Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Avangarde Software, un business construit pe pariuri tehnologice câștigătoare

23 Mai 2018



Numărul inițiativelor antreprenoriale în domeniul IT a crescut considerabil în ultimii ani în România. Drumul de la „tinere speranțe“ la business-uri solide este însă unul dificil și puține sunt companiile care reușesc să supraviețuiască într-o piață globalizată, în care concurența este din ce în ce mai acerbă. Există însă și excepții, iar compania clujeană Avangarde Software este un astfel de caz notabil, rezultatele înregistrate confirmându-i statutul de „excepție“: în doar doi ani de activitate a reușit crearea unei imagini bune pe piețele externe, triplarea cifrei de afaceri, deschiderea unui sediu la Chișinău și creșterea de peste patru ori a numărului de angajați. Am analizat alături de Matei Gogea, CEO Avangarde Software, și de Adrian Tanca, CTO al companiei, care sunt elementele-cheie care susțin o astfel de evoluție dinamică și care sunt direcțiile de dezvoltare care se prefigurează.



- Care au fost începuturile poveștii de succes care este astăzi Avangarde Software?

Matei Gogea:
Am pornit la drum în 2015, când am înființat compania având doar doi programatori și un client. Startul efectiv al business-ului a avut loc însă anul următor, când aveam deja 8-10 angajați. În 2017 ajunsesem la 30, iar în prezent suntem 45 de oameni în echipă și estimăm că, până la sfârșitul anului, se vor mai adăuga 15. Evident că toată această creștere de personal nu a putut fi susținută decât printr-o evoluție proporțională a numărului de proiecte și clienți, care provin, în marea lor majoritate, din piețele IT internaționale. Ne-am specializat în dezvoltarea software pentru clienții externi și lucrăm cu companii mari din Germania, Elveția și Statele Unite ale Americii care activează în domenii precum automotive, sănătate și educație. În aceste țări avem proiecte în plină desfășurare în prezent, susținute de departamentele noastre de Unity, Front-end și Back-end. În ceea ce privește cifra de afaceri, evoluția a fost la fel de rapidă – am crescut de trei ori față de 2016 și preconizăm că vom atinge o cifră de afaceri de 2 milioane de euro în 2018, în contextul participării noastre în colaborări și parteneriate de amploare.

- Cifrele pe care le enunțați indică o evoluție foarte rapidă. Cât de „cursivă“ a fost însă aceasta?
Matei Gogea:
Creșterea firmei a venit în mod natural, fiind susținută, în principal, de proiectele noi obținute prin recomandările de la clienții existenți și prin implicarea activă a departamentului de vânzări. Pe de altă parte, la rândul ei creșterea echipei a fost facilitată de aceste proiecte, care ne-au ajutat să accelerăm procesul de dezvoltare a companiei.

Piața externă vs cea internă
- Spuneați că proiectele pe care le derulați adresează cu precădere piețele externe. Nu există interes pentru serviciile pe care le furnizați și pe piața locală?
Matei Gogea: Nu ignorăm piața locală, însă experiența și analizele pe care le-am efectuat până în prezent ne-au demonstrat că, în ultimii ani, în România cererea se îndreaptă majoritar către soluțiile consacrate de tip enterprise, care necesită doar personalizări, respectiv către proiectele web de mici dimensiuni. Din acest motiv, noi am început, în paralel cu proiectele de dezvoltare software pe care le desfășurăm pentru clienții externi, crearea propriilor soluții cu care ne dorim să adresăm piața locală.

- Ce soluții ați dezvoltat până în prezent?
Adrian Tanca: Prima soluție proprietară pe care am dezvoltat-o și lansat-o deja este PathFinder – un produs software specializat destinat departamentelor de Resurse Umane din firmele IT. Am conceput această soluție în ideea de a-i ajuta pe programatori să-și aleagă mai ușor traseul în carieră și să ia decizii corecte în pregătirea certificărilor necesare evoluției profesionale, prin intermediul unei componente de eLearning. O a două soluție lansată de curând este Experience Cluj – un proiect-pilot realizat în colaborare cu Primăria Cluj-Napoca. Este o aplicație de realitate virtuală prin intermediul căreia pot fi realizate tururi virtuale ale unui oraș, dar nu numai, și pe care ne dorim să o replicăm atât pe plan național, cât și pe piețele externe.



Alegeri tehnologice de viitor
- Care considerați că sunt elementele-cheie care susțin creșterea pe care a avut-o până acum Avangarde Software?
Adrian Tanca: Ritmul nostru de creștere s-a datorat, în bună măsură, identificării și alegerii unor nișe tehnologice, care simțeam la momentul startării afacerii că au potențial și că ne vor pemite o dezvoltare rapidă. Ca să fiu mai explicit, am pornit la drum pe vremea când soluțiile de realitatea virtuală și realitate augmentată bazate pe platforma Unity 3D rulau pe un hardware încă neadecvat cerințelor unor astfel de aplicații. Ulterior, creșterea spectaculoasă a performanței componentelor hardware a dus la o evoluție explozivă a pieței pentru aceste tipuri de aplicații. Succesul pe care l-am înregistrat până în prezent s-a datorat în bună parte faptului că ne-am concentrat și specializat pe zona aplicațiilor de Virtual Reality (VR) și Augmented Reality (AR) și pe dezvoltarea de jocuri folosind platforma Unity 3D. (O platformă care suportă grafică 2D și 3D, funcționalități „drag and drop“ și scrierea de cod în trei limbaje proprii – n.r.). A fost o decizie delicată, care impunea multe riscuri, dar pe care ni le-am asumat conștient, mizând, pe de o parte, pe evoluția tehnologiei hardware, iar pe de alta pe abilitățile și competențele tehnice ale oamenilor pe care îi aveam în echipă. O altă tehnologie pe care am adăugat-o recent portofoliului nostru este Java, alegerea fiind decisă, pe de o parte, de popularitatea de care această tehnologie se bucură, iar pe de alta de versatilitatea sa. Interesul nostru pentru Java se justifică și prin faptul că această tehnologie se pretează perfect pentru dezvoltarea soluțiilor de tip enterprise, care reprezintă una dintre direcțiile noastre viitoare de dezvoltare.
Matei Gogea: Specializarea pe anumite zone tehnologice de nișă ne-a conferit avantajul primului venit, de care căutăm să profităm dezvoltându-ne rapid competențele și procesele și lărgindu-ne baza de clienți.

Resursa umană, principalul capital

- Oamenii reprezintă un reper în evaluarea evoluției companiei Avangarde Software, dar și un criteriu semnificativ în dezvoltările strategice. Cum reușiți să acoperiți necesarul de specialiști în firmă în condițiile în care industria IT din România se confruntă, de câțiva ani, cu un deficit din ce în ce mai mare de forță de muncă?
Matei Gogea: Ritmul de dezvoltare al industriei IT locale este accelerat și, din păcate, sistemul de educație actual nu reușește să acopere cererea mare de specialiști. Noi, în cadrul Avangarde Software, oferim internship-uri celor mai buni studenți, o soluție care aduce avantaje tuturor părților implicate, și investim în creșterea nivelului tehnic al dezvoltatorilor din cadrul companiei, prin participarea acestora la cursuri de formare profesională și prin faciltarea obținerii unei palete extinse de certificări. Faptul că am oferit angajaților noștri tot suportul pentru a le transforma pasiunea în performanță și încercarea permanentă de a păstra un echilibru dinamic între viața profesională și cea personală ne permite să avem o fluctuație extrem de mică a forței de muncă. Cu mult sub media de 15% înregistrată de firmele IT care activează în Cluj-Napoca, unde cererea depășește cu mult oferta. Avem avantajul unei echipe bine formate și unite, iar proiectele internaționale în care suntem implicați sunt atractive din punct de vedere al oportunităților de dezvoltare profesională. Ne dorim ca, indiferent cât de mult va crește compania, să păstrăm mediul de lucru prietenos și relaxant cu care sunt obișnuiți angajații noștri. Un pas important pe care l-am făcut recent în acest sens, în luna aprilie a acestui an, a constat în mutarea într-un nou sediu, mult mai spațios și mai potrivit planurilor noastre de extindere.



Extindere la Chișinău

- Ați deschis recent un birou la Chișinău. De ce ați ales acest oraș?
Adrian Tanca: Am considerat Chișinăul o alegere bună pentru deschiderea unui centru de dezvoltare, pe de o parte, din cauza costurilor cu forța de muncă specializată ușor inferioare celor din România, iar pe de altă parte datorită ritmului rapid de dezvoltare al industriei informatice din capitala Republicii Moldova.

- Există deci un mai bun echilibru între cererea pieței muncii și oferta de absolvenți IT în Republica Moldova?
Matei Gogea: Nu, pentru că și aici ne confruntăm cu un decalaj care se adâncește destul de repede. Dar, în pofida faptului că numărul de absolvenți de facultăți cu profil IT este insuficient pentru a face față cererii ridicate din Chișinău, reușim să atragem programatori talentați și bine pregătiți, care se integrează cu ușurință în echipele alocate proiectelor noastre. Acest fapt ne-a permis ca biroul din Chișinău al Avangarde Software să fie deja 100% funcțional și să contribuie din plin la dezvoltarea proiectelor noastre din domeniile realității virtuale și augmentate. De altfel, pe baza rezultatelor bune înregistrate până în prezent am și stabilit un plan de extindere pe termen lung pentru această locație.

- Aveți planuri să deschideți astfel de birouri și în alte țări?
Matei Gogea: Strategia noastră este de a crește echipele de proiect în ritmul cerut de clienți, într-un mod natural. Când apar astfel de cereri, acționăm în consecință și extindem echipa din capitala Republicii Moldova. Pe baza prognozelor făcute, preconizăm că, până la finele anului 2018, vom atinge un efectiv de 60 de specialiști în ambele sedii din Cluj-Napoca și Chișinău. Estimăm că această creștere va acoperi nevoia de oameni pe termen scurt și mediu, astfel că, momentan, nu avem în vedere altfel de extinderi în alte țări situate în vecinătate.

Cât mai aproape de client

- Ați anunțat totuși recent deschiderea unui birou și la München.
Adrian Tanca: Este vorba de cu totul alte arii de business – biroul din München acoperă zonele de Product ownership și Business development. Practic, principalul său rol este de a crește vizibilitatea Avangarde Software pe această piață și de a ne permite să fim aproape de unul dintre partenerii noștri mari din industria automotive din Germania. În plus, acest birou ne va permite o mai bună înțelegere a economiei germane și ne va facilita integrarea pe această piață. Mizăm în acest sens și pe atragerea de specialiști cu contacte valoroase în mediul de business local.

- Luați în calcul, pe viitor, replicarea modelului din München și în alte orașe din Elveția sau Statele Unite, țările unde aveți clienți importanți?
Matei Gogea: Momentan nu considerăm necesară deschiderea altor birouri. O astfel de inițiativă presupune un proces de durată: analize strategice detaliate, identificarea de posibili parteneri, negocieri contractuale etc. Piețele noastră țintă au inclus și vor continua să includă zone puternic dezvoltate economic și cu un istoric bun pentru firmele IT românești, precum Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Austria și Elveția. Intrarea Avangarde Software pe aceste piețe s-a realizat, în principal, pe baza recomandărilor făcute de clienții noștri actuali și prin valorificarea capitalului de încredere și a imaginii de partener responsabil, pentru care depunem eforturi continue să le consolidăm. Iar rezultatele obținute până acum sunt foarte bune, în opinia mea, de aceea nu avem în vedere modificări radicale ale strategiei noastre de marketing pentru viitorul apropiat. Singura diferență față de anii anteriori pe care o luăm în calcul este obținerea unei vizibilități mai mari, prin participarea companiei la evenimentele de profil internaționale și cu ajutorul sprijinului oferit de asociațiile IT românești.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite