Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Turism on-line, dar sa stim si noi

26 Mai 2004

Una dintre cele mai bune intrebuintari ale Internet-ului este suportul adus turismului. Nu ma refer la navigarea pe Internet ca surogat al turismul real, ci la informarea amanuntita despre obiective si trasee turistice si mai mult decat atat la rezervarea on-line a unui spatiu de cazare oriunde in tara sau in lume. Preocuparile de acest gen s-au inmultit si in spatiul .ro initial cu pagini ale amatorilor de drumetii si mai apoi cu initiative comerciale ale unor companii specializate in promovarea si sustinerea turismului.

Pentru turismul extern exista numeroase portaluri care ofera informatii la nivel global si posibilitatea rezervarii on line a unui spatiu de cazare. La noi situatia nu este atat de buna dar tinde sa se indrepte. Site-urile care permit rezervari on line sunt cateva, principala cauza fiind slaba penetrare a sistemelor de gestiune hoteliera integrata. In iulie 2003, intr-un interviu acordat redactiei noastre, Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania, declara ca mai putin de 5% dintre hoteluri au un sistem complet de Property Management, aproximativ 20% au sisteme de gestiune partial si cele mai multe au doar cateva calculatoare. Chiar daca cifrele s-au schimbat intre timp, devine evident ca centralizarea unor informatii din domeniu este dificila. La imposibilitatea rezervarii on-line se adauga si imposibilitatea obtinerii de informatii detaliate.

Site-urile care ofera posibilitatea rezervarii pe net in Romania se rezuma la un procent mic (mic de tot) de unitati pentru sistemul on-line si pentru cele mai multe se foloseste sistemul de rezervare prin telefon sau fax. Tourneo.ro, site-ul care mie mi-a placut cel mai mult, acopera 250-300 de unitati la nivel national dintre care in jur de 30 lucreaza in timp real si sunt in general clienti ai firmei Omega Turism, care ofera si sistemul de gestiune FrontX. Pentru aceste hoteluri timpul de raspuns este de 1-2 minute. Majoritatea nu sunt insa on-line, ceea ce inseamna telefoane, faxuri, disponibilitate luni-vineri si un timp de raspuns de circa 2 ore. Chiar daca nu e ceea ce ne dorim este totusi mai simplu decat prin agentii de turism sau prin telefoane directe.

Am selectat cele mai cunoscute pagini web dedicate turismului pentru a avea o imagine generala despre aceasta activitate.

Pe primul loc se afla www.infoturism.ro cu un numar de 16.026 vizitatori unici si 188.311 afisari. Site-ul este un ghid turistic care ofera informatii despre posibilitati de cazare, transport, agentii de turism etc si se afla pe locul 89 in clasamentul general.

Locul urmator ocupat de www.hartionline.ro cu 14.043 vizitatori si 167.840 afisari, ofera harti interactive ale Romaniei si principalelor orase.

Locul trei este ocupat de www.alpinet. org, ghid montan care ofera o biblioteca bogata de imagini si sfaturi pentru drumeti.

Un site interesant, care permite de asemenea rezervari on line este www.rotravel.com al companiei brasovene Norbert Computers. Oferta on-line este disponibila prin www.bookarest.com si se reduce la cateva nume iar pagina se adreseaza mai mult vizitatorilor din afara tarii. Locul ocupat este patru cu 9.682 vizitatori. Si www.turism.ro, pagina de pe locul cinci, gazduita de Astral Telecom nu permite rezervari on-line direct ci prin intermediari. Pe sase se afla cu 7.231 vizitatori www.romaniantourism.ro care insa contine mai mult informatii externe si doar prin agentii, iar pe sapte www.tourneo.ro despre care am vorbit la inceputul articolului si care este cam singurul site care ofera rezervari on-line in adevaratul inteles al cuvantului.

Cum insa legislatia impune hotelurilor, de la doua stele in sus, sa aiba un sistem de gestiune iar piata aplicatiilor de acest gen devine tot mai concurentiala ar trebui sa ne asteptam la progrese considerabile in perioada urmatoare. Companiile BitSoft si TcNet liderii incontestabili ai domeniului isi maresc permanent portofoliul de clienti astfel ca obtinerea on line a unei rezervari va fi tot posibila pe viitor.

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu

trimite
George
Am vazut pe net dar numai in brasov un ghit turistic frumos reklama360.ro, cu tururi virtuale, arata foarte bine si da destul de multe informati despre locatiile de cazare dar e ok ca are si restaurante, baruri.E chiar tare site-ul.
12 Martie 2009, 11:11:07
Cristi
hmmm...George, George Cozma! descriere cusuta cu ata alba din avion. macar lauda-ti site-ul sub alt nume. PA-te-TIC TAC, ca pute! cat despre ghiduri turistice in brasov: www.360rvr.ro si www.vrbrasov.ro te bat la fundul gol. vad ca faci pe ascuns, fara stirea proprietarilor locatiilor. unul mi-e prieten si m-am mirat ca a aparut pe site-ul tau, stiind cat de mult tine la imagine si calitate. te las in suspans, el fiind tare nemultumit si cu gandul de a lua masuri. ma incanta gandul ca probabil vei reveni sa-i ceri si bani pentru "serviciu". :-D
05 Aprilie 2009, 05:56:09
Bogdan
Baga-ti mintile-n cap mai Cristi, eu sunt proprietarul site-ului si nu incerca sa bagi vrajeala cum ca clienti mei nu stiu ca eu le-am facut poze si tururi virtuale in locatii, hai sa fim seriosi, am mers si am facut atat de repede pozele pentru tururi virtuale incat nu m-a vazut nici unul dintre angajati lui, sau defapt am spart toate cele 70 de locatii care le am pe site si nici macar politia nu a aflat ca, mai sa vezi ce speede gonzles sun eu.......hai dute la plimbare......esti varza.
13 Aprilie 2009, 07:13:45
Andrei
Ce tare....ati inceput sa va certati prin comenturi, am stat si m-am gandit umpic, nu vad de ce "George" sau Bogdan si-ar promova site-ul pe acest site, nu vad decat 3 comenturi in mai mult de 2 luni, hai sa fim seriosi, eu zic ca "Cristi", daca nu avea vreo lecatura cu unul din acele 2 site-uri care le-a specificat in coment cu atata drag, nu il interesa sa m-ai lase comenturi. Oricum sunteti cu toti niste disperati si daca vreunul dintre voi incearca sa isi promoveze site-ul prin comenturi cu topuri sa stie de la mine ca e un mare fraier, nu ii vede mai nimeni comentul.....IDIOT
14 Aprilie 2009, 01:02:02
Vali
Poate 3 comenturi in 5 ani, asta daca e adevarat ca articolul a fost introdus in 26 mai 2004.
15 Aprilie 2009, 04:17:39
Cristi
Andrei, ai dreptate. Eu am ajuns aici interesat de articol, dar am fost intrigat de comentariul lui George. Fara legatura, o reinventare a rotii, in conditiile in care exista deja alte website-uri de calitate net superioara. Comentariul meu, ca si al tau, sunt doar mici interventii intr-o promovare fortata a nonvalorii, care se practica la noi (aka naomi, nikita, sexibrailence, scandaluri, nunti, inmormantari, avorturi). otevizarea se muta pe net. ne degradam fara sa ne dam seama, precum si comenariul devine "comentul", fara suparare.
18 Aprilie 2009, 05:08:17
Neculai Gabriel
Reklama360 este totusi 100% comercial neavand muzee, parcuri etc (vezi http://www.brandinfo.ro/eveniment/24/HoReCa-Bucovina- -8- -10-mai-2009,-Iulius-Mall-Suceava.html)
06 Mai 2009, 09:06:47
Cristian Chelaru
Turism online, targetat sau de-a valma? Cine analizeaza ce este in spatele unui site, asocierile, calitatea contentului, bile albe si bile negre, update al informatiei, corectitudinea informatiei, calificativele si stelutele obiective? Toata lumea se bazeaza pe numere, numere care nu de multe ori sunt realizate cel putin artificial. Va salut, Cristian Chelaru - www.iubescbrasovul.ro
18 Mai 2009, 06:23:35
Irina
Ce stiti despre pensiunea "Beatrice" din intorsura Buzaului? Vreau sa merg acolo cu familia , dar am zis sa vad mai intai niste comenturi... Si despre pachetul de oferte pt Craciun.
16 Octombrie 2009, 12:41:27
Redactia
articolul e din 2004, iar atunci situatia era diferita. lucrurile s-au imbunatatit considerabil, atat pe parte de servicii disponibile (vezi CaptainGo spre exemplu) cat si pe parte de incredere a consumatorilor in aceste servicii (vezi evolutia platilor online) Ideea lui Cristi Chelaru nu e rea, daca pensiunile si hotelurile sunt catalogate pentru calitatea serviciilor oare nu ar trebui si agentiile/site-urile de rezervari sa fie catalogate dupa o serie de criterii?? oricum, subiectul merita un update