Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Autoritatea publica locala - motorul unei Dezvoltari Durabile

24 Iulie 2006



Obiectivul integrare, unul realist?


Odata cu intrarea in linie dreapta a procesului de integrare europeana, fiind astfel resimtit la nivelul vietii cotidiene, a cetateanului, infruntam presiunea unor concepte ca Economia Bazata pe Cunoastere, Dezvoltare Durabila, Societatea Informationala, eGuvernare etc. Ca stat candidat antrenat in procesul de integrare europeana ne-am asumat obligatiile si responsabilitatile implicite statutului de membru al Clubului European. Miza a devenit cu atat mai dificila odata ce aceste tinte stabilite statului candidat au fost dublate de cele Europene - asa cum ele au fost proiectate odata cu Strategia Lisabona de catre cei 15 membrii ai Uniunii la acea data. Cum putem sa ne asiguram in aceste conditii, instrumentele necesare unei integrari benefice? Cum ne adaptam unui proces care pentru a fi functional pleaca de la cel mai mic spre cel mai mare (vestitul principiu “bottom-up” approach), de la cetatean catre reprezentantul politic, de la local catre regional si de la regional catre centru? Cate dintre autoritatile noastre locale stiu ca vor fi reprezentate in Consiliul European al Regiunilor si ce inseamna asta pentru ele? Si mai ales cum asiguram reusita lor in acest proces cel putin ambitios?
Andreea-Gatman
Reorganizarea regionala a relatiilor decizionale...


Sistemul relatiilor economice, structurile sociale si politice au cunoscut in Europa o tendinta permanenta, chiar accelerata de regionalizare, evident in baza unor modele diferite, adapte la contextul geo-politic (national). Acest proces de regionalizare a fost declansat (mai mult sau mai putin natural) si in Estul Europei, insa structurile politice rigide, sistemul de management administrativ extrem de centralizat si birocratic, au permis doar o simulare a descentralizarii puterii catre regiuni, astfel impiedicand procesele economice reale. Societatea postmoderna (postfordista) de extindere permanenta din cauza “aglomerarii” impune cel putin la nivel european, o strategie “bottom-up”, forta motrice (a procesului de globalizare) redirectionand centrul de greutate catre regiuni. Acest lucru implica o pregatire a structurilor regionale/locale, astfel incat sa poata face fata acestei schimbari structurale.


Procesul de pregatire a actorilor institutionali locali/regionali implica abordarea unui management elastic, descentralizat, bazat pe optimizarea administratiei publice.


Garantia reusitei pentru actorul local pe plan nu numai national cat si european consta in abordarea unui comportament competitiv din partea reprezentantului local/regional similar actorului economic in cadrul unei pieti interne, respectand principiile economiei de piata: rentabilizare, utilizarea eficienta a resurselor, transformarea informatiei in resursa (venit), eficientizare, productivitate, atragerea unor venituri extra-bugetare.


Tintele europene dincolo de a avea un aspect normativ induc acest tip de comportament. Pentru a-si asigura reusita -care in final in mod firesc se masoara prin cresterea nivelului de trai al cetatenilor - actorul public va gandi in termeni aferenti managementului organizational: evaluarea resurselor proprii (umane, financiare, naturale), planificarea obiectivelor de dezvoltare in functie de importanta lor, fezabilitatea si sustenabilitatea lor dar si in functie de capacitatea de a le indeplini in termen scurt, lung si mediu. Acest tip de management dezvolta abilitatea de planificare vitala atat promovarii unor proiecte fezabile si atragerii fondurilor alocate Romaniei cat si raportarii catre forurile superioare regionale, centrale, europene.


Astfel, autoritatile publice locale devin pionul principal in reusita unei dezvoltari durabile. Procesul este sprijinit semnificativ prin fondurile structurale, in baza celor 3 obiective de finantare: convergenta PIB per capital sub 75% din media UE; competitivitate regionala si ocuparea fortei de munca; cooperare teritoriala europeana regiuni, judete si zone transnationale.


Insa...
Pre-aderarea nu s-a incheiat


Programul PHARE COEZIUNE ECONOMICa SI SOCIALa, principalul fond de pre-aderare alaturi de ISPA si SAPARD, pentru 2006 are prevazut un buget de 187.010 (Meuro) impartit pe urmatoarele prioritati: imbunatatirea infrastructurii, dezvoltarea resurselor umane, dezvoltarea sectorului productiv, dezvoltarea capacitatii institutionale pentru managementul eficient al Fondurilor Structurale.


PHARE Cooperare Transfrontaliera si Transnationala, corespondentul programelor INTERREG ale Uniunii Europene, este impartit pe cinci linii de colaborare si finantare: Romania-Ucraina, Romania-Bulgaria, Romania-Serbia, Romania-Moldova, Romania-Ungaria.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite