Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Realitatea mediului de business

26 Octombrie 2017



Ne apropiem de sfârşitul acestui an şi, deşi statisticile sunt în general menite momentelor de bilanţ şi prognozelor pentru anul care vine, evenimentele prin care trece mediul socio-economic românesc determină diverse companii de cercetare a pieţei să efectueze studii. Nu e vorba de celebrele cercetări politice de susţinere a unuia sau altuia dintre actori, ci de studii de percepţie privitoare la mediul economic şi de afaceri. Iar unul dintre acestea, care pare să devină o tradiţie pentru piaţa locală, este cel realizat de Valoria, o firmă fondată de foşti membri componenţi ai unor firme prestigioase, cum ar fi Ernst & Young Romania.
Ce spune, în sumar, ediţia de toamnă a studiului bianual? În primul rând, față de prima jumătate a anului 2017, perspectiva de creștere a companiilor rămâne și mai conservatoare. În ultimele 6 luni, se observă o ușoară creștere procentuală a companiilor care se așteaptă la cifre de afaceri negative în acest an, de la 13% la 17%. Pe palierele de creșteri pozitive ajustările negative sunt de 1-4pp (puncte procentuale), compensate cu un plus de 8pp pe intervalul 5%-10%. Totodată, conform rezultatelor cercetării, 26% dintre companii (față de 10% în prima parte a anului) spun că nu vor face investiții în 2017. Mai mult, companiile care vor să crească investițiile scad de la 79% în martie la 68% în septembrie 2017. Se constată, de asemenea, că pe acest palier pozitiv, doar 15% dintre firme vor să își crească investițiile cu 10%-30% față de 36% anterior.
Nici ca angajaţi lucrurile nu par să stea mai bine. Companiile care nu se așteaptă la nicio creștere a numărului de angajați în 2017 cresc ca procent de la 17% în martie la 24% în septembrie 2017. În același timp, 28% dintre companii față de 39% anterior spun că se așteaptă ca personalul lor să crească cu 1%-5% în acest an. Doar 15% dintre companii (față de 24% în martie 2017) se așteaptă ca numărul de angajați să crească cu 5%-10%.
Iar următorul rezultat poate fi citit ca un adevărat semnal de alarmă la adresa guvernului şi în special la adresa ministrului de finanţe, expert (până acum) în bâlbâieli bulversante. Astfel, dacă la începutul anului 93% dintre companii previzionau creșteri salariale, la numai 6 luni după aceea procentul scade la 84%. Cele 9pp se transferă la companiile care spun că nu vor crește nivelul salariilor în 2017. O altă ajustare importantă este la companiile care se așteptau ca salariile să crească între 5% și 10%. Procentul lor scade la 31% în septembrie de la 41% în martie 2017. De asemenea, companiile care previzionau salarii în creștere cu 10% - 20% scad cu 5pp în aceste 6 luni.
Cele mai importante provocări pentru companii în a doua jumătate a anului 2017 sunt: instabilitatea politică și legislativă (54% față de 28% în prima parte a anului), starea generală a economiei (49% față de 41%), problemele cu forța de muncă (35% față de 17%) creșterea accentuată a nivelului salariilor (27% față de 13%) și reducerea nivelului investițiilor interne (21% față de 23%). Simultan, cele mai importante oportunități pentru companii în a doua jumătate a anului 2017 sunt: creșterea consumului (65% față de 19% în prima parte a anului), exportul și deschiderea altor piețe (59% față de 33%), digitalizarea și oportunitățile din online – (42% față de 37%), parteneriatele create cu alte companii (31% față de 27%) și accesarea fondurilor europene (30% față de 17%).
Ca autoare a acestui studiu, Elena Badea, Managing Partner, Valoria Business Solutions, spune împreună cu membrii propriei echipe: „Această analiză este consecința nevoii de a înțelege mediul economic din România. Ea consemnează opinia companiilor respondente referitoare la evoluția cifrei de afaceri, profitului, investițiilor, numărului de angajați, salariilor. La începutul anului 2017 răspunsurile companiilor indicau un optimism rezervat. Chiar dacă realitățile fiecărei industrii sunt specifice, în analiza comparativă prezentată în ediția de toamnă a studiului Valoria se vede o ajustare negativă importantă a acestor indicatori, operată de companii într-un an care a pus mare presiune pe mediul de business din România. Vom vedea cum vor fi reflectate aceste tendințe anul viitor cu ocazia următorului blitz survey din martie 2018”.
Într-o ţară care depinde mult prea mult de toanele şi interesele meschine ale politicienilor, există şi un alt rezultat, mai puţin vizibil, al unor studii precum cel de faţă. Anume acela că singura acţiune posibilă în speranţa de îndreptare a lucrurilor este aşteptarea. Un vechi proverb budist spune cam aşa: „Dacă te aşezi pe malul apei şi ai suficientă răbdare, vei vedea cum leşul duşmanului tău trece plutind în jos pe apă”. Poate că un astfel de proverb va trebui să devină esenţa supravieţuirii într-o ţară ca România anului 2017, nu?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite