Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Selectia aplicatiilor software – intre ciocanul cerintelor si nicovala preturilor (I)

24 Iulie 2006



Acum ceva vreme – intr-o discutie cu un client potential. Reprezentanta clientului – o stimabila (venerabila...) doamna contabila (sefa) imi adresa intrebari de aproape o ora, in rafale scurte si seci: „Dar fisa contului face?”, „Jurnale de vanzari si cumparari are?”, „Stornare in rosu stie?”.


Si desi raspunsurile erau de fiecare data – invariabil si de altfel si previzibil – „Da, sigur ca da!”, era evident ca ceva era profund in neregula, aerul inchizitorial si scrutator al doamnei adancindu-se dupa fiecare intrebare.
Robert Komartin 10
Intr-un tarziu, un „Buuun!” prelungit marca sfarsitul interogatoriului. Un zambet de satisfactie inflori pe fata doamnei: „Asta este exact ce face si programul nostru in FoxPro! Stiam eu ca toate sunt la fel!”.


Mica povestioara de mai sus ilustreaza aproape ideal importanta contextului in selectia aplicatiilor software pentru managementul afacerilor. Sistemul facea intradevar tot ce facea micul programel in FoxPro, iar stimatei doamne nici prin cap nu-i trecea ca sistemul facea multe alte lucruri, pe care programelul nu le-ar fi putut face nicicum. Pe de alta parte, nici mie nu imi trecea prin cap ca poate aceste multe alte functionalitati erau complet nerelevante pentru acel departament de contabilitate, in acel moment.


Pentru a fi mai precis, prin context inteleg o serie de factori ce stabilesc gradul de adecvare al solutiei software (e poate momentul sa spun ca – in aceste conditii – intrebarea „E bun, domnule, software-ul asta?” este in cel mai bun caz o naivitate).


Inainte de a trece in revista cativa din acesti factori, o analogie va face sper un pic mai multa lumina: putina lume s-ar gandi ca un Airbus A340 poate fi folosit pentru acrobatie aeriana sau pentru operatiuni militare ca avion de vanatoare. Similar, nu multi ar putea crede ca un F19 poate fi folosit pentru transportul de pasageri transcontinental (e clar din analogie si ca scriu acest articol in timp ce stau de pomana, intr-un aeroport, asteptand avionul catre casa – dar iata ca ne-am indepartat deja de la subiect...).


Analogia de mai sus este usor de inteles pentru ca – din fericire pentru industria aeronautica – avioanele sunt obiecte tangibile (adica au caracteristici fizice clare si au un comportament usor de inteles, in ciuda complexitatii lor structurale).


Nu acelasi lucru se poate spune despre aplicatiile software: singurele aspecte tangibile sunt CD-ul de instalare (si toate CD-urile de instalare sunt cat de cat la fel...) si ecranele aplicatiilor (si nici acestea nu difera atat de mult intre ele). Din acest motiv, elementele contextuale – care joaca un rol extrem de important – sunt cu mult mai greu de inteles in acest caz. Dar sa incepem trecerea in revista cu unul din acesti factori, urmand ca in numerele viitoare sa detaliem alti asemenea factori:


1. Procesele de business ale companiei. Trebuie identificate atat procesele non-critice (cele la care o companie poate face adaptari fara probleme majore) si procesele critice (cele care dau avantajul competitiv al companiei).


Din perspectiva beneficiarilor, la acest punct merita remarcat entuziasmul de a solicita prezentari si demonstratii inainte de a clarifica structura proceselor de afaceri in detaliu. De obicei, tot ce ramane dupa astfel de prezentari este amintirea vaga a unor ecrane aglomerate de butoane si – cu mult mai placut – cateva brosuri viu colorate cu omuleti zambitori dar in acelasi timp ingandurati pe coperta...


Din pacate, nici companiile producatoare de aplicatii nu stau prea bine, plasandu-se de regula in una din urmatoarele doua extreme, ambele problematice:



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite