Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Gigel Paraschiv, Secretar de Stat în Ministerul Educației: „Study in Romania aduce lucrurile pe făgașul normal”

27 Septembrie 2017



Din delegația oficială care a reprezentat România la Conferința și Expoziția Anuală de la Sevilia a facut parte domnul Gigel Paraschiv, Secretar de Stat în Ministerul Educației Naționale (MEN). Am discutat împreună despre oportunitățile aduse de prezența universităților românești la astfel de manifestări, dar și despre planul mai larg al internaționalizării învățământului superior din țara noastră.

Care este principalul mesaj pe care l-ați transmis la Sevilia în calitate de reprezentant al MEN?
Am participat la conferința EAIE ca reprezentant al Ministerului Educației Naționale, la invitația Consiliului Național al Rectorilor. La nivelul conducerii MEN s-a luat decizia de a da curs invitației, din dorința de a marca importanța și susținerea pe care MEN le acordă internaționalizării învățământului superior românesc. Învățământul superior din România este un învățământ de calitate, absolvenții noștri sunt recunoscuți în întreaga lume ca fiind bine pregătiți (absolvenți de medicină, inginerie și nu numai), fiind apreciați în toate colțurile lumii.

Care considerați că sunt principalele câștiguri pe care România le capitalizează prin participarea la Conferința EAIE?
Prin participarea la această conferință, universitățile românești au avut posibilitatea de a-și face cunoscute portofoliile educaționale, preocupările în domeniul cercetării științifice și, nu în ultimul rând, de a-și manifesta deschiderea în ceea ce privește încheierea unor parteneriate puternice cu universități din întreaga lume. În cadrul acestor parteneriate, se urmărește crearea de consorții la nivel internațional, în dorința de a atrage fonduri de cercetare externe, dar şi de a facilita mobilităţile studenţilor şi cadrelor didactice.

Care au fost punctele forte ale ofertei românești la evenimentul din Spania?
Pentru prima dată, România a avut un pavilion propriu la acest eveniment, unde au participat atât universităţi publice, cât şi universităţi private. Am remarcat o unitate a tuturor participanţilor, indiferent de universitatea din care proveneau, unitate care a ridicat foarte mult nivelul participării româneşti la această conferinţă. Punctele forte ale ofertei româneşti au fost deschiderea la dialog, resursa umană, preocupările, dar mai ales rezultatele în domeniul cercetării ştiinţifice. România a reuşit să atragă atenţia prin dinamism, deschiderea la dialog, o cunoaştere foarte bună (prin reprezentanţii săi) a învăţământului superior şi a cercetării ştiinţifice la nivel mondial. Acest lucru s-a văzut foarte bine în momentul lansării platformei studyinromania.

Cât de mult contează faptul că în acest moment țara noastră are un portal care pune în valoare și facilitează accesul la oferta educațională din Romania?
Faptul că România are un portal, www.studyinromania.gov.ro, este foarte important. Universităţile româneşti au fost la început rugate să încarce pe această platforma toate informaţiile relevante, după care acest lucru a fost integrat în contractul instituţional de finanţare. Astăzi, universităţile au înţeles cât de important este să se regăsească pe această platformă şi putem spune că lucrurile au intrat pe un făgaş normal, firesc.

Avem un studiu și recomandări privind internaționalizarea învățământului superior, dar nu și o strategie națională. Când vom avea o astfel de strategie, mecanisme de implementare și resurse corespunzătoare pentru a susține această componentă vitală de evoluție a sistemului educațional?
În ultimii ani a fost pus un accent deosebit pe internaţionalizarea învăţământului superior românesc. Avem o strategie a învăţământului terţiar în România, o strategie pentru competitivitate aprobată la nivelul Guvernului României şi agreată la de Comisia Europeană, în care se regăsesc elementele legate de internaţionalizarea universităţilor româneşti. În ultimii 2 ani, universităţilor le sunt asigurate resursele (prin Fondul de Dezvoltare Instituţională) pentru a se promova pe plan internaţional, pentru a-şi face cunoscută oferta educaţională, pentru a asigura cofinanţarea în cadrul unor proiecte de cercetare internaţională. Trebuie precizat faptul că aceste fonduri sunt alocate pe bază de competiţie deschisă. O altă sursă de finanţare o reprezintă Fondul pentru
Situaţii Speciale, la care universităţile pot aplica în vederea susţinerii procesului de internaţionalizare.

Doar aproximativ 5% din studenții din Romania provin din străinătate. Cum ne putem crește gradul de atractivitate și ocupa o poziție mai bună pe piața ofertei educaționale?
Am susţinut şi susţin ca în universităţile româneşti să existe programe de studii cu predare în limbi de circulaţie internaţională. Prezentarea ofertei educaţionale româneşti la târguri educaţionale internaţionale este o altă cale prin care ne putem face cunoscuţi în întreaga lume. România este o ţară stabilă, sigură, românii sunt calzi şi toleranţi, iată câteva atuuri care pot contribui la creşterea gradului de atractivitate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite