Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Impactul diferenţiat al digitalizării

22 August 2017



Digitalizarea ca fenomen este aproape pe buzele tuturor atunci când vine vorba de tendinţe majore de viitor. Mai ales pe buzele celor care lucrează intens cu tehnologia. România pare, însă, a avea „îndoieli” în privinţa necesităţii de transformare digitală cât mai rapidă.

Un studiu recent publicat de Valoria, o firmă locală de cercetare de piaţă, arată, în esenţă, că digitalizarea în România este un fenomen care, deşi înţeles de majoritatea respondenţilor, nu pare a fi o urgenţă pentru multe domenii industriale. „Pentru a afla părerea liderilor de business în legătură cu procesul de digitalizare, compania Valoria a realizat studiul Barometrul Digitalizării companiilor din România”, spune Constantin Măgdălina, emerging trends and technologies expert, Valoria, într-un comunicat de presă. „Acest studiu sondează percepţiile managerilor şi directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România. Chestionarul, la care s-au primit 329 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 9 februarie – 11 aprilie 2017".
Conform companiei care a realizat studiul, influenţa digitalizării în România se face cel mai puternic resimţită în IT şi media şi publicitate, dar şi în serviciile financiar-bancare, cu procente care depăşesc 75%. Un astfel de rezultat nu este deloc suprinzător, având în vedere că aceste sectoare industriale sunt, totuşi cele mai dinamice şi mai sensibile la schimbările de preferinţe ale consumatorilor. În acelaşi timp, sectoarele aproape deloc influenţate de digitalizare sunt construcţiile (de unde şi ideea că oraşele inteligente reprezintă un vis tot mai îndepărtat de plaiurile mioritice), alimentaţia şi transporturile.
„Dacă cele mai multe dintre companiile din utilităţi/energie sunt încrezătoare în digitalizare, dar nu au cunoştinţele necesare pentru a valorifica această tendinţă, cele mai multe companii din transporturi (50%) sunt încrezătoare şi spun că ştiu cum să facă acest lucru”, spune Măgdălina.
O foarte interesantă întrebare pusă în cadrul studiului a fost aceea a responsabilităţii pentru trecerea la dezvoltarea digitală a afacerilor. Conform răspunsurilor, industriile care au dat responsabilitatea unui lider din top management pentru dezvoltarea digitală a afacerii sunt: cercetare şi dezvoltare (83% dintre companii), utilităţi/ energie (50%), industria farmaceutică şi de sănătate (50%), comerţ retail şi en gros (44%). Industriile care sunt pe ultimele locuri la acest capitol includ: construcţii/imobiliare (83% nu au făcut acest lucru), industrie/producţie (72%) şi servicii altele decât financiar-bancare (57%).
„Mai trist este faptul că cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesară pentru a dezvolta un model digital de afacere”, adaugă Măgdălina. „Astfel, 75% dintre companiile financiar-bancare nu au făcut acest pas, deşi această industrie este una dintre cele mai impactate de digitalizare, 71% dintre companiile care furnizează alte tipuri de servicii pentru afaceri sunt în aceeaşi situaţie, la fel şi 60% dintre companiile din media şi publicitate şi 50% din energie şi utilităţi. Toate aceste industrii spun însă că dau prioritate construirii unei astfel de expertize".
În termeni de aşteptări privitoare la impactul digitalizării apar surprize care, deocamdată, nu au o explicaţie. Astfel, firmele din media şi publicitate, cele din IT şi cele din alte servicii în afara celor financiar-bancare se aşteaptă la o creştere de peste 30% a marjei de profit în următorii trei ani. Surprinzător, însă, firmele din telecomunicaţii susţin că digitalizarea va duce la scăderea marjei lor de profit cu 1 până la 5% în următorii ani.
Similar, industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30% a cifrei de afaceri în următorii 3 ani sunt cercetare şi dezvoltare, media şi publicitate, alte servicii. „Pe de altă parte, observăm că 25% dintre companiile din media şi publicitate se aşteaptă la o scădere a cifrei de afaceri cu -5% până la -10% în următorii 3 ani. De asemenea, 20% dintre companiile de construcţii/imobiliare prevăd o scădere a cifrei de afaceri între -10% şi -20%”, adaugă expertul Valoria.
Conform companiei de cercetare, există industrii care se aşteaptă la o creştere a numărului de angajaţi ca urmare a digitalizării şi industrii care aşteaptă scăderi ale acestui indicator. Totuşi, industriile care se aşteaptă la o scădere de peste 30% a numărului de angajaţi în următorii 3 ani sunt cele din IT şi Comerţ. Industriile care se aşteaptă la o creştere de peste 30% a valorii companiei ca urmare a digitalizării sunt: cercetare şi dezvoltare, media şi publicitate şi IT. Cele mai pesimiste răspunsuri au venit din partea serviciilor, altele decât cele financiar-bancare, deoarece 25% dintre acestea prevăd o scădere a valorii companiei între -5% şi -10% ca urmare a digitalizării.
„Aşadar impactul digitalizării este diferenţiat în funcţie de fiecare industrie”, concluzionează Măgdălina. „Există industrii care sunt mai extraverte şi în consecinţă mai vizibile, cum este turismul şi advertising-ul şi industrii mai introverte, care nu resimt atât de tare presiunea consumatorilor, cum este industria de energie/minerit. Drept urmare sunt industrii avansate pe calea digitalizării şi industrii care au demarat mai greu. Industrii ale căror marje de profit au fost afectate de digitalizare, cum este industria de telecomunicaţii, cu tarife de voce şi text în scădere şi industrii cum este cea financiar-bancară care sunt ameninţate de apariţia modelelor de business digital tip Fintech. Însă ce este foarte alarmant este că cele mai multe companii nu au, la nivelul top managementului, expertiza necesară pentru a dezvolta un model digital de afacere. Într-o lume în care viteza de execuţie şi centrarea pe consumatorul digital sunt tot mai importante sustenabilitatea lui „business as usual” intră în vibraţie".



Tags: IT

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite