Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

CONNECTOR 2017, pledoarie pentru eficienţa educaţiei nonformale

21 August 2017



Anul acesta, CONNECTOR, evenimentul internaţional dedicat educaţiei nonformale găzduit de România, a ajuns la a patra ediţie. S-ar putea vorbi deci – deja – de o tradiţie, însă „tradiţie“ înseamnă, inerent, şi o doză substanţială de rutină. Ori la CONNECTOR tocmai despre acest lucru nu poate fi vorba, pentru că evenimentul organizat de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) este astfel conceput încât să ofere participanţilor noi experienţe, de fiecare dată. Şi reuşeşte să o facă an de an, amplificând efectul programului Erasmus+ de a deschide minţi şi schimba vieţi.

Pentru patru zile în luna iulie, Bucureştiul a fost Capitala internaţională a educaţiei nonformale. Sub tutela ANPCDEFP şi cu sprjinul trainerilor români şi al specialiştilor Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti, peste 100 de participanţi din 17 ţări s-au iniţiat, au experimentat şi au dezvoltat noi modele de învăţare în cadrul a opt ateliere interactive.
CONNECTOR 2017 a însemnat patru zile de iniţiere şi experimentare intensă a metodelor moderne ale educaţiei nonformale, special concepute pentru a face procesul de învăţare mai eficient, mai flexibil şi mai incluziv. Şi, ca în fiecare an, participanţii au avut ocazia de a învăţa nu doar de la traineri şi formatori, ci şi unul de la altul, prin împărtăşirea experienţelor proprii şi a soluţiilor identificate şi testate.

Partajarea liberă de informaţii este una dintre trăsăturile definitorii ale evenimentului finanţat prin programul Erasmus+. O caracteristică esenţială care face din CONNECTOR un „experiment viu“, în care diversitatea profesională şi culturală este valorificată în dezvoltarea unor instrumente de învăţare nu doar mai eficace, ci şi cu un plus de atractivitate şi aplicabilitate extinsă. Metodele de educaţie noformală dezvoltate în cadrul evenimentului se aplică în educaţia şcolară, învăţământ superior, educaţie profesională şi educaţia adulţilor şi tinerilor, flexibilitatea specifică acestora permiţând adaptarea lor la contextele specifice de învăţare ale fiecărei comunităţi.
Este un avantaj intrinsec al modelelor nonformale - care facilitează asimilarea naturală a cunoştinţelor şi dezvoltarea de abilităţi prin exerciţii practice şi interacţiuni directe - pe care ANPCDEFP cu ajutorul cercetătorilor de la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti are de gând să îl valorifice, publicând la începutul acestui an şcolar un ghid cu metode şi tehnici moderne de învăţare inspirate de experienţa CONNECTOR.

Învăţăm să învăţăm
„CONNECTOR reprezintă pentru mine acel ‘loc’ unde oamenii se întâlnesc pentru a crea plus-valoare. Creativitatea nu are limite şi ‘conlucrarea’ reprezintă soluţia optimă: facem schimb de metode, internalizăm şi realizăm aplicaţii concrete. Lucrăm foarte mult prin activităţi, pentru a dezvolta inteligenţa interpersonală, intrapersonală şi emoţională, şi învăţăm să învăţăm. Adică suntem informaţi cu privire la metode de învăţare care au o aplicabilitate transdisciplinară, focusul fiind atât pe procesul educaţional, cât şi pe obiectivele învăţării”.
Cristina Irina Dobrotă, Asociaţia pentru Promovarea Artelor Contemporane


Un accelerator de experienţe

Ediţiile anterioare au demonstrat că participanţii percep CONNECTOR ca pe un accelerator de experienţe intense, personale. Din perspectiva organizatorilor, evenimentul reprezintă o sursă de energie pozitivă, care creează contexte ce conduc la dezvoltarea de noi metode de învăţare, complementare sistemelor de educaţie formale şi informale.
Ca simplu observator poţi percepe şi înregistra emulaţia, entuziasmul şi emoţiile, însă, oricât de conectat ai fi la eveniment, este dificil să estimezi amploarea impactului pe care îl are CONNECTOR asupra actorilor direct implicaţi. De aceea, impresiile la cald ale participanţilor sunt esenţiale pentru înţelegerea caracterului transformaţional al evenimentului.

Legături durabile
„CONNECTOR oferă nu numai instrumentele şi procedurile utile pentru livrarea şi înţelegerea corectă a unei metode de educaţie nonformală, ci furnizează şi inspiraţia şi motivaţia de a face acest lucru cu un număr cât mai mare de persoane. Pentru mine, CONNECTOR înseamnă legăturile durabile care se realizează între participanţi şi metodele cu care aceştia se întâlnesc, precum şi cele care apar între ei. Dar poate că cele mai intense sunt legăturile care apar între participanţi şi formatori şi care au darul, pe termen lung, să producă un impact pe o scară mai extinsă”.
Paul Ardeleanu, formator atelierul de Dezbateri


Poveşti cu cărţi vii

Un prim exemplu elocvent în acest sens este atelierul „Living Library“, în care „cartea” este un participant la workshop, care se angajează în dialoguri personale cu „cititorul”, împărtăşind cu acesta experienţele proprii şi modurile de abordare a unor situaţii cu care s-a confruntat direct.
Sandra Costa, din Portugalia, a fost unul dintre „volumele” librăriei vii şi ne-a împărtăşit ce a însemnat pentru ea CO-NNECTOR 2017: „A fost o mare bucurie pentru mine să fiu prezentă la ediţia CO-NNECTOR din acest an. Am participat la atelierul ‘Living Library’, unde mi s-a oferit oportunitatea de a împărtăşi povestea mea devenind o ‘carte umana’, intitulată ‘O călătorie spirituală – Trăind printre călugăriţe’. A fost o experienţă profundă, de neuitat, să pot interacţiona şi stabili conexiuni cu alte persoane, din alte ţări, şi să simt cum ele se conectează direct cu mine şi cu povestea transformării mele. (…) Experienţa CONNECTOR mi-a confirmat puterea şi încrederea pe care o ai atunci când te deschizi către ceilalţi şi împărtăşeşti o parte din tine. Pentru aceasta le mulţumesc ‘cititorilor’ mei de la CONNECTOR”.
Pentru a avea o imagine completă, iată şi opinia unui „cititor” al Sandrei, Anca Paul, de la Liceul „Johannes Honterus” din Brașov: „Prin intermediul ‘Bibliotecii Vii’, ‘cărțile’ se transformă, prind viață şi reflectă realitatea din jurul nostru. (…) Cartea pe care am ales-o a fost ‘Trăind cu călugărițele’, ‘scrisă’ de Sandra, din Portugalia. Am fost interesată să văd dacă prin intermediul ei voi găsi metode de a conecta profunzimea spiritualității cu realitatea tehnologică a lumii globalizate şi, acum, când am terminat de ‘citit’ această carte vie, mă simt mult mai bogată. Pentru mine, CONNECTOR a scos la suprafață și a însuflețit povești și experiențe relevante cu care participanții au venit din cele 17 țări”.

Pe scena Teatrului de improvizaţie
Impactul atelierului de Teatru de improvizaţie a fost unul profund, atât asupra participanţilor direcţi, cât şi al observatorilor neutri din partea Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.
„Atât CONNECTOR, cât şi Teatrul de improvizaţie au reprezentat o provocare pentru mine. Evenimentul s-a dovedit a fi un spaţiu de învăţare pentru oameni de toate vârstele, din domeniul educaţiei, în care aceştia au avut posibilitatea de a se implica activ în toate activităţile propuse, de a învăţa unii de la ceilalţi şi de a pune în practică cele învăţate. (…) Am descoperit că Teatrul de improvizaţie reprezintă o sursă bogată de jocuri şi exerciţii care pot fi folosite în diferite contexte de învăţare şi aplicate oricărei categorii de vârstă. Prin documentarea acestei metode şi elaborarea metodologiei corespunzătoare îmi doresc să dau mai departe tot ce am experimentat în cele trei zile de activităţi”, ne-a declarat Oana Gheorghe, cercetător ştiinţific în cadrul instituţiei amintite.

Un puzzle provocator
„Din perspectiva celui care trebuie să scrie un ghid despre o metodă de educaţie nonformală, CONNECTOR 2017 a fost o experienţă intensă şi un puzzle provocator. (…) Sper ca produsul care va rezulta în urma acestei experienţe – ghidul despre facilitare grafică – să facă accesibilă metoda pentru cât mai mulţi educatori. Cred că elementele de surpriză şi de dinamism pe care le aduc metodele nonformale sunt esenţiale în crearea unui cadru de învăţare atractiv”.
Mihai Iacob, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei


Aşteptări confirmate
Care sunt aşteptările pe care le au participanţii de la un eveniment de o asemenea amploare, intensitate şi diversitate culturală? Greu de prezis, însă răspunsul îl poţi afla simplu, întrebând direct şi obţinând răspunsuri sincere, nonformale, pentru că participanţii sunt antrenaţi deja să fie deschişi.



Iar Dimitris Savvaidis, din Grecia, a reuşit să formuleze unul dintre cele mai sintetice răspunsuri: „Am sosit la Bucureşti având aşteptări mari de la CONNECTOR şi încă de la începutul evenimentului ele mi-au fost confirmate: mai mult de 100 de participanţi din diferite ţări, posibilitatea de a alege dintr-o ofertă variată de programe şi metode de iniţiere în educaţia nonformală, oameni interacţionând direct pentru a-şi valorifica creativitatea, workshop-uri originale. Dar CONNECTOR nu s-a rezumat doar la atât, ci este şi un impuls de a fi tu însuţi şi de a lua iniţiativa. Este o experienţă completă, care îţi îmbrăţişează creierul şi inima, determinându-te să fii creativ, sensibil şi inteligent”.
Este sinteza unei experienţe personale, dar care reflectă, în bună măsură, concluziile participanţilor la eveniment. Şi vă puteţi convinge de justeţea „verdictului” dat de Dimitris la următoarea ediţie CONNECTOR.



Tags: Educatie, Erasmus

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite