Turism on-line, dar sa stim si noi
Una dintre cele mai bune intrebuintari ale Internet-ului este suportul adus turismului. Nu ma refer la navigarea pe Internet ca surogat al turismul real, ci la informarea amanuntita despre obiective si trasee turistice si mai mult decat atat la rezervarea on-line a unui spatiu de cazare oriunde in tara sau in lume. Preocuparile de acest gen s-au inmultit si in spatiul .ro initial cu pagini ale amatorilor de drumetii si mai apoi cu initiative comerciale ale unor companii specializate in promovarea si sustinerea turismului.
Pentru turismul extern exista numeroase portaluri care ofera informatii la nivel global si posibilitatea rezervarii on line a unui spatiu de cazare. La noi situatia nu este atat de buna dar tinde sa se indrepte. Site-urile care permit rezervari on line sunt cateva, principala cauza fiind slaba penetrare a sistemelor de gestiune hoteliera integrata. In iulie 2003, intr-un interviu acordat redactiei noastre, Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania, declara ca mai putin de 5% dintre hoteluri au un sistem complet de Property Management, aproximativ 20% au sisteme de gestiune partial si cele mai multe au doar cateva calculatoare. Chiar daca cifrele s-au schimbat intre timp, devine evident ca centralizarea unor informatii din domeniu este dificila. La imposibilitatea rezervarii on-line se adauga si imposibilitatea obtinerii de informatii detaliate.
Site-urile care ofera posibilitatea rezervarii pe net in Romania se rezuma la un procent mic (mic de tot) de unitati pentru sistemul on-line si pentru cele mai multe se foloseste sistemul de rezervare prin telefon sau fax. Tourneo.ro, site-ul care mie mi-a placut cel mai mult, acopera 250-300 de unitati la nivel national dintre care in jur de 30 lucreaza in timp real si sunt in general clienti ai firmei Omega Turism, care ofera si sistemul de gestiune FrontX. Pentru aceste hoteluri timpul de raspuns este de 1-2 minute. Majoritatea nu sunt insa on-line, ceea ce inseamna telefoane, faxuri, disponibilitate luni-vineri si un timp de raspuns de circa 2 ore. Chiar daca nu e ceea ce ne dorim este totusi mai simplu decat prin agentii de turism sau prin telefoane directe.
Am selectat cele mai cunoscute pagini web dedicate turismului pentru a avea o imagine generala despre aceasta activitate.
Pe primul loc se afla www.infoturism.ro cu un numar de 16.026 vizitatori unici si 188.311 afisari. Site-ul este un ghid turistic care ofera informatii despre posibilitati de cazare, transport, agentii de turism etc si se afla pe locul 89 in clasamentul general.
Locul urmator ocupat de www.hartionline.ro cu 14.043 vizitatori si 167.840 afisari, ofera harti interactive ale Romaniei si principalelor orase.
Locul trei este ocupat de www.alpinet. org, ghid montan care ofera o biblioteca bogata de imagini si sfaturi pentru drumeti.
Un site interesant, care permite de asemenea rezervari on line este www.rotravel.com al companiei brasovene Norbert Computers. Oferta on-line este disponibila prin www.bookarest.com si se reduce la cateva nume iar pagina se adreseaza mai mult vizitatorilor din afara tarii. Locul ocupat este patru cu 9.682 vizitatori. Si www.turism.ro, pagina de pe locul cinci, gazduita de Astral Telecom nu permite rezervari on-line direct ci prin intermediari. Pe sase se afla cu 7.231 vizitatori www.romaniantourism.ro care insa contine mai mult informatii externe si doar prin agentii, iar pe sapte www.tourneo.ro despre care am vorbit la inceputul articolului si care este cam singurul site care ofera rezervari on-line in adevaratul inteles al cuvantului.
Cum insa legislatia impune hotelurilor, de la doua stele in sus, sa aiba un sistem de gestiune iar piata aplicatiilor de acest gen devine tot mai concurentiala ar trebui sa ne asteptam la progrese considerabile in perioada urmatoare. Companiile BitSoft si TcNet liderii incontestabili ai domeniului isi maresc permanent portofoliul de clienti astfel ca obtinerea on line a unei rezervari va fi tot posibila pe viitor.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)