Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Study in Romania, modelul unei abordări unitare

27 Septembrie 2017



EAIE Seville 2017 - Conferinţa anuală a Asociaţiei Europene pentru Internaţionalizarea Educaţiei, marchează prezenţa României la un târg internaţional major de educaţie, pentru prima dată cu un concept integrat de marketing - Study in Romania. Participareea a fost sub egida CNR - Consiliul Naţional al Rectorilor, la iniţiativa acestuia şi a URA-Universitatea Româno-Americană, şi a adus la un loc 22 de universităţi din România. Mă bucur că pot să-i felicit, sincer!

Cred că am reuşit să spargem gheaţa şi să trecem de la discuţii şi iniţiative punctuale la o abordare unitară. Şi am încredere că acesta este doar începutul. L-am făcut acasă, în Europa, iar în anii ce urmează prezenţa trebuie să fie din ce în ce mai reprezentativă pentru forţa învăţământului superior românesc, dar va trebui să continuăm la nivel mai larg, internaţional, iar prima ţintă, imediată, ar trebui să fie participarea la conferinţele anuale ale NAFSA-Asociaţia Internaţională a Educatorilor!

Brandul de marketing a fost Study in România, iar portalul www.studyinromania.gov.ro, SiR, lansat la începutul anului 2015 de UEFISCDI şi încărcat cu informaţii despre programele de studii de către fiecare universitate, a oferit poarta de intrare spre oferta academică a României. Nu aş vrea să continui înainte de a spune că SiR este una dintre seminţele de viitor puse de UEFISCDI, sămânţa ce nu doar a încolţit, dar la Sevilia a devenit un mic copăcel, deşi firav încă. Mai sunt alte seminţe de viitor pe care UEFISCDI le-a pregătit punând în valoare emoţia, expertiza şi inteligenţa colectivă a multora dintre cei ce vor citi aceste rânduri, în cadrul exerciţiilor de foresight în ştiinţă, inovare şi învăţământ superior. Aş puncta doar două, Registrul Matricol Unic (www.rmu.ro) şi Registrul Naţional al Infrastructurilor de Cercetare (www.erris.ro), amândouă seminţe de viitor atunci când au fost lansate, cu ani în urmă. Vă invit să vizitaţi şi www.forhe.ro.

Şi nu o să vorbesc despre date statistice, despre numărul de limbi străine în care sunt oferite programele de studii în universităţile româneşti, nici despre numărul actual de studenţi străini din România. Accesaţi www.studyinromania.gov.ro şi veţi găsi răspuns la multe dintre întrebări, iar pentru ceea ce aţi vrea să mai găsiţi, contactaţi-ne. Dar voi puncta câte ceva despre ideea SiR, ce s-a făcut până acum şi ce cred că se va face după experienţa Sevilia 2017. SiR este despre oferta educaţionala a României, dar, aşa cum am spus-o încă de la lansarea portalului, el este despre a studia în România, despre a trăi în România, despre stilul de viaţă şi frumuseţea capitalului natural şi cultural, despre multiculturalitate şi toleranţă, aici la poarta levantului, inclusiv despre modul în care tinerii studenţi pot, aşa cum este peste tot în lume, să lucreze part-time sau să facă voluntariat. Asta pentru că atunci când faci marketing internaţional şi promovezi ţara ca destinaţie de educaţie pregăteşti întreg pachetul de ofertă la care se gândesc toţi când iau în calcul că educaţia este, global, unul dintre cele mai importante business-uri (se spune că este în top 5), dar este şi unul dintre mecanismele de soft-power. Şi pentru că este vorba de soft-power, cel ce a studiat la tine în ţară, cel ce a trăit luni sau ani ai tinereţii la tine în ţară, fii sigur că poarta emoţii legate de universitate, oameni, cultură şi natură. Ce facem noi pentru ca aceste emoţii să fie menţinute vii sau să reînvie? Aceşti absolvenţi sunt Alumni ai universităţilor lor, iar aici universităţile ar trebui să facă eforturi mai mari (chiar dincolo de ce au încercat împreună şi cu UEFISCDI prin poiectul APM-absolvenţi şi piaţa muncii) de a-i ţine aproape şi, de ce nu, de a-i mobiliza în jurul unor proiecte importante ale universităţii. Alumni sunt în ţară, sunt parte a diasporei, sau sunt străini ce au învăţat odată în România. Dacă ne gândim la aceştia din urmă, la care îmi place să mă refer ca fiind Diaspora extinsă-ambasadori ai şcolii româneşti şi ai României în ţările în care trăiesc, ştim noi cine sunt(?) sau, mai ştim noi cine sunt (?) şi, indiferent de răspuns, facem noi ceva să recuperăm sau să consolidăm aceast potenţial, să valorificăm acest tăcut soft-power? Şi aici este vorba de o abordare specifică a României, cea dedicată internaţionalizării învăţământului superior. Îi las pe cititori să refelecteze asupra acestui subiect şi am încredere că vom deschide acest subiect cât mai devreme discuţiilor şi vom trece rapid de la a reflecta la a acţiona, adică walk the talk.

Pentru că spaţiul intervenţiei este unul limitat aş enumera piese importante existente în universul internaţionalizării învăţământului superior, seminţe de viitor plantate, ce aşteaptă apă şi soare: Blueprint al unei structuri pentru promovarea sistemului de învăţământ superior din România (final 2015); Documentul de fundamentare pentru strategia de internaţionalizare a învăţământului superior din România (final 2015).

După EAIE Seville 2017 sunt optimist; sămânţa a devenit copăcel, iar Consiliului Naţional al Rectorilor are determinarea de a-l îngriji, alături de universităţi, alături de UEFISCDI.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite