Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

FinTech, o căsnicie din ce Ón ce mai fericită

24 Aprilie 2018



Fenomenul FinTech nu mai reprezintă o noutate pentru piaţă. Firmele gigant de tehnologie s-au lansat de ceva vreme în sfera serviciilor financiare, alimentate de atuurile caracteristice nativilor digitali: agilitate, flexibilitate, scalabilitate, încercarea permanentă de creştere a satisfacţiei clienţilor, şi aşa mai departe. Iar după această perioadă, fenomenul a... stagnat. Explicaţia e simplă: firmele de tehnologie s-au grăbit să ofere potenţialilor clienţi cireaşa dulce de pe tort, fără însă să dispună de baza tradiţională a instituţiilor financiare.

Soluţia pentru continuarea unei astfel de evoluţii pare să se contureze actualmente sub o formă socotită până mai ieri inedită şi destul de improbabilă: mariajul. Mai exact, este vorba de apariţia de alianţe strategice între jucători de tehnologie şi actori bancari tradiţionali. Iar cea mai nouă astfel de căsătorie anunţată este cea dintre PayPal şi mai multe bănci tradiţionale. În urma acestui mariaj, gigantul tehnologic va oferi clienţilor servicii tradiţionale de retail banking cu carduri de debit asociate conturilor clienţilor.
Mutarea vine după ce un alt astfel de „mariaj“ genera ecouri în întreaga lume la începutul anului. Mamutul Amazon anunţa că a intrat în negocieri cu câteva bănci americane de mari dimensiuni, cum ar fi JPMorgan, pentru deschiderea de conturi curente pentru clienţi americani tineri sau pentru cei care, din diverse motive, nu au deschise conturi bancare tradiţionale.
Pentru piaţă, mutarea PayPal nu constituie o mare supriză. În 2015, când PayPal şi eBay s-au separat în două firme de sine stătătoare, s-a deschis calea pentru ca PayPal să investească în anumite oportunităţi de creştere. Conform statisticilor oferite de media internaţională, în acelaşi an PayPal a schiziţionat compania de transfer bani digitali Xoom pentru aproape 900 milioane USD şi apoi furnizorul de software pentru plăţi mobile Paydiant contra sumei de 280 milioane USD.
Mulţi analişti susţin că actuala tendinţă reprezintă mutarea cu adevărat câştigătoare pentru ambele tipuri de companii. Pentru bănci avantajul are o dublă caracteristică. Pe de o parte, un astfel de mariaj le ajută să se transforme digital mai repede, scurtcircuitând etape dureroase şi costistitoare financiar. Pe de altă parte, le poate asigura o prezenţă solidă cu servicii de profil chiar în inima mediului tehnologic, unul din cele mai bogate din lume.
Câştigul pentru firmele de tehnologie comportă şi el caracteristici multiple. Operaţiunile financiare se vor desfăşura sub marca proprie, iar deciziile legate de produse şi dobânzi le vor aparţine lor. În acelaşi timp, asocierea cu bănci tradiţionale le va oferi un „blazon“ pe piaţă şi servicii de înaltă calitate în zona de back-end. Astfel de servicii ar putea include conformitatea cu reglementările dure din mediul financiar tradiţional, dar şi expertiza financiară necesară.

Un fundament solid pentru o societate digitală
Iar orizontul posibilităţilor de-abia începe să se deschidă. Odată intrate pe panta colaborărilor, firmele specializate în diverse domenii ar putea extinde zona de servicii. În jocul infrastructurilor de plăţi colaborative ar putea intra, de pildă, şi autorităţile pentru a îmbunătăţi digital serviciile generate pentru cetăţeni. Iar o platformă de servicii firmă tehnologică-bancă-autoritate publică, în cadrul căreia fiecare să contribuie cu aria specifică de expertiză, ar constitui cu adevărat un fundament solid pentru o societate a erei digitale.
Mişcarea este la început şi se limitează, deocamdată, la societatea americană. Europa pare dornică să intre şi ea în joc, ea fiind, de altfel, cea care a lansat ideea de extindere a „mariajelor“ prin introducerea autorităţilor în ecuaţie. Aşa cum demonstrează istoria, cel mai probabil Asia va prelua conceptul şi îl va duce la noi dimensiuni, dată fiind simpla dimensiune copleşitoare a acelei pieţe.
Deocamdată România nu contează în acest joc. Asta şi din pricina dimensiunilor pieţei, dar şi din pricina caracteristilor care ţin de particularităţi naţionale. De exemplu, până acum fenomenul transformării digitale a fost înţeles de către unele bănci de pe piaţa locală doar ca un instrument de eficientizare a costurilor, cu efecte imediate în reducerea locurilor de muncă din mediul bancar. Adică exact pe dos faţă de ceea ce înseamnă cu adevărat transformarea digitală.
Viitorul ne va arăta dacă această tendinţă incipientă a mariajelor dintre firmele tehnologice, bănci şi, eventual, autorităţi, se va manifesta şi pe piaţa locală sau România va continua să rămână multă vreme o insulă de „tradiţionalism“, cu toate minusurile şi plusurile unei asemenea situaţii. În acest moment, singura certitudine este că tinerii din România, adică exact ţinta principală a unor astfel de alianţe, constituie al doilea mare grup uman din lume care migrează spre alte zări în căutarea unei vieţi…



Tags: IT, FinTech

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite