Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IT-ul ca armă strategică pentru viitor

17 Februarie 2017



Noile tehnologii invită directorii IT să preia iniţiativa
Această rubrică și-a propus să ţină cititorii la curent cu ceea ce înseamnă schimbări esenţiale în peisajul industriei IT şi al utilizatorilor de IT. A venit rândul să încercăm o privire în viitorul imediat, asupra sarcinii imense care cade pe umerii directorilor de IT în implementarea acestor schimbări.


Dificultatea majoră indusă de trecerea la mediul digital pentru directorii de IT constă în faptul că este adesea extrem de greu să îţi dai seama ce ar trebui să faci ca să te poziţionezi bine pentru ziua de mâine. O astfel de afirmaţie nu este nicăieri mai evidentă decât în cadrul unei organizaţii, unde directorul IT are nu doar sarcina de a înnoi permanent infrastructura şi arhitectura de date, ci şi pe aceea de a-şi da seama din timp asupra modului în care tehnologia va ajunge să sprijine un model de afaceri nou care, deocamdată, este în mare parte încă nedefinit.
Aproape singura lumină călăuzitoare în acest ocean de umbre constă în faptul că arhitecturile virtuale emergente uşurează misiunea de creare şi eliminare servicii, procese şi alte elemente ale economiei digitale, astfel încât puţine sunt deciziile care au caracterul nefast de a bloca organizaţia pe o traiectorie statică pe termen lung. Cu toate astea, viteza cu care se modifică operaţiunile legate de date va dicta un ritm alert şi relativ haotic al schimbărilor, aşa că infrastructura IT din organizaţii va trebui să fie mai presus de orice flexibilă – iar asta va include oamenii care au grijă de ea.

Schimbarea paradigmei
Studiile efectuate în ultimul an de companiile de cercetare a pieţei au subliniat faptul că motorul decizional în cadrul celor mai multe tehnologii de adaptat la nevoile organizaţiei constă în nevoia de a pune departamentele cu rol în derularea afacerii şi departamentul IT pe un palier mai înalt de colaborare, un palier de la nivelul căruia să existe o concentrare mai mare asupra obiectivelor strategice decât asupra gestiunii cotidiene a lucrurilor, cum se întâmplă astăzi. Există aici o diferenţă uriaşă faţă de structura tradiţională, în cadrul căreia departamentele de afaceri joacă rolul de strateg, iar IT-ul are doar rol de suport.
Noua funcţie a tehnologiei în universul digital va fi aceea de a activa procese de afaceri şi de a alimenta rezultate pozitive, elemente critice pentru obiectivele strategice de afaceri. Iar actualmente multe companii descoperă faptul că noile tehnologii le permit să îşi redefinească modelele de afaceri, în cadrul cărora serviciile, şi nu produsele, reprezintă motoare esenţiale ale generării de venituri.
În mod firesc, aşa ceva determină directorii din zona de afaceri să regândească rolul tehnologiei şi riscurile pe care aceasta le prezintă pentru funcţiile esenţiale ale organizaţiei. Un recent studiu PriceWaterhouseCoopers descoperea, în acest sens, că aceşti directori trebuie să se axeze mai mult pe latura tehnologică a organizaţiei din care fac parte dacă doresc să aibă şanse în mediul concurenţial acerb din universul digital. O astfel de concentrare include dezvoltarea adecvată a automatizării proceselor interne şi nevoia de adresare a riscului de întrerupere a proceselor digitale din pricina problemelor de securitate, căderilor de sistem sau din alte cauze. De fapt, aspectele tehnologice încep să joace un rol tot mai important în evenimente precum fuziunile şi achiziţiile sau în procese cheie, cum ar fi acela de integrare a resurselor şi proceselor disparate în scop de asigurare fără întrerupere de servicii comunităţii de utilizatori ai organizaţiei.
Dacă socotim tehnologii precum cloud computing, de pildă, ele schimbă modul în care va evolua nevoia de infrastructură a companiilor, însă asta nu micşorează gradul de complexitate al provocărilor la adresa directorilor IT, ci doar îl transpune la un alt nivel. Şi asta deoarece una din provocările majore constă în găsirea modului corect de a plăti pentru serviciile cloud. Dată fiind mulţimea de opţiuni de finanţare de pe piaţa de cloud actuală, organizaţiile vor descoperi constant că trebuie să-şi regândească în întregime strategiile de bugetare a IT-ului de la modelele tradiţionale de tip Capex/Opex la modele mai apropiate de cele de achiziţii servicii. Iar asta afectează şi latura operaţională a IT-ului, deoarece IT-ul va trece tot mai mult de la rolul de gestionar al infrastructurii la acela de broker de servicii pentru o masă de utilizatori în continuă evoluţie.

Priorități pentru viitorul imediat

Analiştii spun că directorii de top din organizaţii ar trebui să se concentreze asupra câtorva obiective esenţiale. Este vorba de alinierea în sens larg dintre departamentul IT şi cele de afaceri, acţiune care ar trebui să se reflecte în procesele de angajare şi instruire personal. Este apoi vorba de întărirea experienţei consumatorilor, obiectiv care poate fi atins în mod esenţial prin instalarea de infrastructură IT agilă şi adaptabilă. O astfel de tranziţie va conduce în mod inevitabil la creşterea utilizării instrumentelor de analiză inteligentă date, a tehnologiei mobile şi a serviciilor tip cloud, însă aici este important de ţinut minte că tehnologia folosită ar trebui definită prin rezultate obţinute şi nu viceversa.
La fel ca şi exploratorii medievali, directorii IT de azi se îndreaptă către ape necunoscute, unde pericolele sunt reale şi succesul este nesigur. Însă aşa cum istoria a demonstrat mereu, cei care ezită să se aventureze în necunoscut se trezesc în cele din urmă la mila celor care o fac. Provocarea zilelor noastre, din acest punct de vedere, nu este aceea de a te aventura orbeşte înainte, ci de a reuşi să determini pe cât de bine se poate unde vrei să ajungi şi cum vrei să ajungi acolo.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite