Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Suntem cu adevărat pregătiți pentru automobilele autonome?

17 Februarie 2017



După 50 de ediții, Computer Electronics Show a ajuns să semene tot mai mult cu un salon auto high-tech. Se pare însă că tehnologia „self-driving car" au luat-o înaintea așteptărilor consumatorilor.

Anul acesta producătorii auto au luat cu asalt standurile de la Las Vegas pentru a-și prezența ultimele creații în materie de „self-driving car“. În pole-positon s-au aflat Nissan, Toyota, Hyundai, Honda, Tesla Motors și Google, secondați îndeaproape de Audi, Volvo, BMW, Ford și Fiat-Chrysler.
În paralel, mai toate numele mari ale industriei IT s-au înghesuit să anunțe inițiative proprii și parteneriate în domeniul vehiculelor autonome. Spre exemplu, Intel s-a aliat cu Mobileye și a anunțat semnarea unui acord de colaborare cu BMW și cu producătorul de componente auto Delphi. Nvidia nu a bătut pasul pe loc și a prezentat noul computer auto Xavier și a anunțat încheierea de parteneriate cu Audi, Bosch și ZF.

Încrederea, în ușoară scădere
Interesul în creștere survine însă pe fundalul unei ușoare scăderi a încrederii consumatorilor în automobilele autonome (conform sondajelor AlixPartners). Fenomenul a fost cauzat de accidentele din februarie 2016, în care a fost implicat un automobil autonom Google, și din mai, când un Tesla Model S care rula pe pilot automat a intrat într-un camion. (În mod ironic – primul accident a survenit la doar o lună după ce Google comandase un studiu care arăta că vehiculele autonome ale companiei au o rată de coliziune sub media națională din SUA).
Rezultatele sunt însă vizibile – un sondaj realizat anul acesta de compania Morning Consult arată că 41% dintre americani consideră că automobilele autonome sunt mai puțin sigure decât cele conduse de șoferi umani.

Rezistența la schimbare
Reticența față de conceptul „self-driving car“ nu este însă ceva nou. În 2012, un studiu comandat de Bosch pe piața auto britanică,arăta că marea majoritate a șoferilor englezi refuza ideea de a achiziționa un vehicul autonom. Motivul – doar 21% dintre subiecți s-ar fi simțit în siguranță într-o astfel de mașină.
În cinci ani percepția a evoluat, dar reticența persistă, sub alte forme, ce-i drept. Conform analizei „The Future of Driving“, realizată de Volvo în iunie trecut pe piața americană (cotată ca având cel mai mare „apetit“ pentru automobilele autonome), 72% dintre respondenți susțin că șofatul este un „lux“ la care nu doresc să renunțe, iar 55% afirmă că, indiferent dacă vehiculul este complet autonom sau nu, tot doresc să poată manevra volanul.

Cui aparține responsabilitatea
Majoritatea participanților (79%) la studiul Volvo sunt de părere că producătorii auto, și nu proprietarii/șoferii mașinii, sunt responsabili în cazul unui accident petrecut atunci când automobilul rulează în modul autonom.
Și există deja un precedent serios în acest sens – anul trecut, Național Highway Traffic Safety Administration, instituția responsabilă cu siguranța traficului auto în SUA, a trimis o scrisoare către Google în care argumenta că sistemul de inteligență artificială este considerat „șoferul“ responsabil pentru săvârșirea accidentului din feburarie.
Problema responsabilității este dezbătută și în Parlamentul European, unde se ia în calcul ipoteza ca sistemele autonome să fie asimilate unor „electronic persons“, care să beneficieze de drepturi și obligații.
Până când forul european va soluționa problemele etice, britanicii analizează o soluție mai pragmatică – o asigurare „doi-în-unu“ pentru posesorii de „self-driving cars“, care să acopere ambele situații (și atunci când un automobil este condus de un șofer uman și atunci când rulează pe pilot-automat), astfel încât victima unui accident să beneficieze rapid de despăgubiri.

O cursă de anduranță
Deși conceptul „self-driving car“ prinde viteză, mulți producători sunt încă în faza testelor-pilot. Conform IHS Automotive abia peste opt ani vânzările vor căpăta cu adevărat amploare (rata de creștere anuală în intervalul 2025-2035 este de 43%). Analiștii estimează însă că viteza cu care veiculele autonome vor intra pe piață va fi influențată decisiv de ritmul de adopție al soluțiilor IoT din domeniul traficului. Și, probabil, de schimbarea percepției...

Dacă doriți să fiți la curent cu evoluțiile soluțiilor Internet of Things și cu cele mai noi aplicații ale acestora în domeniul „self-driving car“, participați la Workshop-ul „IoT – Oportunități într-o lume conectată“, care se va desfăsura începând cu ora 14,30 în cadrul expoconferinței naționale Ziua Comunicațiilor 2017. Cel mai relevant eveniment al industriei telecom locale va avea loc pe 25 Aprilie 2017 la JW Marriott București. Înregistrați-vă la adresa http://zcom.ro pentru a beneficia de participare gratuită.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite