Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Călcâiul lui Ahile sau despre ce au nevoie acum antreprenorii

27 Iunie 2017



Deseori ne întrebăm de ce avem nevoie ca să devenim eroii propriei piețe, să ieșim învingători din bătălii dure cu adversari puternici și să câștigăm în final războiul. Ne dorim să devenim luptători de temut și ne provocăm în permanență adversarii cu strategii cât se poate de complexe pentru a ajunge la un singur trofeu: consumatorul.

Știm că piața e în continuă schimbare, clientul e din ce în ce mai dinamic, îl putem găsi peste tot, dar asta știu și adversarii noștri. Dacă am fi pe frontul de luptă, primul pas ar fi să ne alegem conducătorul, apoi am convoca echipa, ne-am alege aliații, am studia profilul tuturor jucătorilor adverși, am marca teritoriul, am seta un obiectiv final, am elabora planuri mărețe, ne-am alege armele și am porni încrezători la luptă. În practică, o firmă trebuie să își aleagă managerul de proiect, membrii echipei, partenerii, să studieze concurența (prin ample cercetări calitative, cantitative), să țintească o piață, să contureze strategii de marketing pentru a-și atinge scopul și obiectivele. Apoi s-ar trece la planul de acțiune.

Acest proces îndelungat (poate nesfârșit) de luptă trebuie să fie susținut de o anumită doză de efort. În fiecare etapă trebuie să se vadă disciplina echipei, dar și „mâna de fier” a conducătorului. Cel care e capabil să coordoneze echipa și să îi spună când, cât și cum să se pregătească de lansare, să concureze, să anticipeze mișcările adversarului, să bată în retragere dacă e cazul sau să reintre pe piață.

În ce constă forța liderului de piață?
Comparația cu frontul de luptă ne ajută să ne dăm seama ce înseamnă pentru departamentul de marketing o „armură perfectă” și cum să evităm să fim loviți în „călcâiul lui Ahile”. Sigur că urmând drumuri îndelung bătătorite, putem să ne alegem cu un loc bun pe piață. Însă pentru a fi în top, câștigătorul are nevoie de „inovație”. De aici vine și referința la „călcâiul lui Ahile”.

Punctual, brandurile românești sunt vulnerabile la capitolul inovație și trebuie luate măsuri imediate. Forța liderilor stă în capacitatea de a inova, iar în prezent cei ce pariază pe inteligența artificială în marketing capăta un avantaj enorm, fiind propulsați și mai mult pe piață. În principiu este vorba de inteligența artificială într-un context tehnologic ce are scopul de a rezolva o problemă specifică, de a folosi date pentru a învăța despre consumatori și pentru a anticipa comportamente. De fapt consumatorul va deține controlul, nu va cumpăra ce i se oferă, ci ce are nevoie.

Odată cu trecerea controlului către clienți, brandurile trebuie să se asigure că acestea sunt relevante. Direcția de execuție poate fi diferită, se poate opta pentru tehnologii de asistență automatizată în procesul de cumpărare, de „învățare avansată” (Deep Learning), de valorificare a emoțiilor, realitate virtuală pe dispozitive mobile sau de predicție a itinerariului de căutare în motoare și nu numai. Acestea sunt doar câteva exemple de oportunități ce pot replica gândirea și procesele umane de decizie și în felul acesta de a fi și mai aproape de consumator.

Liderul inovator ar lua totul?

În cel mai favorabil scenariu, da. Există multe informații despre consumatori, iar mare parte din ele sunt pierdute de la o campanie la alta. Ce s-ar întâmpla dacă am folosi cât mai multe date? În principiu am ajunge mai repede la client și am ști sigur ce să-i oferim.
În final poate să fie instrumentul de care aveau nevoie business-urile românești ca să facă față competiției globale și să cucerească piețe noi. În orice caz, marile corporații deja aplică aceste tehnologii și știu că strategia potrivită, dozarea efortului, găsirea momentului potrivit de acțiune și un instrument I.A. vor face diferența de acum încolo între locul al doilea și eroul competiției. Motive bune pentru a începe să folosim inteligența artificială.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite