Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Costurile (teoretice) ale implementarii unui ERP

24 Iulie 2006



Costurile reale ale utilizarii unui ERP sunt, in general vorbind, o necunoscuta. Multi dintre managerii cu care am discutat fie nu au vrut fie nu au putut sa imi ofere indicii legate de costurile unei implementari. Dincolo de complexitatea proiectelor (nu vorbim de o simpla vanzare) si de politica proprie a fiecarui vendor, aparitia open source si a leasingului de software adancesc si mai mult acest subiect. Am apelat la cartea lui Scott Hamilton: „Maximizing Your ERP System: A Practical Guide for Managers” pentru a afla, daca nu costuri orientative pentru piata de ERP, cel putin o schema generala pentru structurarea acestora. Articolul ramane intr-un registru teoretic dar sper ca va oferi indicii necesare bugetarii unui proiect de implementare ERP.
714
Costurile induse de utilizarea unui ERP se impart in doua categorii: costuri de implementare (one time costs) si de mentenanta (on going costs). Ambele pot fi segmentate dupa trei criterii: software, hardware, asistenta externa si costuri cu personalul propriu.


Costuri unice


Pretul unui pachet ERP ( licente) acopera o plaja foarte larga pornind probabil de la 10-15.000 Euro (pachetele pentru IMM, in general dezvoltari locale) si ajungand pana la mai multe sute de mii. Evident, alaturi de complexitatea si notorietatea sistemului, numarul de utilizatori in regim concurent conditioneaza costul. Alaturi de costul reprezentat de licente, se adauga, tot la capitolul software, costuri legate de customizare, integrare cu alte aplicatii, dezvoltari personalizate etc, si care sunt dificil de estimat.


Costurile legate de hardware sunt mai usor de evaluat. In general, vendorii de ERP fac recomandari asupra echipamentelor necesare, mai ales ca aplicatiile sunt de regula certificate sa ruleze pe anumite configuratii. Conteaza foarte mult si ce dotari exista la client si daca se impun inlocuiri sau upgrade-uri. In multe cazuri exista PC-urile necesare precum si un LAN, situatie ce reduce aceste costuri, insa nu este o regula. Asistenta externa se refera la consultanta de specialitate pentru definirea cerintelor, caietului de sarcini etc., precum si la trainingul oferit angajatilor clientului.


Consultanta poate fi oferita de o firma de consultanta independenta ( se intampla mai ales in cazurile firmelor mari ) sau direct de vendorul de ERP in cele mai frecvente cazuri. Pentru cea de a doua optiune costurile sunt mult mai mici, dar pentru un proiect de complexitate mare nu cred ca este cea mai buna solutie. Costul este conditionat atat de notorietatea consultantului cat si de competentele acestuia dar si de complexitatea afacerii clientului, cultura IT existenta la client, experienta utilizatorilor etc.


Cat de scumpa e consultanta?


Conform cartii lui Hamilton, schema de calcul a acestor costuri pleaca de la costul pachetului ERP, costurile generale on-time legate de asistenta externa pentru proiectele mici avand un indice de multiplicare de 0.5 pana la 1.0 din costul licentelor. Astfel vendorul de ERP cere intre 0.50 si 1 euro pentru fiecare euro din costul licentelor. Timpul alocat implementarii unui ERP este in medie intre patru si sase luni. Pentru pachetele complexe, indicele de multiplicare pleaca de la 1.0 si poate ajunge pana la 5.0 iar timpul mediu de implementare intre 9 si 24 de luni.


Costurile legate de personalul propriu se reflecta in timpul alocat de angajatii clientului, atat cei implicati in proiectul de implementare cat si cei intrati in programul de training. Cum timpul inseamna bani, iar persoanele implicate sunt scoase din „productie”, nici aceste costuri nu sunt neglijabile. Timpul alocat se regaseste in: training-uri, sesiuni pentru dezvoltarea de proceduri interne, analize de management, pregatirea datelor, diverse intalniri etc. Confom lui Hamilton si aceste costuri au o rata de multiplicare de 0.5 pana la 1.0 din costul pachetului software. Aceste costuri au o valoare mai greu de cuantificat si nefiind traduse in plati imediate sunt in general ignorate de multi manageri. Totusi scoaterea unor oameni, adesea de baza pentru companie, din cadrul activitatilor cotidiene si implicarea lor in proiecte complexe, cu sedinte adesea peste program cu task-uri solicitante, afecteaza inevitabil productivitatea.


Schema de calcul a lui Hamilton este orientativa pentru piata romaneasca unde exista atat pachete software mai ieftine cat si oferte mai greu de diseminat pe categoriile amintite mai sus. Asa cum spuneam la inceput, aparitia unor oferte bazate pe software open source face inoportuna aceasta schema de calcul deoarece in aceste oferte costul licentelor este zero. Voi reveni in editia urmatoare cu detalii privind costurile anuale, adica cele legate de mentenanta unei aplicatii ERP.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite