Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Educația științifică timpurie - modelul nipon

19 Martie 2018



La începutul lunii martie, Institutul de Științe Spațiale de la Măgurele a primit vizita a trei experți ai Agenției Japoneze pentru Explorare Spațială (JAXA), care au susținut o conferință pe tema schimbărilor societale determinate de programul național al Centrului de Educație JAXA. Nozomu Sakuraba, Ph.D. (Director JAXA Space Education Center), Makito Yurita, Ph.D. (Senior Research Fellow National Institute for School Teachers and Staff Development) și Koji Yanagawa (Former Director of the Human Space Technology and Astronaut Department) au prezentat premisele, metodele utilizate și rezultatele programului național de promovare a curiozității, a spiritului de aventură și a creativității aplicate a copiilor, cu scopul de a genera nu numai viitoare generații de cercetători în științe aerospațiale, dar mai ales cetățeni cu viziune largă și respect pentru cercetarea științifică.



„Îi încurajăm pe profesori să folosească, pentru predarea muzicii sau artelor, material didactic din domeniul științelor spațiale. Copiii sunt foarte receptivi la poveștile și informațiile despre spațiul cosmic și în felul acesta este mult mai ușor pentru profesori să le câștige atenția. În felul acesta beneficiează de o învățare suplimentară. Acest lucru este unic și particular pentru educația din Japonia. Noi nu îi învățăm pe copii „despre” spațiul cosmic, ci îi învățăm „cu” spațiul cosmic. În felul acesta lărgim foarte mult audiența, iar profesorii nu sunt doar cei dedicați științelor spațiale. Prin metoda noastră implicăm profesori de muzică, de arte, de literatură, etc”, afirma Makito Yurita în prezentarea susținută la Institutul de Științe Spațiale.

Educație pentru un public cât mai larg
În 2005, în Japonia lua ființă Space Education Centre, o instituție afiliată JAXA - Agenția Spațială din Japonia, prin care s-a creat și implementat un sistem de educație în care autoritățile școlare și administrative colaborează cu JAXA pentru elaborarea unei curricule școlare. În felul acesta a fost abordată atât educația informală, în familie, cât și cea din cadrul școlilor, educația de tip formal.
Declinul economic traversat de Japonia în ultimii ani a făcut ca atenția publicului să se concentreze mai mult asupra activităților din domeniului științelor. Centrul educațional JAXA oferă educație și oportunități nu doar elitei, ci și copiilor proveniți din orice tip de mediu, scopul fiind acela a construi o bază largă de propagare a științelor spațiale.
Departamentul educațional al JAXA și-a propus să formeze atât generațiile viitoare de savanți, cât și un public care să înțeleagă cu ce se ocupă științele spațiale și să fie favorabil sprijinirii programelor spațiale. „Câtă vreme cercetarea științifică este finanțată din bani publici, există obligația ca publicul să fie informat asupra rezultatelor cercetărilor. Nu e suficient că cercetătorii fac descoperiri științifice, trebuie să fie și în contact cu publicul și să comunice rezultatele lor. Este important ca publicul să înțeleagă necesitatea investițiilor în cercetare, iar această responsabilitate revine institutelor și cercetătorilor. Până acum ne concentram pe modelarea savantului de vârf, dar acest lucru nu mai este suficient, pentru că savanții de top sunt greu de format și sfârșesc prin a părăsi țara. De aceea este necesar să educăm întreaga populație să înțeleagă ce este un savant de vârf, de ce este atât de special și ce anume îi face pe savanții de top să atingă acest statut”, sublinia Makito Yurita.



„Explorarea științifică este relevantă pentru viața fiecăruia”

Artizanul vizitei JAXA în România, Violeta Yurita, a sintetizat premisele și aspirațiile programului de educație spațială JAXA, pe care dorește să îl replice și în România.
„În ultimele decenii, de la competiția declanșată de lansarea Sputnik-ului, suntem colonizați de prejudecata că o societate va progresa dacă statul investește intensiv în educarea și dezvoltarea unor vârfuri tehnocrate specializate în matematică, fizică și inginerie/tehnologie - cei 1%-5% foarte talentați, olimpici, etc.. Aceștia, conform prejudecății, vor veni cu ideile creative și invențiile de geniu care vor asigura progresul științei și dezvoltarea societății în întregul ei.
Însă, JAXA a observat în urmă unei analize sociologice extrem de complexe că după decenii de concentrare a investițiilor în formarea acestor tehnocrați de vârf, acest efort plătit din bani publici nu a dat rezultatul scontat și beneficiile nu s-au reflectat neapărat în dezvoltarea așteptată a societățIi în ansamblul său.
Programul de educație JAXA în Japonia a propus o altfel de investiție: o investiție în formarea unei societăți care să aibă la un nivel larg și general o apreciere și o înțelegere a științelor, și, mai ales, să înțeleagă în ce fel cercetarea în domenii științifice de esență pentru viitor, cum ar fi Spațiul, este relevantă pentru orice cetățean, chiar și pentru artist sau istoric. Scopul Centrului de Educație Spațială JAXA este formarea unei culturi de gândire, de apreciere, de sprijin și de înțelegere a modului în care explorarea științifică este relevantă pentru viața fiecăruia și deci importantă pentru fiecare cetățean.
Conform filosofiei JAXA, deschiderea accesului și participării la explorarea științifică pentru o largă diversitate de talente și interese va genera în mod firesc o cultură care apreciază și sprijină explorarea, nu una care se simte străină de spațiu și pentru care științele viitorului sunt exclusiv apanajul unei elite dintr-un turn de fildeș.
Redescoperirea și încurajarea creativitățIi în formă sa aplicată, a fascinației, a curiozității în copil și în cetățean au devenit, în fapt, obiectivele acestui program de educație.
O altă premisă esențială din spatele programului educațional JAXA este ideea că pentru explorarea Spațiului va fi nevoie de participarea unei largi diversități de inteligențe, perspective și paradigme de gândire, nu numai de cele strict specializate tehnocratic.
Este folositor pentru societate să sprijine explorarea științifică – și asta se întâmplă atunci când societatea este educată să îi înțeleagă valoarea.
Dar este la fel de important și pentru științele emergente și explorative, în special explorarea spațială care este deosebit de complexă și imprevizibilă, să beneficieze de metode și instrumente care vin din paradigme diferite de gândire, inclusiv din artă, sociologie, istorie, muzică, etc, domenii deseori considerate disjuncte și cu instrumente irelevante pentru științe. Științele viitorului au nevoie de interdisciplinaritate și trans-disciplinaritate pentru a formă creierele care vor putea aduce lumină și înțelegere asupra universului și a evoluției omului.
«Spațiul», deci, nu este scopul și țelul educației spațiale în acest program special inspirat de JAXA, ci «Spațiul» este un instrument, un mediu prin care încercăm să dezvoltăm imaginația, fascinația, înțelegerea și alfabetizarea științifică a societății, astfel încât viață fiecărui om să se regăsească îmbunătățită în calitatea ei, indiferent ce ocupație sau înclinări ar avea individul.
«Spațiul» este privit în adâncime, ca mediu și paradigmă pentru dezvoltarea intelectuală prin educație. JAXA nu educă «despre Spațiu», ci «cu Spațiul», despre sine, despre societate, despre cum să fim cetățeni mai buni.''



Tags: ISS, Educatie

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite