mediului enterprise de la soluțiile IoT sunt: creșterea productivității (24%); îmbunătățirea vitezei de reacție la schimbările și solicitările pieței (22,5%) și optimizarea proceselor de business prin automatizare (21,7%).

Industriile cu apetit pentru IoT
O abordare mai aplicată a conceptului Internet of Things a avut Vodafone România, companie cu soluții Iot implementate deja pe piața locală. Din postura de lider mondial în serviciile Machine-to-Machine pentru al treilea an consecutiv (conform „Gartner Magic Quadrant for Managed M2M Services” ediția 2016), Vodafone are o perspectivă globală asupra evoluției soluțiilor IoT, adoptate deja de 48% de companii pentru a susține transformări ample ale business-ului. Conform datelor prezentate de către Marius Coman, Country Manager M2M Vodafone, industriile care adoptă pe scară largă soluții și produse IoT pentru a-și maximiza avantajele competitive sunt:
• Furnizorii de energie și utilități (37%);
• Industria auto (32%);
• Retail-ul (32%);
• Producătorii de bunuri electronice de consum (29%);
• Industria medicală și farmaceutică (28%);
• Transportul și logistica (19%);

Securitatea, un constant subiect fierbinte

În pofida atractivității crescute, securitatea produselor și soluțiilor IoT rămâne încă un aspect critic. Care a fost dezbătut in extenso, în cadrul unui panel dedicat, de către Alex Proskura, Program Director Security IDC CEMS, Augustin Jianu, General Director CERT România, și Bogdan Manolea, IT&C Regulation Expert.

Subiectul securității IoT este unul de stringentă actualitate, dovadă fiind recentele atacuri de tipul Distributed Denial of Services (DDoS) de mare amploare care au utilizat ca suport echipamente conectate la Internet. Este o evoluție asupra căruia specialiști au avertizat în mod repetat, raportul AT&T Cybersecurity Insights, dat publicității la începutul acestui an, demonstrând că tentativele hackerilor de depistare și exploatare a vulnerabilităților echipamentelor IoT au crescut cu 458% în ultimii doi ani.
Și pentru că tot vorbim de predicții sumbre, merită amintită și cea făcută de către Alex Proskura, în premieră la evenimentul de la București, expertul în securitate al IDC declarând că se așteaptă foarte curând la apariția unei amenințări de tip ransomware care să vizeze strict noile generații de automobile inteligente, care vor „refuza” să mai pornească fără plata deja uzualei recompense în bitcoins solicitată către hackeri.

O ipoteză pertinentă având în vedere faptul că ransomware a devenit anul acesta cele mai profitabil tip de amenințare informatică, dar și nivelul crescut de vulnerabilitate autovehiculelor dotate cu din ce în ce mai multe sisteme IT conectate la Internet. Anul trecut, doi doctoranzi de la Universitatea Columbia au făcut o demonstrație live a modului în care se putea prelua „remote” controlul unui Jeep Cherokee, fapt care a obligat Chrysler să cheme la „revizie” 1,4 milioane de Jeep-uri pentru a le instala un patch de securitate. Și BMW s-a confruntat cu o breșă de securitate IT, remediată rapid, care le permitea hackerilor să deblocheze din câteva click-uri portierele a peste 2,2 milioane de automobile Rolls-Royce, Mini și BMW. Audi, Fiat, Honda, Volkswagen și Volvo au și ele probleme de vulnerabilitate, specialiștii olandezi identificând o metodă de a păcăli sistemul electronic de blocare al vehiculelor.
În atari condiții, predicția specialistului în securitate al IDC are șanse crescute de a se împlini rapid, iar soluțiile IoT să-și piardă atributul de „oportunitate” în favoarea celui de „coșmar”.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite