Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Digitalizarea în România, un ţărm îndepărtat

24 Mai 2018



Transformarea digitală reprezintă, în esenţă, un deziderat major pentru organizaţiile de diverse tipuri şi dimensiuni în vederea adaptării la noul mediu de lucru indus de tehnologie. Sau, cel puţin, aşa susţin extrem de multe voci, atât din mediul privat, cât şi din cel public. Ce arată, însă, realitatea în România anului 2018?
Ediţia din acest an a studiului privind transformarea digitală în România, realizat de firma de cercetare Valoria, este edificator în acest sens. De ce? Deoarece arată clar mentalitatea tipic mioritică care spune că una se declară oficial şi alta se petrece în mod real. De pildă, în România, 47% dintre companii în anul 2018, față de 35% cu un an înainte, spun că digitalizarea a avut deja o influență mare asupra lor și doar 2%, față de 7% în studiul anterior, spun că nu a avut nici o influență.
La fel, în 2018, 53% dintre companii, față de 31% în 2017, spun că sunt încrezătoare în legătură cu digitalizarea, deoarece au cunoștințele necesare pentru a naviga prin acest proces. Pe de altă parte, 47% au dificultăți, în continuare, legate de transformarea digitală. Dintre acestea, 28% sunt (oarecum) neîncrezătoare că vor valorifica această tendință. Doar 1% dintre companii spun că nu cred că digitalizarea este bună pentru companie.
În plus, dincolo de transformarea la nivelul tehnologiei și a proceselor, cel mai puternic efect transformator pe care îl are digitalizarea este cel la nivelul modelului de business. Astfel în 2018, 25% dintre companiile din România, față de 19% în 2017, consideră că modelele digitale de business au schimbat în foarte mare măsură industriile din care fac parte. De asemenea, în prezent 33% dintre companii, în creștere de la29% în 2017, consideră că industria în care activează a fost afectată în mare măsură de modelele digitale de afaceri.
Dacă în anul 2017, 21% dintre companii se așteaptau ca modelele digitale de afaceri să le transforme în următorii 1-3 ani în foarte mare măsură industria în care activează, în 2018 procentul acestora crește la 29%. La fel, 39% în 2018 vs. 38% în 2017 spun că modelele digitale de business le vor transforma în mare măsură industria, iar 23% versus 27% cred că modelele digitale de afaceri le vor afecta doar într-o oarecare măsură industria în următorii 1-3 ani.
Ce se întâmplă, însă, la modul efectiv? Studiul Valoria a descoperit că procentul companiilor din România care consideră modele digitale de afaceri ca fiind o amenințare a crescut de la 12% în 2017 la 21% în 2018. Totuși, având în vedere faptul că 58% spun că modelele digitale de afaceri au schimbat în (foarte) mare măsură industria din care fac parte, iar 62% se așteaptă ca aceste modele noi de business să le transforme industria în următorii 1-3 ani, putem concluziona că transformarea digitală este percepută în principal ca fiind o oportunitate.
Simultan, doar puțin peste jumătate din companii (54%) au făcut transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de afaceri. Pentru companiile cele mai influențate de digitalizare procentul este de 73%, dar procentul scade la 44% în cazul celor mediu influențate și la 22% pentru cele puțin influențate de digitalizare. Concluzia autorilor studiului? Mai sunt multe de conștientizat și de făcut în firmele active din România pentru a beneficia de digitalizare.
Venind oarecum în întâmpinarea unor astfel de studii, CNIPMMR, principala asociaţie a IMM-urilor private din România, sublinia în urmă cu circa două luni în urmă necesitatea imperioasă de transformare digitală a firmelor româneşti pentru a supravieţui într-o Europă digitală unică şi se propunea chiar câteva măsuri de bun simţ în acest sens.
Astfel, conform CNIPMMR, este nevoie ca sistemele de educație și formare să se adapteze pentru a răspunde mai bine nevoilor pieței muncii, cu schimbarea rapidă a competențelor, în contexul în care IMM-urile se confruntă deja cu o lipsă de competențe și probleme. În acelaşi timp, accesul la finanțare pentru investițiile în digitalizare este și mai dificil pentru IMM-uri decât găsirea de finanțare pentru investițiile tradiționale. Acest lucru este valabil mai ales pentru investițiile necorporale, cum ar fi software-ul și investițiile în soluții inovatoare. IMM-urile au nevoie de sprijin sub formă de instrumente financiare, care să poată acoperi aceste riscuri specifice.
În plus, provocările sunt diferite, iar IMM-urile au nevoie de măsuri de sprijin diferite, în funcție de nivelul de digitalizare și mărimea lor. Pe de o parte, trebuie create un mediu și stimulente adecvate pentru IMM-urile cu ritm rapid, pentru a nu împiedica dezvoltarea noilor tehnologii, iar pe de altă parte trebuie promovată transformarea digitală pentru a se asigura competitivitatea. Nu în ultimul rând, în era digitală este nevoie de o legislație neutră și inteligentă din punct de vedere tehnologic, o viziune pe termen lung și ținerea pasului cu toate evoluțiile tehnologice.



Tags: digitalizare

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite