Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Integratorul si maestrul de sah

24 Iulie 2006



Cu peste 350 de specialisti si know-how-ul international al Siemens Business Services, Forte Business Services este unul dintre integratorii cu o bogata experienta in integrarea si mentenanta sistemelor complexe. Dincolo de traditionalele servicii dedicate infrastructurilor IT (anterior preluarii de catre SBS, in prezent Forte isi consolideaza pozitia prin dezvoltarea Diviziei de Solutii, cat si prin dezvoltarea Diviziei de Servicii de Operare. In acest context am apelat la unul dintre specialistii companiei, Gheorghe Crupa, Directorul Diviziei de Servicii Dedicate Infrastructurilor IT al Forte Business Services, pentru a afla unele detalii despre cum este perceputa integrarea de sisteme IT pe piata romaneasca.
Gheorghe-Crupa
Care credeti ca este profilul standard al „integratorului roman“?


O afacere poate supravietui concurentei doar cu resurse IT adecvate. Indiferent in ce domeniu am lucra, ar trebui sa pastram permanent in minte filosofia Managementului Serviciilor IT introdusa de ITIL: „IT is the business and the business is IT”. Din aceasta perspectiva, investitia in IT nu inseamna doar achizitie si implementare hardware sau software; poate insemna implementarea unei solutii ERP, CRM, BMP, EAI, BI, aplicatii specifice industriei, de comunicatii, de securitate etc. Daca ar fi sa comparam profilul ideal al integratorului, cel mai bine ar semana cu profilul unui maestru de sah. Acesta nu trebuie sa stie doar cum se muta piesele si care este rolul lor pe tabla de sah. El trebuie sa cunoasca strategii de joc, deschideri, aparari si trebuie sa gandeasca mai multe mutari inainte, pentru a nu fi luat prin surprindere. Tot asa, integratorul nu se rezuma doar la instalarea unei masinarii sau la implementarea unui software, trebuie sa ofere consultanta, sa aiba in spate o experienta relevanta (in acest caz, este de preferat o companie multinationala, care vine cu un background mult mai bogat decat una locala), sa ofere beneficiarului o imagine clara si coerenta a tuturor proceselor implicate, pentru ca acesta sa ia decizia corecta si sa-si imbunatateasca in mod real performanta operationala.


Avand in vedere evolutia permanenta a conceptelor de integrare, de la EAI la SOA, care considerati ca sunt oportunitatile unui integrator IT in Romania?


In ultima perioada, conceptul de „integrare IT a devenit un cuvant la moda si este utilizat cu prea mare usurinta. Principial, „integrarea de sistem” ar trebui sa vizeze integrarea functionala, care include doua aspecte: integrarea de infrastructura si integrarea la nivelul aplicatiei. Integrarea de infrastructura face ca un sistem IT distribuit, cu un numar de locatii raspandite eventual pe tot teritoriul tarii, sa fie interconectat si sa lucreaze in timp real, dar mai ales sa asigure un flux corespunzator de date in sistem si sa aiba incorporate in arhitectura lui elemente de securitate a datelor si de asigurare a continuitatii operarii. Integrarea la nivelul aplicatiei are in vedere ca pentru toate necesitatile de procesare de date ale unei firme se foloseste numai o aplicatie sau un numar foarte redus de astfel de aplicatii (de ex. ERP, CRM etc), aceleasi in toate departamentele si unitatile organizatiei. Integrarea unui sistem IT ar trebui sa vizeze ambele deziderate mentionate mai sus, fapt ce ar permite nu doar performante de business corespunzatoare, ci si accesul la metodologii recomandate de regulile de buna practica internationale pentru mentenanta (de exemplu ITIL – IT Infrastructure Library), care sa asigure sistemului dependabilitate si continuitate, siguranta si eficacitatea prelucrarii si stocarii datelor in conditii de eficienta.


Solicitarile adresate integratorilor IT de catre clientii autohtoni au depasit nivelul integrarilor de tipul „Point-to-Point“?


In anii 90, multe firme au achizitionat solutii software dar au constatat foarte curand ca, desi aceste aplicatii lucrau foarte bine individual, ele generau o discontinuitate in procese (insule de informatie), si era dificil ca acestea sa comunice intre ele si, in caz de reusita, ele produceau informatie redundanta, care greva asupra resurselor sistemului. Acest lucru nu putea fi compensat decat cu “interventii manuale” asupra datelor, ceea ce conducea, mai devreme sau mai tarziu, la izolarea si, chiar mai rau, la inconsistenta datelor. Pentru rezolvarea acestui gen de probleme a aparut Enterprise Application Integration (EAI), cu intentia declarata, prin insasi numele ei, sa rezolve problema semnalata mai sus. Integrarea Point-to-Point, bine sustinuta de tehnologia Java, a fost o prima solutie care lucra relativ bine cu doua aplicatii. Pentru un numar mai mare de aplicatii, integrarea devenea prea complexa. In plus, apareau probleme in cazul schimbarii uneia sau mai multor aplicatii dintre cele integrate. Conceptul la moda acum este Middleware-based integration, care rezolva integrarea mai multor aplicatii intr-o maniera mult mai eleganta, considerandu-se ca introduce in plus o arhitectura orientata spre mentenanta sistemului si care permite schimbarea cu mai mare usurinta a unor aplicatii, fara a le afecta pe celelalte.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite