Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ITIL: Construirea fundamentelor pentru managementul serviciilor IT

24 Iulie 2006



In numarul precedent al revistei Market Watch a fost publicat un articol despre training-ul ITIL, focalizat pe dezvoltarile si viitorul ITIL-ului, versiunea 3 urmand sa fie lansata curand. Acest articol se va focaliza pe fundamentele ITIL si pe nevoia unui training adecvat pentru orice organizatie care vrea sa realizeze ceva cu ITIL.


Sa ne reamintim ca ITIL este prescurtarea de la Information Technology Infrastructure Library. Un cadru standard pentru managementul serviciilor IT (IT SM-IT Service Management) este descris intr-un set de manuale, fiind construit pe 3 piloni principali :


Cele mai bune practici: bazate pe abordari si metode verificate; nu teorii, ci un ghid practic pentru a administra organizatia IT.


Orientarea pe procese: descrie un set de procese intercorelate cu activitati, roluri si responsabilitati. Nu sunt mentionate departamente (care e posibil sa actioneze ca insule), ci un workflow eficient si eficace in cadrul organizatiei.


Focalizarea catre clienti: serviciile sunt oferite tocmai pentru ca exista o cerere din partea clientului nostru ; deci, alinierea la nevoile si cerintele clientului este cruciala.


Cadrul ITIL patrunde in din ce in ce mai multe companii romanesti. Aceasta nu inseamna ca o organizatie care vrea sa utilizeze ITIL trebuie sa achizitioneze imediat setul complet. E chiar preferabil sa nu faca acest lucru. Tranzitia catre o organizatie orientata pe procese presupune un impact puternic asupra organizatiei respective. E preferabil sa se inceapa cu succese mai mici dar rapide si cu identificarea celor mai potrivite procese de inceput, in combinatie cu instruirea ITIL. Aceasta va conduce la constientizare si la o mai buna fundamentare pentru o implementare ulterioara a cadrului ITIL.


Pentru orice proiect de implementare ITIL, training-ul ar trebui sa ocupe un loc prioritar, mai ales pentru cei care au sau vor avea un rol important in ”noua” organizatie. Este de preferat ca training-ul sa inceapa inainte de faza de proiectare/definire a procesului (incluzand selectarea instrumentelor), astfel incat cunostintele acumulate si interpretarea ITIL pentru propria organizatie pot fi utilizate direct. Daca training-ul incepe mai tarziu, poate fi perceput doar ca o teorie impusa organizatiei, in loc sa experimentam ITIL-ul ca o noua abordare cu posibilitati variate.


Multi furnizori de software care livreaza produse in zona IT SM ”pretind” conformitate ITIL. In principiu, aceasta este o dezvoltare pozitiva care consacra ITIL ca un standard real in IT SM, dar trebuie sa fim atenti pentru a nu fi condusi de functionalitatile si capabilitatile oferite de produs. Mai intai trebuie inteles ce este ITIL si apoi sa fie proiectat pentru propria organizatie, aceea pe care o cunoastem cel mai bine.


Desi cele mai mari beneficii vor fi realizate prin insasi implementarea ITIL, nu ar trebui subestimat care sunt beneficiile sau castigurile rapide proprii training-ului ITIL. Inainte de toate, training-ul va ajuta la crearea unei terminologii clare si consistente. Multi dintre termenii utilizati nu vor fi noi, dar fiecare are propria sa definitie, care in multe cazuri nu este gresita, dar nu exista garantii daca aceasta definitie se potriveste in intregul cadru si nu creaza conflicte cu alte definitii si/sau parti ale organizatiei. Utilizarea unei terminologii unice, consistente, va fi de mare valoare pentru o organizatie prin crearea unei comunicari eficiente si efective fara riscul erorilor de comunicare.


Training-ul va scoate de asemenea participantii pentru o perioada de la rutina zilnica si responsabilitatile aferente si le va infatisa o imagine completa a organizatiei, incluzand relatia cu clientul. Aceasta va ajuta la intelegerea pozitiei si rolului lor in acest cadru integral. Cand ne uitam la imaginea completa ITIL, aceasta inseamna de asemenea ca nu vorbim de produse sau sisteme, ci de servicii; servicii care sunt aliniate si furnizate catre clientii nostri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite