Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

În Marketing totul „depinde” acum de oameni și proceduri

28 Aprilie 2017



Un îndrăgit profesor de specialitate avea o vorbă: În Marketing, totul depinde. Nu există un răspuns standard la cerințele unui client, o reacție prestabilită la evoluțiile pieței, un șablon când vine vorba de lansarea unui produs sau un concept de eveniment care să garanteze succesul. Depinde: de ideea de start, de partenerii pe care îi ai alături, de colegii cu care lucrezi, de produsele pe care le ambalezi, de publicul căruia i te adresezi, de modul de lucru, de tehnologia pe care o folosești, de piața pe care activezi și multe altele. Dacă un produs și-a găsit cumpărătorul acum o săptămână, același produs s-ar putea să eșueze în următoarele zile. Totul: „Depinde”.

S-au tratat și analizat pe rând: importanța ideii de început, a planului de business, a investiției inițiale, a strategiilor de marketing cu cei 4 P de bază, însă de o mai mică atenție se bucură analiza proceselor efective de lucru. Și aici mă refer strict la etapa de creație, dar și la cea de după, la modul în care fiecare membru al echipei lucrează, la ce rezultă din munca în echipă, dacă aceasta e capabilă să își ajusteze produsul abia lansat, să reacționeze în timp real la dinamismul pieței, de ce nu la erorile de fabricație (dacă e vorba de producție) sau la reclamațiile unui utilizator (în cazul serviciilor). Nu era cazul acum câțiva ani să acordăm (poate) atâta atenție aspectului acesta, dar ce ne facem acum când suntem prinși între conceptul de „real-time” și o tehnologizare a tuturor industriilor? Când suntem ori pe mobile, desktop sau tabletă? Și avem de ales între atâtea produse?

Cultura „Agile” ne ajută să aflăm mai repede de ce „Depinde”
Dacă ar fi să analizăm metodele de lucru, de cooperare și management ale angajaților marilor corporații de-a lungul timpului, am descoperi că în istoria lor a existat o perioadă de schimbare de viziune și mai ales a modului în care își privesc procesele de producție. Și-au accelerat ritmul în care lucrează, de la cele care lansează telefoane mobile o dată la doar câteva luni, la aplicații gaming sau pentru Realitatea Virtuală (VR), iar acesta se propagă asupra tuturor domeniilor. Se consumă mai mult, cerințele sunt mai mari și totul trebuie livrat mai repede. Aparent, nu mai există timp pentru ca un produs să fie studiat cu mult înainte de a fi lansat. Echipa e nevoită să se adapteze din mers, să își desfășoare activitățile într-o manieră cât mai eficientă, cu livrabile cât mai rapide pe piață, cu o calitate cât mai bună și care să maximizeze investiția făcută de către acționari. Ce e de făcut?
S-a lansat între timp un manifest – Manifestul Agile, care susține tocmai acest ritm alert dat de cerințele actuale din piață. Unele comunități, atât din industria IT, cât și din alte industrii au adoptat imediat cele 12 principii ale acestei metodologii, din dorința de a atinge rezultatele vizate mai rapid și s-au îndepărtat de abordările tradiționale.

Retehnologizarea industriilor ne va determina să apelăm la Agile Marketing
Mai mult ca oricând companiile au nevoie de o capacitate antrenată de răspuns rapid și adaptare la volatilitatea mediului. Iar aici își găsește locul conceptul de Agile Marketing, o adaptare venită din domeniul IT, care poate detecta imediat riscurile, schimbările, aduce răspunsuri pe măsură.
Agile Marketing este un concept pe care eu îl înţeleg cu două sensuri: unul se referă la capacitatea de a fi agile (agil) în modul de a conduce o companie, iar al doilea este legat de metodologia de project management Agile. Din perspectiva unei echipe de management, Agile Marketing îi oferă informații asupra a ceea ce face echipa de marketing în orice moment și un control ridicat asupra activităților. Ca și metodologie de lucru, de exemplu, la întâlnirea Sprint Planning, fiecare echipă (formată din: Product Owner, Scrum Master, Copywriter, Specialist Lead Generation, Project Manager, Developer, Art Director, Specialist SEO, Designer) se reunește și ierarhizează cerințele părților interesate și se concentrează asupra acestora în următorul Sprint. La fiecare 4-6 săptămâni, un nou rezultat al Planning Sprint-ului se poate transforma într-o oportunitate de a ajusta și a utiliza alte resurse disponibile ale echipei de marketing pentru a răspunde la schimbarea condițiilor de introducere pe piață.

Clientul și echipa de marketing – Un dialog față în față în Marketingul Agil
Agile Marketing îi aduce Marketing-ului o manieră de a maximiza resursele la care are acces, asigură mai multe concentrare pe obiective și ajută marketerii să își păstreze „sănătatea” în cadrul companiei. Întâlnirile zilnice pentru a discuta despre ce este în lucru și schimbul de provocări cu echipa construiește repede coeziunea acesteia. În plus, respectul pentru fiecare individ al echipei, dar și autogestionarea echipei de proiect duce la o mai mare satisfacție profesională.
Această nouă abordare face ca echipa să intervină imediat dacă e cazul, iar produsul să poată fi ajustat chiar și atunci când este deja lansat pe piață, se află la raft. Se poate primi imediat răspuns la întrebarea: „De ce anume depinde acum?”
La final, ciclul de viață al produsului (generic) se poate îmbunătăți, etapele de dezvoltare și de maturitate se pot extinde și se poate preveni declinul vânzărilor oricând prin reinventarea produsului. Iar acesta este scopul oricărei afaceri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite