Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Soluţii inteligente pentru o proprietate mai valoroasă şi mai sigură

21 August 2017



Sub denumirea „Smart Solutions for a Secure and Valuable Property”, Facultatea de Geodezie din cadrul Universităţii Tehnice de Construcții Bucureşti, în colaborare cu Uniunea Geodezilor din România (UGR), va organiza o conferinţă internaţională pe teme de geodezie şi cadastru în perioada 14-16 septembrie. O conferinţă care promite să joace un rol de reper într-un domeniu de interes pentru întreaga societate românească.

Conform organizatorilor, este pentru prima dată când un astfel de eveniment organizat la Bucureşti are o anvergură internaţională, asigurată de participarea Federaţiei Internaţionale a Geodezilor (FIG), fapt care îi va asigura caracterul de inedit. „Conferința aduce în centrul atenției proprietatea, din următoarele perspective: ale specialiştilor care ştiu să-i determine prin măsurători amplasamentul şi caracteristicile tehnice, ale celor care pot realiza o evaluare corectă a acesteia, a profesioniştilor care au preocupări în domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului şi a celor care fac sigur transferul proprietății, prin înscrierea drepturilor reale în cartea funciară”, afirmă prof.univ.dr.ing. Gheorghe Badea, decanul Facultăţii de Geodezie. „Consider că implicarea mediului universitar, a ANCPI ca autoritate în domeniul cadastrului și publicității imobiliare, a UGR ca organizație profesională, a APCGC ca asociație patronală şi, în mod deosebit, a trei dintre comisiile de specialitate din cadrul FIG, vor da cu siguranță greutate şi valoare evenimentului nostru”.
„E prima dată când UGR-ul aduce Federaţia Internaţională la Bucureşti. E vorba de dezbateri legate de abordări moderne ale problematicii geodeziei”, subliniază Ionuţ Cristian Săvoiu, membru UGR şi reprezentant naţional al Comisiei 3 a FIG. „Spectrul de preocupări în România este legat de construirea unui sistem modern de cadastru şi carte funciară, deci de înregistrare pe hartă a proprietăţii într-un sistem modern şi unitar. Au fost abordate mai multe scenarii, fiind vorba de un efort susţinut, care necesită stăruinţă şi dezbateri între toţi actorii implicaţi”.

Eveniment european pentru probleme tipic româneşti
Titlul extrem de generos şi interesant al acestui eveniment, legat de soluţii inteligente pentru valorificarea optimă a proprietăţii imobiliare, nu poate ascunde însă faptul că România se află la ora actuală într-o etapă în care există multe lucruri de clarificat care nu au neapărat legătură cu zona de tehnologie. Iar aici este vorba în special de definirea unor proceduri clare privitoare la cadastrul naţional şi documentele legate de proprietate.
„În prezent tratarea cadastrului ar trebui să fie unitară, deoarece aşa legal. Există norme clare de aplicare şi există exemple. Din nefericire, suntem în România, şi fiecare oficiu judeţean de cadastru interpretează legea, regulamentul şi specificaţiile tehnice aşa cum doreşte şi ridică tot felul de probleme, uneori hilare. Noi, UGR, avem un dialog permanent cu Agenţia Naţională de Cadastru. Am reuşit să semnăm anul trecut un protocol de colaborare prin care să încercăm să uniformizăm practica oficiilor de cadastru. În prezent încercăm să armonizăm aceste practici. Din nefericire, nu există la nivel de Agenţie Naţională un regulament clar de avizare a lucrărilor.
Există doar câteva fraze generale, care nu asigură o procedură clară de urmat. Din punctul nostru de vedere, fără a avea o practică unitară, programul naţional de cadastru şi carte funciară nu are nicio şansă să devină realitate până în 2023, aşa cum este prevăzut. A realiza cadastrul nu înseamnă rezolvarea problemei doar din computer, ci în primul rând verificarea documentaţiei existente şi a măsurătorilor efective în teren”, declară Cornel Păunescu, preşedintele UGR.
„Este firesc să existe o practică neunitară, însă aceasta nu e o scuză a faptului că nu clarificăm în detaliu şi precis cadrul acestor operaţiuni, deoarece acestea sunt de natură juridică, tehnică, informatică şi socială, deci multidisciplinară”, adăugă Ionuţ Săvoiu. „Aşadar e nevoie imperioasă de reguli unitare. Greutatea întocmirii regulilor provine din faptul că regiuni din România au o istorie diferită de tratare a problemelor funciare. Pe urmă, reforma funciară a fost aplicată diferenţiat la nivel de judeţ. În plus, după 1990, fiecare judeţ a cam fost stăpân pe propria reformă şi a aplicat în mod personalizat legile proprietăţii. Pe de altă parte mai există morfologia terenului, care e extrem de diversă şi mai există structura de utilizare a terenului în perioada comunistă. Tot acest ansamblu de factori a creat o practică neunitară. Asta înseamnă că trebuie să avem reguli pentru fiecare caz în parte, iar aceste reguli nu se pot structura într-un termen foarte scurt. Evenimentul nostru vrea să genereze o platformă de discuţii legate de întocmirea unor asemenea reguli. Rolul informatizării devine major în crearea practicii unitare, însă regulile de business legate de datele care intră în sistemul informatic trebuie foarte bine descrise şi stăpânite de cei care le asamblează”.

Către o platformă comună de discuţii
Nevoia ca această conferinţă să genereze rezultate utile pentru viitorul întregului domeniu este reliefată practic de toţi actorii implicaţi. Iar un prim rezultat ar consta în crearea unei platforme comune de discuţii şi dezbateri între diverşi actori de pe scenă, în urma cărora să se poată contura seturi de soluţii, practici şi proceduri de lucru pentru viitor.
„Ar fi ideal ca în cadrul acestei conferințe să facem schimb de idei, să aflăm despre noi soluții pe care și instituția noastră să le poată aplica”, consideră Radu Codruţ Ştefănescu, directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI), principala autoritate statală participantă la conferinţă. „În această perioadă specialiștii în cadastru trebuie să facă unei mari provocări: statul român, prin ANCPI, pune la dispoziție aproximativ 100.000.000 de euro anual pentru înregistrarea proprietăților imobiliare din întreaga țară, gratuit pentru cetățeni. Nu este o misiune ușoară, dar am convingerea că va fi dusă la bun sfârșit. În ultimii doi ani am reușit să înregistrăm aproximativ 500.000 de imobile și mizez pe implicarea tuturor specialiștilor pentru a finaliza cu succes a procesului de înregistrare sistematică. Ne dorim ca în cadrul acestui eveniment să fie lansate noi idei și dezbateri asupra unor soluții inteligente, sustenabile, care să fie puse în aplicare atât de noi, ca instituție, cât și de potențialii noștri parteneri”.
„Dorința celor implicați în organizare a fost de a găsi puncte comune de dialog, de a împărtăşi experiențe şi de a cunoaşte mai bine preocupările fiecăruia”, adaugă Gheorghe Badea. „GeoPreVi este un eveniment care înseamnă geodezie, prezent şi viitor. Prin urmare, vor exista dezbateri referitoare la situația actuală din țara noastră, cu accent pe înregistrarea proprietăților imobiliare, dar vom încerca să privim mai departe şi să luăm în considerare experiența altor țări şi tendințele de dezvoltare pe care FIG le poate susține drept practici profesionale. Sunt convins de faptul că datele cadastrale de încredere din țara noastră pot capta valori în contexte economice, atât guvernamentale, cât şi private”.
Conform Uniunii Geodezilor, astfel de rezultate potenţiale vin pe fondul unor eforturi depuse de ani de zile pentru crearea unei mese rotunde de discuţii între actorii interesaţi. „UGR a încercat în ultimii trei ani să aducă la aceeaşi masă toţi actorii implicaţi: autorităţi de reglementare şi autorizare, firme mari şi mici, mediul universitar”, afirmă Cornel Păunescu. „Noi am prezentat Agenţiei de Cadastru mai multe soluţii şi suntem în curs de a structura nişte modificări legislative în vederea fluidizării înregistrărilor sistematice, pentru a veni în ajutorul cetăţeanului, deoarece volumele de date de prelucrat sunt imense. Ei bine, aici apar problemele. Deşi în lege se spune clar care este rolul primăriei sau al prefecturii, nu există sancţiuni. De aici încep serii mari de probleme. Fără să mai vorbim de faptul că multă lume nu are acte...”.

Punctul de inflexiune
Şi pentru că elementele practice sunt cele care definesc, în cele din urmă, planurile de acţiune, procedurile, mecanismele şi bunele practici, unul din cele mai importante astfel de elemente este cel reprezentat de finanţarea activităţilor legate de cadastru şi carte funciară. Un adevărat nod gordian de ani de zile în zona proprietăţii imobiliare din România, pe care o astfel de conferinţă nu îl va putea rezolva, dar a cărui rezolvare ar putea să o urgenteze.
„Există două mecanisme financiare conform legii”, spune Ionuţ Săvoiu. „Programul naţional de cadastru prevede o finanţare a unor lucrări în extravilan deoarece se consideră prioritar extravilanul. Acesta este supus subvenţiilor agricole, iar la nivelul Comisiei Europene există percepţia că dacă nu înregistrează sistematic toate parcelele agricole România nu va mai primi subvenţii începând cu 2019 sau 2020. Mai există mecanismul de cofinanţare, prin care autorităţile locale care au buget local pot să demareze contracte pe cont propriu şi să li se returneze de la Agenţia de Cadastru 60 de lei per imobil intabulat. UGR-ul nu este foarte mulţumită de aceste mecanisme deoarece ritmul de progres a înregistrării sistematice este extrem de lent. Foarte mulţi specialişti nu vor să lucreze în acest context din pricina sumelor mici plătite pentru un imobil raportat la piața serviciilor de înregistrare la cerere şi multe autorităţi locale nu au iniţiat proiecte deoarece nu sunt convinse că această cofinanţare de la stat va veni la timp. Mai există un aspect aici: programul operaţional regional prevede finanţarea a circa 800-1000 unităţi administrativ-teritoriale pe fonduri europene, însă deocamdată nu cunoaşte structura programului şi cum vor fi distribuite fondurile”.
„Realitatea este că posibilităţile tehnice sunt foarte mari la ora actuală, însă nu se realizează ușor corespondența datelor tehnice cu actele concrete de proprietate asupra terenului, iar părerea noastră este că acest din urmă aspect va trebui rezolvat cu prioritate”, completează Cornel Păunescu. „De aceea ne şi dorim ca această conferinţă să devină o platformă de discuţii pentru găsirea unor soluţii eficiente”.
Concluzia preliminară legată de necesitatea unui asemenea eveniment a fost trasă de Ionuţ Săvoiu. „Termenul de smart nu se referă doar la tehnologie, ci şi la fluxuri de lucru şi la reguli”, declara domnia sa. „Aici trebuie gândite soluţii pentru o proprietate mai valoroasă şi sigură. De ce? Deoarece o proprietate intabulată devine tranzacţionabilă și ipotecabilă pe piaţă, în consecință mai valoroasă. Va trebui la finalul conferinţei să elaborăm o rezoluţie care să prezinte câteva idei directoare pentru rezolvarea mai rapidă a soluţiilor cu care ne confruntăm la ora actuală. Terenul este principalul mijloc de producţie. Există aici o corelaţie care trebuie menţionată. Ţările bogate sunt bogate, printre altele, datorită sistemelor dezvoltate de evidenţă a proprietăţii. Ţările sărace sunt sărace, printre altele, din pricina lipsei unor astfel de sisteme”.



Tags: constructii

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite