Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Īn lumea digitală, tu eşti produsul

23 Aprilie 2018



Deşi încă nu există în dicţionare, termenul monetizare apare tot mai frecvent în limba română contemporană, definind acţiunea de a converti „ceva” (produs, serviciu, idee, informaţii) în bani. Tradiţional, industria IT a avut la bază licenţierea unor produse informatice, prin care clienţii cumpărau dreptul de utilizare al acestora fără să devină proprietari. Microsoft, IBM, Oracle au vândut milioane de licenţe ale unor aplicaţii celebre precum Office, Windows, Lotus, Oracle DB etc. Modelul de business s-a schimbat complet după impunerea Google pe piaţă, care a trecut la monetizarea indirectă. Practic, utilizatorul a devenit produsul, iar Google îl vinde către agenţiile de publicitate. Poţi avea astfel acces la motoare de căutare în toate limbile pământului, servicii de e-mail şi stocare de date, hărţi şi navigaţie, sistem de operare mobil, conţinut video, etc. După ce, în 2009, Google a intrat pe piaţa sistemelor de navigaţie prin GPS, veniturile unor furnizori precum Garmin şi TomTom s-au erodat rapid.
Cu o bază de utilizatori la nivel de miliarde, Facebook a rafinat abordarea, chiar dacă iniţial Mark Zuckerberg visa la o platformă social media lipsită de publicitate. Platforma a devenit o maşină de făcut bani, iar veniturile din vânzarea utilizatorilor au depăşit 40 de miliarde USD în 2017. Cutia Pandorei a fost deschisă, iar utilizatorii fermecaţi de gratuitate şi functionalităţi web 2.0 au dat navală la propriu: WhatsApp- 1.5 miliarde utilizatori, WeChat - 1 miliard, Twitter - 1 miliard, Istagram- 800 milioane, SnapChat - 300 de milioane, Skype 750 milioane, LinkedIn - 500 milioane etc.
Scandalul Cambridge Analytica a scos la suprafaţă un secret pe care îl ştie toată lumea. Social media exploatează datele utilizatorilor şi capacitatea acestora de consum. Esenţa stă în profilarea utilizatorilor şi expunerea acestora la mesaje comerciale. Pe cât mai fină granularitatea, pe atât mai eficientă expunerea. Trecerea de la comercial la politic are doar o nuanţă morală, fără provocări tehnice sau legale. Cambridge Analytica este doar vârful aisbergului, în realitate este o pandemie. Conform propriilor afirmaţii au recoltat date de la circa 50 de milioane de utilizatori Facebook... 50 de milioane din 2.2 miliarde de conturi active. Imaginaţi-vă ce date deţine Facebook, ce date consolidate are Google din toate serviciile oferite, plus cele 100 de miliarde de căutări lunare pe Internet, ce date se adună la Apple de la cei aproape 1 miliard de utilizatori de iPhone. Până şi Unitatea Centrală de Analiza Informaţiilor din Poliţia Română are capacitatea funcţională ca, în funcţie de apariţia şi propagarea mesajelor pe Facebook, coroborate cu sentiment analysis, starea vremii şi programul TV... să poată previziona câţi oameni vor ieşi în stradă la obişnuitele manifestaţii.
Din păcate, înţelegem prea târziu efectele nocive ale acestui model de business, deşi era uşor de presupus că noua clasă de miliardari şi unicorni nu fac avere din filantropie. Tu eşti produsul. Facebook, Google, Cambridge Analytica te vând.
Obişnuieşte-te!



Tags: Social media

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite