Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dezvoltare prin vānătoare

14 Decembrie 2016



Cu câteva zile în urmă, unul din giganţii tehnologici, CA Technologies, a anunţat achiziţia unei firme europene de tehnologie, Automic, contra unei sume care nu are nicio relevanţă pentru scopul acestui articol. Firma europeană dezvolta platforme software de automatizare. Conform anunţului făcut de CA Technologies cu ocazia achiziţiei, integrarea platformei respective în oferta gigantului american va însemna lărgirea paletei de oferte cu soluţii deja adaptate realităţii universului digital şi extinderea mai uşoară pe piaţa europeană.

Care este relevanţa unei asemenea achiziţii? Privită în sine, ca un caz izolat, această achiziţie nu înseamnă practic nimic extraordinar sau de natură revoluţionară într-un domeniu în care, oricum, dinamica evenimentelor este infernală. Nici măcar suma plătită nu are darul de a uimi observatorii prin proporţii, aşa cum au fost câteva cazuri petrecute în ultima perioadă de timp (un exemplu relevant fiind tranzacţia Dell-EMC de la sfârşitul anului trecut, când zecile de miliarde de dolari implicate au dat fiori unora).

O astfel de achiziţie devine însă relevantă dacă lucrurile sunt privite în context mai larg, al fenomenologiei existente la ora actuală pe întregul glob vizavi de dezvoltarea tehnologică. Ca lucrurile să fie înţelese mai bine, poate ar fi necesară o mică paranteză istorică.

Tradiţional, dezvoltarea tehnologică a însemnat mai ales creştere organică. Firmele de tehnologie, mai ales cele care au privit întotdeauna spre viitor, şi-au pus la punct, în decursul timpului, divizii de cercetare-dezvoltare cărora le-au alocat fonduri importante pentru cercetare, inovare şi dezvoltare de noi produse şi soluţii adresate pieţei. Iar de câştigat au câştigat întotdeauna acele firme care au privit atente către dorinţele clienţilor şi au ştiut să-şi adapteze portofoliile de produse şi soluţii actualizate acestor dorinţe.

În acest univers, fuziunile şi achiziţiile au reprezentat vreme îndelungată doar excepţiile care întăresc regula. În plus, motivaţia celor mai multe astfel de fuziuni şi achiziţii nu a fost de natură pur tehnologică, ci mai degrabă de natură comercială, care ţinea de existenţa unor pieţe de desfacere sau a unor produse ale ţintei dorite de către vânător şi complementare cu cele pe care era prezent sau pe care le deţinea acesta.

În ultimii ani însă, regula de joc s-a schimbat radical. În special achiziţiile, şi mai puţin fuziunile, au devenit modalitatea principală de dezvoltare tehnologică a companiilor ieşite la vânătoare pe piaţă. Iar dacă la asta se mai adăuga şi ceva segment comercial complementar, cu atât mai bine. Iar fenomenul demonstrează clar tendinţa de accelerare în viitor.

Motive pentru schimbarea paradigmei existenţiale a firmelor de tehnologie există în număr suficient de mare ca să fie doar menţionate aici. Dezvoltarea serviciilor software, accelerarea introducerii de concepte precum robotizarea sau inteligenţa artificială, schimbarea radicală a orientării vânzărilor de la caracteristicile unui produs la nevoile clientului, intensificarea exponenţială a pretenţiilor legate de comoditate, accesibilitate şi complexitate ale clienţilor, explozia pericolelor induse de atacurile cibernetice, dezvoltarea fără precedent a mediului online, toate acestea reprezintă elemente dintr-un tablou care, privit de la distanţă, are darul de a năuci uneori chiar şi pe observatorii atenţi ai industriei.

Dinamica de evoluţie este atât de rapidă încât nicio firmă nu mai are la ora actuală răgazul necesar pentru a întocmi planuri proprii bine documentate de cercetare dezvoltare produse şi soluţii pe termen lung. În aceste circumstanţe, ieşitul permanent la cumpărături de firme mai mici, care se ocupă de diverse nişe tehnologice, a devenit un sport mondial, în cadrul căruia, evident, sunt jucători de calibru care excelează.

Ei bine, o astfel de situaţie poate reprezenta o şansă excelentă pentru România şi dezvoltarea ei tehnologică pentru viitor. Mai exact, pentru firmele cu sediul în România care vor şti să profite de pe urma poftei de achiziţii a vânătorilor pentru a-şi vinde cât mai profitabil marfa.

De ce? Motivul este foarte simplu şi ţine de latura economică a oricărei afaceri. A pune pe roate o companie de tehnologie care să dezvolte produse şi soluţii complexe este o afacere extrem de costisitoare în termeni de fonduri, resurse materiale şi oameni. În plus, România în sine, din pricina dimensiunilor reduse şi a puterii de cumpărare scăzute, nu reprezintă o piaţă atractivă pentru dezvoltarea unor astfel de afaceri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite