Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Este România pregătită să facă față transformării digitale?

28 Aprilie 2017



Lumea este transformată rapid de noile tehnologii, care redefinesc modul în care trăim și muncim. Asistăm la apariția de noi piețe, industrii și tipologii de clienți, care impun adaptarea continuă a organizațiilor și dezvoltarea de modele de business inovatoare. Sunt provocări actuale, abordate pe larg în ediția din acest an a expo-conferinței naționale Ziua Comunicațiilor, cel mai longeviv și relevant eveniment al industriei IT&C.

„Transformarea digitală“ a devenit la momentul actual o formulă generică, a cărei arie de acoperire se extinde odată cu creșterea nivelului de informatizare a organizațiilor și a vieții de zi cu zi. Și care include de la schimbarea modelelor de business și adopția de noi tehnologii, până la transformarea radicală a modului de interacțiune umană, dezvoltarea sistemelor de inteligență artificială și utilizarea pe scară largă a roboților.
Scenarii considerate utopice cu doar câțiva ani în urmă devin reale. Forrester Research, de exemplu, estimează că, de anul viitor, mai mult de 3 milioane de angajați din întreaga lume vor fi supervizați de robo-șefi în luarea deciziilor.

Transform or die!
În acest context, în ultimii ani se vorbește, argumentat și tot mai insistent, de „Digital Darwinism“. Potrivit Harward Business Review, avem de-a face cu un fenomen de extincție economică, ilustrat deja prin dispariţia a peste 52% din marile companii din Fortune 500, începând din anii 2000 până în prezent.
Un fenomen de selecție naturală dictat de legea „Transform or die!“, sub presiunea căruia 80% din manageri nominalizează adaptarea rapidă la cerințele pieței drept o condiție esențială a supraviețuirii (conform unui studiu realizat anul trecut de Universitatea din München).
Noua economie digitală obligă organizațiile să dezvolte modele și capacități de business ieșite din tiparele clasice, în paralel cu crearea unei forțe de muncă capabile să valorifice oportunitățile erei digitale. Dar inadaptarea forței de muncă este un aspect încă neglijat – doar 10% din companii aveau în 2016 strategii de resurse umane bazate pe programe de recrutare și training adecvate.

Suntem pregătiți?
Dacă raportăm statisticile europene la studiile de pe piața locală, rezultatele sunt contradictorii.
Ne mândrim cu specialiștii IT români apreciați peste hotare, cu faptul că industria IT&C are un aport din ce în ce mai mare la PIB și cu conexiunile Internet de mare viteză. Dar înregistrăm decalaje mari față de media europeană în ceea ce privește competențele digitale.
Avem și în 2017 întârzieri considerabile în ceea ce privește integrarea tehnologiilor digitale de către întreprinderi, în special în utilizarea serviciilor de tip Cloud Computing (conform Indicelui european de evaluare a economiei și societății digitale). Dar o cercetare de piață locală realizată în 2012 de către CIO Council România arăta că 55% din companiile mari foloseau deja, sub diverse forme, serviciile Cloud. Doi ani mai târziu, un studiu GfK România demonstra că peste 70% dintre companiile mici și medii considerau Cloud-ul o prioritate pentru dezvoltarea business-ului, 40% alocându-i deja investiții de până la 70% din bugetul IT.
Ne confruntăm cu o creștere de peste 60% a numărului de alerte de securitate informatice (conform datelor CERT-RO din 2016), dar aproape 80% din managerii companiilor locale sunt ferm convinși că datele companiilor lor sunt protejate (potrivit unui sondaj Ipsos Mori realizat la nivel european).
Avem numeroase companii locale care dezvoltă soluții Internet of Things, dar proiectele de amploare sunt puține încă, deși piața IoT este cotată cu o creștere de 1,5 ori a valorii începând din 2018 (conform IDC). Iar dacă forurile europene nu introduc o derogare în ceea ce privește contorizarea inteligentă a consumurilor de energie – domeniu în care se înregistraseră ceva progrese –, este posibil să ne confruntăm cu o nouă procedură de infringement din partea UE.
Discrepanțele sunt mari. Și, chiar dacă înțelepciunea locală ne spune că „Adevărul este undeva la mijloc“, România va avea probleme reale în procesul de transformare digitală. Sunt provocări actuale, dezbătute și analizate în cadrul sesiunilor interactive ale evenimentului Ziua Comunicațiilor 2017, care aduce laolaltă cei mai importanți jucători din piața IT&C locală și principalii actori din zona de reglementare a acestui domeniu.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite