Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IBM a lansat SOA Business Catalog

24 Iulie 2006



Implicata total in promovarea conceptului Service Oriented Arhitecture (SOA), corporatia IBM a lansat luna trecuta IBM SOA Business Catalog, un depozit de servicii care faciliteaza potentialilor clienti accesul etapele si elementele implementarii unei SOA. Catalogul este o combinatie de servicii IT, combinatii de cod software, proprietate intelectuala si colectii de cele mai bune practici si se adreseaza in egala masura partenerilor si clientilor IBM. Catalogul va directiona catre cele mai potrivite template-uri, servicii web, unelte de dezvoltare, adaptori ai IBM sau ai partenerilor calificati, cu detalii asupra modului in care un client poate integra aceste servicii IT in propria sa infrastructura.
Sandy-Carter
Lansarea SOA Catalog este conforma cu declaratiile permanente ale IBM referitoare la faptul ca reutilizarea diverselor asseturi ( software sau nu) contribuie la dezvoltarea unei arhitecturi orientate catre servicii intr-un timp de cinci ori mai scurt. Pana la finele anului, SOA Business Catalog va contine peste 3000 de elemente pentru rezolvarea unor probleme specifice de business acoperind cele mai diverse industrii. IBM SOA Business Catalog acopera, numai in sectorul bancar, peste 300 de procese de afaceri si peste 1600 de activitati si pune la dispozitie posibilitatea reutilizarii a peste 100 de adaptori Websphere.


Multi analisti sunt de parere ca SOA a depasit etapa unui simplu concept si s-a transformat intr-o adevarata miscare ce va influenta major desfasurarea afacerilor in ultimii ani. Chiar daca si alti vendori de software, ca SAP sau Oracle, sustin promovarea conceptului SOA, IBM tinde spre o identificare cu ideea de SOA. Evident, aceasta nu este intamplatoare, ci are la baza investitii anuale de peste 1 miliard USD, munca a peste 15.000 de consultanti, arhitecti software si specialisti IT. IBM detine mai bine de 300 de patente legate de SOA, 500 de modele predefinite de procese industriale si peste 3000 de elemente de business process management. De asemenea, IBM a initiat SOA Foundation in care activeaza peste 2500 de parteneri.


„Primul avantaj al IBM este utilizarea standardelor deschise, fata de alti jucatori din piata care se bazeaza pe standarde proprietare. Clientii IBM au cele mai multe optiuni pentru conectare cu alte tehnologii (Oracle, SAP, Microsoft), deoarece platformele IBM sunt deschise si cele mai usor de integrat. Nu cerem clientilor sa renunte la tehnologiile eterogene, iar mesajul nostru nu spune „Utilizati exclusiv tehnologie IBM!”, ci „Conectati IBM cu orice altceva!”. Al doilea avantaj, daca avem in vedere ca SOA nu incepe de la tehnologie si de la cerintele de afaceri, se refera la cunostintele de business ale IBM.


Multi dintre competitori provin strict din sectorul IT si nu au o atat de buna intelegere a afacerii clientului. Acesta este contextul in care IBM a lansat SOA Business Catalog. Avem cunostintele necesare sa oferim acces la business logic si best practices, iar clientii interesati de SOA cauta un partener care sa le inteleaga afacerea”, ne-a declarat Sandy Carter, Vicepresedinte IBM, SOA si WebSphere.


Miscarea SOA este la inceput de drum si, daca, aparent, printre cazurile de succes sunt amintite doar institutii financiar-bancare, realitatea difera. Referintele din sectorul bancar sunt mai numeroase pe un fond normal de adaptare timpurie a noilor tehnologii de catre acest sector, dar cel putin in cazul IBM exista numeroase implementari si in alte sectoare economice: constructii de masini (Renault, Toyota, Harley Davidson), in turism si retail, precum si in sectorul public. Primele companii care au adoptat SOA au fost cele care vor sa se diferentieze pe piata si ai caror manageri au avut indrazneala sa riste. Implementarea unei arhitecturi orientate catre servicii nu este un proces simplu, ci, dimpotriva, unul cu numeroase elemente critice.


„Cele mai dificile piedici, afirma Sandy Carter, sunt cele de natura culturala si nicidecum cele legate de IT. Adoptarea SOA tine de schimbarea mentalitatii multor oameni pentru trecerea de la o abordare orizontala la una verticala. SOA are ca idee de baza serviciul, iar serviciul este o cerinta de business. Raportat la interactiunea dintre business si IT, SOA nu inseamna a face acelasi lucru intr-un mod diferit ci o schimbare a modului de gandire si abordare a lucrurilor; cu SOA, IT-ul si Business-ul lucreaza impreuna intrinsec si nu doar optional, ca pana acum. Un alt moment dificil este identificarea celui mai bun mod de a incepe. De aceea, IBM a initiat un program “entry points” care sfatuieste clientii sa inceapa cu proiecte mici, dar sa stie foarte clar unde vor sa ajunga.”


Clientii interesati de conceptul SOA ar trebui sa inceapa cu cercetarea depozitelor de informatii, precum cel lansat de IBM. Pasul urmator ar fi identificarea unor oportunitati usor de masurat si controlat, dar care pot valida conceptul si dezvoltarea unor aptitudini specifice nu de integrare intre business si IT, ci de fuzionare. Iar dincolo de orice comentarii, analistii recomanda includerea SOA in strategiile de IT pentru urmatorii 3-5 ani.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite