Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cum influențează inteligența artificială activitatea de marketing?

19 Martie 2018



Evoluția tehnologică din ultimii ani a pus industriile în mișcare din multe puncte de vedere. Schimbarea a adus cu sine și o serie de scenarii aflate la limita realității. Conform acestora, roboții și mașinile inteligente vor prelua în scurt timp conducerea, iar oamenii vor deveni simple unelte de îndeplinire a unor obiective. Dar lucrurile nu au ajuns încă la acest stadiu, iar specialiștii în inteligența artificială neagă o astfel de posibilitate și o includ în sfera science fiction.

Deși multe personalități cum sunt Elon Musk sau Stephen Hawking au atenționat masele despre efectele negative pe care inteligența artificială le poate avea, la fel de multe și-au exprimat mulțumirea față de noile facilități pe care tehnologia le aduce în viața de zi cu zi. Cel mai probabil, polemicile nu se vor finaliza niciodată, însă oamenii ar trebui să se concentreze pe identificarea beneficiilor pe care tehnologia le aduce deja în domenii tot mai diverse.
De pildă, industria marketingului a avut multe de câștigat în urma implementării unor algoritmi inteligenți, iar astăzi putem vorbi chiar despre o sub-ramură a industriei numită marketing automatizat. În 2017, Gartner a evidențiat într-un raport faptul că bugetele alocate noilor tehnologii din departamentele de marketing sunt la fel de mari ca acelea din departamentele de IT, iar în acest an se așteaptă o depășire a lor. Explicația este simplă: marketingul digital este conectat de ultimele trenduri tehnologice.
Însă, cum a reușit mai exact tehnologia să ofere oportunități de îmbunătățire activităților de marketing? Să vedem câteva soluții tehnologice care dau roade deja în campaniile de promovare online și în comerțul electronic.

Inteligența artificială în promovarea de tip pay-per-click
Cei mai mulți specialiști în marketing utilizează pentru campaniile pay-per-click platformele Google AdWords și Facebook. Conform unui studiu realizat de eMarketer, o companie de cercetare axată pe mediul online, Google controlează 40,7% dintre reclamele online, în timp ce Facebook doar 19,7%. Ce nu știu cei mai mulți oameni este faptul că, pe lângă specialiștii care se asigură de acuratețea informațiilor necesare unei campanii de promovare online, în spatele acestor platforme se află algoritmi inteligenți care îi ajută pe specialiști să optimizeze și să testeze campaniile înainte de lansarea propriu-zisă. Mai exact, pentru fiecare platformă în care vor fi plasate aceste reclame, pot fi utilizate conținuturi diferite, layout-uri, dar și forme de targetare specifice, toate sugerate de algoritmii inteligenți.



Experiențe online personalizate
Ne aflăm în era customizării. Majoritatea conținuturilor, aplicațiilor și platformelor oferă acum posibilitatea personalizării. De ce? Pentru că oamenii sunt diferiți și la fel sunt și nevoile acestora, iar inteligența artificială a fost implementată cu succes în rezolvarea acestor situații. Mai exact, incluși în cadrul site-urilor de e-Commerce, algoritmii sunt capabili să ofere o experiență personalizată fiecărui utilizator în funcție de variabile precum locația, aspectele de natură demografică, interacțiunile trecute de pe site și altele. Astfel, compania gazdă se asigură că fiecare vizitator primește conținutul potrivit.
Raportul „Trends in Personalization” publicat în 2017 a identificat faptul că 33% dintre specialiștii în marketing utilizează inteligența artificială pentru a crea experiențe de brand personalizate. Principalele beneficii raportate de aceștia constau în creșterea ratei de conversie a consumatorilor (63%), dar și în experiențe mai bune pentru consumatori (61%). De exemplu, platformele cu muzică online cum sunt Spotify sau Pandora utilizează deja algoritmi bazați pe machine learning pentru a sugera noi melodii pentru consumatori în funcție de ceea ce au ascultat în trecut, sugestii diferite de la un utilizator la altul.
Personalizarea a devenit atât de prezentă încât o putem identifica și la nivel vizual pe anumite site-uri. Inspirați de psihologia culorilor din diferite culturi, specialiștii în marketing au creat site-uri ce-și schimbă fundalul în funcție de IP-ul vizitatorului, asigurând o experiență familiară și pozitivă oricărui vizitator.

Crearea de conținut cu ajutorul inteligenței artificiale
Generarea de conținut în limbaj natural are un potențial de necontestat atunci când vine vorba de eficientizarea muncii unui copywriter. Conform unui raport publicat de Gartner, 20% din conținutul distribuit de companii va fi realizat de algoritmi inteligenți în acest an.
În prezent, inteligența artificială poate fi utilizată cu succes în crearea de rapoarte financiare, rapoarte generale de afaceri, descrieri pentru diferite locuri și produse, inventare, dar și pentru crearea de rezumate după finalizare unor jocuri. Un lucru ce rămâne esențial este faptul că acești algoritmi au fost antrenați să creeze conținut la fel ca un om, ceea ce face foarte dificilă identificarea diferențelor. În plus, algoritmi similari sunt utilizați și pentru crearea de sugestii de postări pentru platformele sociale.

Personalizarea email-urilor
Marketingul realizat prin intermediul platformelor de email rămâne o formă foarte eficientă de promovare și de atragere a oportunităților de afaceri. Însă, în contextul realizării unor campanii complexe, echipele de marketing pot petrece de la zile și până la săptămâni pentru a crea mesaje personalizate pentru diferite segmente de public.
Din fericire, există o serie de aplicații ale inteligenței artificiale și pentru acest scop. Un studiu realizat de Demand Metric, o companie ce oferă servicii de marketing, a evidențiat faptul că 80% dintre marketerii ce folosesc conținut personalizat au raportat că eficiența acestora este superioară mesajelor standard. Astfel, în cazul unei liste de subscriberi, algoritmii sunt capabili să urmărească interacțiunile fiecărui utilizator pentru a-i înțelege comportamentul online. Identificarea aspectelor contextuale le permite apoi roboților să creeze emailuri personalizate ce conțin informații despre listele de dorințe de pe platformele de e-Commerce, de exemplu, și chiar despre ultimele articole citite pe acel site.

Recunoașterea automată a imaginilor
Dacă ați utilizat recent platforma Google Image, probabil ați observat cât de precis este sistemul în a afișa imagini și oameni conform cuvintelor cheie utilizate. În ultimii ani, aplicațiile de recunoaștere facială au devenit tot mai avansate, rata de identificare fiind de 99%, conform unui articol publicat recent de Universitatea din Massachusetts.
Marile platforme ca Facebook, Pinterest sau Amazon utilizează tehnologiile ce au la bază inteligența artificială pentru a identifica oameni și obiecte din diferite materiale video. Din perspectiva de marketing, acest sistem poate însemna o sincronizare perfectă între conținutul pe care un utilizator îl vede online și vizitele în magazinul fizic.
Conform unei analize realizate de The Guardian în 2017, un procent de 59% dintre retailerii din Marea Britanie folosesc deja sisteme de identificare facială în punctele de vânzare. Combinate cu sistemele automate de notificări, ce au la bază tot inteligența artificială, aceste aplicații pot trimite oferte personalizate și mesaje de bun venit în timp real vizitatorilor. În plus, recunoașterea facială poate reprezenta și o formă de măsurare a rezultatelor offline ale unei campanii de promovare online.

Securitatea online pentru consumatori
Odată cu dezvoltarea tehnologiei și a modalităților de plată, vânzările online au explodat. Însă, la fel s-a întâmplat și în cazul atacurilor cibernetice. Din fericire, sistemele bazate pe inteligența artificială pot identifica anumite tipare comportamentale în cazul plăților online cu anumite carduri de credit și pot transmite atenționări.
Platformele de e-Commerce ce folosesc ca formă de autentificare doar un email și o parolă au fost, de asemenea, supuse atacurilor online. Și aici, sistemele automatizate au fost implementate cu scopul de a identifica și cele mai mici anomalii și de a proteja consumatorii.
Marketingul a ajuns într-un punct al evoluției sale în care adaptarea la tendințele de digitalizare este un imperativ. Deși pare a fi o presiune pentru specialiștii în marketing, de fapt, toate aplicațiile și sistemele automatizate ce au la bază inteligența artificială nu fac altceva decât să faciliteze procesele clasice de targetare și personalizare. În multe situații, platformele utilizate pentru promovarea online conțin de la sine algoritmi pentru identificarea celor mai bune combinații, în alte situații companiile preiau inițiativa și implementează sisteme customizate. Cert este că inteligența artificială va conduce industria marketingului pe culmi nebănuite.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite