Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Modele ale transferului de cunoaștere sau tehnologie din universități către mediul socio-economic

23 Martie 2017




Dacă clienții sunt firme de tip IMM, CTT POLITECH își personalizează serviciile oferite, cu strategii de piață bine definite, prin care să genereze venituri substanțiale. Dacă clienții sunt firme mari, sau alte tipuri de organizații similare, oferta de servicii este flexibilă și nediferențiată sau numai parțial personalizată.

Modelul „centru de profit” se aplică universităților care se manifestă la nivel internațional/global, cu scopul rezolvării unor probleme majore, la scara întregii societăți, UPB având în strategia sa pe termen mediu un asemenea obiectiv. CTT POLITECH, privit ca „centru de profit”, se adresează atât clienților IMM-uri, dar și firmelor mari, prin promovarea antreprenoriatului și stimularea spiritului inventiv, pentru preluarea dezvoltării de tehnologii inovative din faze incipiente, având TRL (Technology Readiness Level – nivel de maturitate tehnologică) redus, și susținerii exploatării lor la nivel comercial, care să aducă plusvaloare economică și socială. În practica curentă, UPB își propune să acorde licențe exclusive pentru a atrage finanțări din fondurile de capital de risc și pentru a încuraja firmele să investească pentru valorificarea tehnologiilor brevetate, deseori acestea reprezentând premiere la nivel național/ internațional, de unde și dificultatea identificării și cuantificării precise a piețelor de desfacere, în stadiile incipiente de dezvoltare tehnologică. În aceste condiții, este necesar un control riguros al riscurilor asociate și o bună capacitate de anticipare a evoluțiilor tehnologice rapide, mai ales în domeniile cu viteză de schimbare ridicată, precum tehnologiile informaționale.
Pentru acest model de afaceri sunt necesare resurse semnificative de natură tehnică și de personal, cu competențe tehnico-științifice și economice, clienții majoritari fiind firmele mari acționând global, cu scopul căutării și identificării oportunităților și tendințelor, bazate pe cunoaștere. Momentan, disponibilitatea acestor resurse, mai ales de personal, este limitată în UPB, iar restrângerea portofoliului de servicii către clienți, cu un grad de personalizare mai ridicat și acționând deseori în nișe de piață, impune o calitate ridicată și promptitudine maximă în serviciile prestate, acompaniate de o bună capacitate de anticipare a tendințelor de piață, bazată pe competențele de marketing ale angajaților și pe menținerea unui dialog sistematic cu clienții și cu alți antreprenori / manageri din mediul socio-economic vizat.

În modelul „centru de cunoaștere” UPB se adresează studenților și societății în ansamblu, cu responsabilitatea asumată de a răspunde nevoii de cunoaștere și, în general, de a-i implica pe toți actorii sociali în producția și diseminarea de noi cunoștințe. CTT POLITECH, privit ca „centru de valoare intrinsecă cunoașterii”, prin activitățile sale, face accesibile informațiile și noutățile obținute în mediul universitar și susține crearea de noi valori științifice și tehnice, în detrimentul generării de venituri, pe baze comerciale. Mecanismele de tip „big data” sau „crowd-funding” sunt puternic încurajate, bazate pe principiile de angajament social și de deschidere globală. În aceste condiții, este important ca mediul universitar să continue să se implice în dezvăluirea publică a unor invenții și să flexibilizeze acordurile de licență a brevetelor, fiind de preferat acordurile ne-exclusive, ca parte a unui model de transfer de cunoaștere/tehnologie, de tip „open-source”. Cu alte cuvinte, centrele de transfer de cunoaștere/ tehnologie, de obicei funcționând în instituții gazdă de tip universități, precum este și cazul CTT POLITECH din UPB, trebuie să pună la dispoziția societății descoperirile tehnico-științifice din mediul universitar și să stimuleze crearea și preluarea de valoare intrinsecă cunoașterii, în detrimentul generării de venituri financiare. Totodată, se dorește creșterea volumului ofertei de servicii și către clienți privați, care lucrează într-un sens mult mai aplicat, din motive legate de atragerea acestora către dezvoltarea cunoașterii și compensării tendințelor de scădere a fondurilor publice, sub formă de granturi nerambursabile.

În spiritul celor prezentate, CTT POLITECH din UPB utilizează toate cele patru modele ale transferului de cunoaștere/tehnologie, majoritar grupate actual în zonele „centru de costuri” și „centru de cunoaștere” și cu orientare pe termen mediu și lung către o funcționare ca „centru de venituri”, respectiv „centru de profit”. Motivația acestor orientări de viitor este asociată în mod direct cu obiectivul UPB de a deveni o „universitate antreprenorială”, obiectiv fixat explicit prin strategia sa managerială.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite