Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

România se transformă prin unitate și cooperare

27 Septembrie 2017



Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) a hotărât încă din primăvară să fie reprezentată la conferința educațională EAIE Seville 2017 de către doi participanți, ținând cont de faptul că ERASMUS+ este principalul instrument de internaționalizare pentru instituțiile de învățământ superior din țara noastră, dar și din dorința de a participa la transformarea României prin unitate și cooperare, prin puterea și frumusețea inițiativelor comune, de felul celor puse în practică de Consiliul Național al Rectorilor. Adrian Georgescu, directorul adjunct al ANPCDEFP, și Nicoleta Popa, expert pe proiecte din învățământul universitar, ne-au vorbit despre ce a însemnat și cum au trăit „experiența Sevilia”, alături de instituțiile de învățământ superior și autoritățile publice din România unite sub egida unui stand și a unui proiect național.

Ce oportunități, deschideri, perspective aduce această conferință pentru ERASMUS + ?
Participarea ANPCDEFP a stat sub semnul viziunii sale asumate de mulți ani și anume de a „Transforma România prin învățare”. Fiind la prima participare, am mers atât cu gândul de a sprijini universitățile românești în efortul lor de a utiliza Programul
ERASMUS+ ca instrument de internaționalizare, cât și cu gândul de a învăța de la ceilalți expozanți/participanți despre cum putem eficientiza pe viitor reprezentarea României la un astfel de eveniment.
Sărbătorirea a 30 de ani de la înființarea Programului, premierea în cadrul sesiunii de deschidere a unor personalități care au marcat prin acțiunile lor buna desfășurare și dezvoltarea Programului în toți acești ani, dar și participarea unui număr foarte mare de reprezentanți ai Comisiei Europene și ai Agențiilor Naționale ERASMUS+ din celelalte țări nu au făcut decât să întărească faptul că ERASMUS+ a fost unul dintre punctele forte ale conferinței. Putem spune că genul acesta de eveniment este unul dintre cele mai importante instrumente de consolidare a relațiilor care stau la baza stabilirii viitoarelor proiecte ERASMUS+.



Ce obiective și-a propus ANPCDEFP să atingă prin participarea sa la acest eveniment? Care sunt principalele concluzii și satisfacții?

Conform estimărilor Comisiei Europene, bugetul ERASMUS+ urmează să crească până în 2020 cu aproximativ 70% față de cel cu care a pornit la drum în 2014. În acest context, obiectivul principal pentru care reprezentanții ANPCDEFP au fost prezenți la Sevilia a fost acela de a sprijini universitățile românești participante la conferință în crearea de noi contacte cu posibili parteneri internaționali. Noile colaborări sau parteneriate create pot fi desigur fructificate în anii ce urmează în cadrul Programului ERASMUS+.
În paralel, dat fiind faptul că ANPCDEFP a fost desemnată Operator al Programului Educațional finanțat prin Mecanismul Financiar al Spațiului Economic European 2014-2021, program aprobat în primăvara anului 2017 și care va fi implementat în România până în anul 2024, un scop secundar al participării noastre la Sevilia a fost și crearea de legături cu cât mai multe universități din Norvegia, Islanda și Liechtenstein. Ne interesează direct acest aspect prin prisma facilitării contactului dintre aceste universități cu cele din România, atât pentru organizarea schimburilor de studenți și personal academic asemănătoare celor care se pot derula în ERASMUS+ (care sunt mult mai avantajoase pentru participanți din punct de vedere financiar), cât și pentru proiecte de cooperare inter-instituțională.
Nu în ultimul rând, dată fiind multitudinea de sesiuni de formare a căror tematică a fost strâns legată de internaționalizarea învățământului superior și care au avut loc pe parcursul conferinței, fiecare dintre participanți a avut posibilitatea de a se înscrie la unul sau mai multe dintre ele, reușind astfel să își îmbunătățească cunoștintele în domeniu.
Concluzii? Suntem extrem de satisfăcuți de faptul că am contribuit la o primă prezentare și reprezentare de succes a României la un eveniment atât de important, în condițiile în care fiecare dintre participanții români a făcut tot posibilul pe parcursul celor trei zile de conferință să convingă cât mai mulți vizitatori/expozanți să vină să viziteze standul României. Momentul culminant a fost miercuri, 13 septembrie, în cadrul recepției românești date la stand, când pe parcursul unei singure ore am primit vizita a peste 200 de invitați internaționali. Scopul principal a fost astfel atins, acela de a face o lume întreagă conștientă de faptul că România există și își face simțită prezența pe planul învățământului superior la nivel internațional.
La nivelul ANPCDEFP, primele rezultate le vom putea vedea în câteva luni, la următoarele Apeluri la propuneri de proiecte, atunci când universitățile din România vor depune candidaturi atât pentru obținerea de fonduri ERASMUS+, cât și în cadrul Mecanismului Financiar SEE. Prin noile candidaturi ne vom putea da seama care este gradul de creștere al cererii de finanțare, comparabil cu anii anteriori, unul dintre factori fiind cu siguranță inițierea unor noi acorduri bilaterale la Sevilia.
Sigur vom dori să participăm și la edițiile următoare. Este datoria noastră să împărtășim cât mai multor universități și din afara UE de ce și cum ERASMUS+ este exemplul de succes al unui program menit să ne unească … prin educație. Acest tip de conferință este și o excelentă oportunitate pentru personalul ANPCDEFP care lucrează în domeniu să ia parte la seminare și cursuri de formare internaționale, motiv pentru care luăm în calcul posibilitatea de a trimite mai mulți participanți la următoarea ediție.
Prin participarea la această conferință, România a reușit să treacă un prim test: cel al unității și al cooperării. Am fost vizibili și puternici la Sevilia pentru că am fost uniți și am cooperat.
Mai avem de trecut testul sustenabilității. Așa cum cu o floare nu se face primăvară, nici cu o singură participare nu putem spera că vom face învățământul superior din România cu mult mai atractiv la nivel internațional. Trebuie depus un efort susținut pentru mulți ani de acum înainte, dacă ne dorim să convingem o masă suficientă de oameni din exterior că învățământul superior din România este unul de calitate ridicată și că merită să vină să studieze aici. Sperăm ca această participare a României la Sevilia să fie prima dintr-un lung șir de astfel de participări la târguri internaționale.

Cum poate deveni România competitivă pe piața internațională a educației? Care sunt principalele recomandări și acțiuni ale ANPCDEFP pentru creșterea gradului de internaționalizare a învățământului românesc, pentru îmbunătățirea capacității universităților românești de a valorifica mai bine programele ERASMUS+?
Dezvoltarea portalului studyinromania.gov.ro este doar un prim pas în a face învățământul superior românesc cunoscut pe plan internațional. Rolul său principal este de a coagula sub o singură adresă informații succinte despre oferta educațională din România. Fără susținere continuă din partea universităților prin detalierea propriilor oferte de studiu, într-un mod atrăgător și în cel puțin o limbă străină, această inițiativă își va pierde din putere și impact, iar rolul său se va stinge treptat.
Alte inițiative precum existența unor strategii instituționale de internaționalizare pentru toate universitățile, subsumate unei strategii naționale asumate de toți actorii instituționali din România, cu ținte stabilite în concordanță cu cele asumate de România în calitate de membru UE, cu un buget clar stabilit cel puțin până în anul 2025 și alocări suplimentare de la bugetul de stat și/sau din fondurile UE, vor duce clar la creșterea gradului de internaționalizare a învățământului românesc. Proiectele ERASMUS+ contribuie foarte mult la crearea unui mediu internațional în universități prin atragerea de cadre didactice și studenți internaționali, precum și prin creșterea numărului și calității programelor de cooperare cu alte țări.
Trebuie să facem tot posibilul pentru a echilibra balanța dintre numărul de studenți și cadre didactice care pleacă în alte țări și numărul celor care sosesc la noi; acest echilibru se poate realiza și prin prioritizarea unor domenii/arii curriculare considerate strategice (ca parte a strategiei naționale menționate mai sus), susținute de o finanțare suplimentară pentru promovarea externă. De asemenea, fără dezvoltarea a cât mai multor programe de predare totală sau parțială în limbi de circulație internațională, fără dezvoltarea de programe de tip co-tutelă sau cu diplomă dublă, nu vom putea spera că vom atrage mai mulți studenți și cadre didactice din afara țării.

Cât de mult ajută portalul www.studyinromania.gov.ro punerea în valoare a ofertei educaționale din România și creșterea gradului de interes pentru programele de studii din țara noastră?
Enorm. De exemplu, în cadrul Conferinței EAIE de la Sevilia, dintre 95 de țări participante, aproximativ 30 dintre ele au avut standuri naționale de prezentare ale portalurilor de tip „Study in …”. A avea un astfel de portal online înseamnă să transmiți în afara granițelor țării un puternic semnal de unitate și coerență a unei imagini de țară.
Apoi, este extrem de benefică și eficientă posibilitatea de a vedea comparativ oferta educațională pentru un anumit domeniu într-un singur loc. Studenții (și aici mă refer atât la cei străini, cât și la proaspăt absolvenții liceelor din România) care doresc să studieze în România pot alege cu ajutorul acestui website centrul universitar care li se potrivește. Totodată, dacă au ales deja centrul universitar, dar nu sunt hotărâți în ce domeniul ar vrea să-și continue studiile, au astfel la dispoziție imaginea completă a ceea ce pot studia.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite