Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Interviu cu ministrul Cercetării și Inovării, Şerban Constantin Valeca

27 Aprilie 2017




Rămânând în zona predictibilităţii şi a aspectelor critice, suntem în lună Martie şi nu a fost lansată nicio competiţie de proiecte. Când va putea MCI să ofere un calendar al competiţiilor, pe diverse programe, cu date clare de lansare? Ne puteţi spune în ce programe vor exista call-uri în 2017 sau când vor fi lansate primele apeluri?
Este de înțeles faptul că întârzierea în definitivarea alocărilor bugetare pentru 2017 a dus la întârzieri în desfășurarea planurilor anuale de implementare a programelor naționale CDI. Calendarul competiţiilor prevăzute pentru acest an urmează să fie definitivat în cursul lunii Aprilie. Ca ordine a priorităților în lansarea apelurilor, pe primele locuri se află cele pentru subprogramele Resurse umane și, respectiv, Competitivitate prin cercetare, dezvoltare și inovare, din cadrul programelor 1 și 2 din Planul Național CDI III. În același timp, vom acorda în continuare prioritate respectării obligațiilor asumate în cadrul programelor CDI internaționale.
Noile competiții vor fi lansate până la data de 30 mai 2017.

Extinzând planul discuţiei, Ministerul Economiei şi Minis-terul Cercetării au fiecare strategii şi politici proprii, dar punctele comune nu sunt încă sincronizate, corelate şi integrate pentru a exista o viziune şi un drum comune. Cum vă propuneţi să remediaţi aceste aspecte? Complementar, cum veţi încuraja cooperarea dintre cele două medii şi creşterea implicării agenţilor econo-mici în activitatea de CDI?
Aș dori să extind chiar întrebarea dvs., revenind la problema corelării politicilor CDI cu ansamblul politicilor guvernamentale, cele specifice sectoarelor economice în primul rând.
Și vreau să subliniez faptul că deși la nivelul implementării pot apare unele desincronizări, efortul de corelare și integrare, începând chiar de la nivelul viziunii strategice, este vizibil și se manifestă evident.
Pe de-o parte este vorba de corelarea documentelor programatice, cum este cazul strategiilor naționale, spre exemplu cel al Strategiei de Competitivitate și, respectiv, de CDI, cu obiective urmărite în mod sinergic prin planurile și acțiunile derulate de Ministerul Economiei și de ministerul nostru, inclusiv prin Programul Național de Reforme.
Pe de altă parte, este vorba de corelarea în sens complementar a principalelor instrumente de implementare a politicilor CDI, a celor de la nivel național cu cele de nivel sectorial. Ne referim la ministerele economice, cărora le revine rolul special de a lansa și finanța corespunzător Planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare ca instrumente complementare față de Planul Național CDI, prin care să fie promovate obiectivele de cercetare și inovare specifice pentru politicile de dezvoltare la nivelul sectoarelor respective.
O contribuție specială la creșterea gradului de corelare și integrare a politicilor CDI cu ansamblul politicilor guvernamentale va fi adusă atât prin consiliile inter-ministeriale existente, cum este cazul spre exemplu cel al Consiliului pentru Competitivitate, coordonat de Ministerul Economiei, cât și prin viitorul Consiliu Național pentru Politica Științei, Tehnologiei și Inovării.
Referitor la implicarea agenţilor economici în activitatea de CDI, avem în vedere în primul rând susținerea parteneriatelor dintre întreprinderi și organizațiile publice de cercetare performante, atât prin Programul 2 - Creșterea competitivității economiei românești prin cercetare, dezvoltare și inovare din Planul Național CDI III, cât și prin Axa prioritară 1 – CDI în sprijinul competitivității economice și dezvoltării afacerilor, din cadrul Programului Operațional Competitivitate – POC.
Vom urmări în special lansarea acelor categorii de proiecte care susțin inovarea și transferul tehnologic, inclusiv dezvoltarea firmelor inovative cu creștere rapidă, dar și a unor categorii noi, cum sunt proiectele de susținere a aplicării invențiilor și inovațiilor românești sau proiectele de realizare a unor instalații experimentale pentru omologări de produse.
De asemenea, vom acorda o atenție deosebită pentru proiectele care încurajează formarea și dezvoltarea în cadrul instituțiilor de cercetare și al întreprinderilor din România a competențelor în domenii ale tehnologiilor noi și emergente, de interes strategic pentru țara noastră, în particular în domeniile laserelor, energeticii nucleare și cercetării spațiului.
În al doilea rând, avem în vedere accelerarea și extinderea pe scară cât mai largă a punerii în aplicare a facilităților fiscale pentru stimularea activităților CDI, vizând cu precădere aplicarea în întreprinderi. Ne referim atât la stimularea activităților CDI în folosul direct al întreprinderilor (deducerea suplimentară de 50% pentru cheltuielile CD), cât și la măsurile în favoarea personalului de cercetare din întreprinderi (scutirea de impozitul venit).

Consideraţi benefică pentru România cooperarea pe plan european în domeniul cercetării? Dacă răspunsul este pozitiv, cum ar putea să dinamizeze Ministerul Cercetării şi Inovării această colaborare?
Așa cum am arătat, implicarea și integrarea cercetării din țara noastră în programele și inițiativele internaționale reprezintă un obiectiv de importanță strategică. În general în domeniul cercetării și inovării și, evident, România nu face excepție, nu trebuie, nu ai cum să trăiești izolat. Creativitatea și performanța în plan științific și tehnic, atât cele manifestate în sectorul public, cât și cele din sectorul privat, sunt expuse în mod firesc și inevitabil competiției, dar și cooperării la nivel internațional, depășind limitele granițelor geografice.
În aceste condiții, problema care se pune cu acuitate este cea a formelor și condițiilor de cooperare, care să asigure corectitudinea și echitatea, în primul rând în termeni de acces la drepturile de proprietate intelectuală, dar și în privința drepturilor salariale.
Ministerul a jucat și va juca în continuare un rol important în asigurarea unui cadru favorabil cooperării CDI internaționale, prin promovarea instrumentelor de finanțare dedicate susținerii acesteia, atât prin Planul Național CDI, dar și prin POC/ Axa 1, programul CDI finanțat din fonduri structurale.
În același timp, România devine ea însăși un puternic atractor pentru cooperarea pe plan european în domenii ale tehnologiilor de vârf, prin infrastructurile de nivel european dezvoltate în țara noastră (ELI-NP; DANUBIUS RI; ALFRED).
Nu în ultimul rând, România va continua, alături de statele din centrul și estul Uniunii Europene, demersurile pentru asigurarea unei salarizări echitabile pentru toți participanții la proiectele realizate în cadrul Programului CD Cadru al UE - Orizont 2020.

Vă invit în încheiere să transmiteţi un mesaj comunităţii ştiinţifice, capabil să alimenteze speranţa într-un an 2017 mai bun şi într-un viitor optimist.
Suntem convinşi că politicile de dezvoltare pe care România le va promova pe termen scurt și mediu, atât în sectoarele economice, cât şi în domeniul cercetării-dezvoltării și inovării, vor facilita crearea și consolidarea unui climat economic inovativ, în care să fie pusă în valoare capacitatea creativă deosebită a comunității noastre științifice și tehnice, și care care să asigure dezvoltarea durabilă a țării noastre, inclusiv în plan tehnologic.
Această convingere mă face să cred că într-un viitor nu foarte îndepărtat România își va îmbunătăți semnificativ poziția în clasamentele internaționale referitoare la cercetare, inovare și competitivitate, devenind un competitor semnificativ în cadrul piețelor mondiale.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite