Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Viitorul prin invatare

22 Iunie 2018



Banca Mondială a prezentat recent, la Bucureşti, rezultatele unui raport la nivel global pe teme de educaţie. Intitulat „World Development Report 2018 - Learning to Realize Education’s Promise“, raportul trage, până la urmă, nişte concluzii de bun simţ, ce pot fi socotite deopotrivă drept nişte semnale privind liniile directoare ale dezvoltării civilizaţiei umane pe baza educaţiei.
Practic, prin demonstrarea faptului că procesele de învăţare contează cu adevărat, ţările lumii pot îndeplini adevăratele deziderate ale educaţiei. Dincolo de a fi un drept uman de bază, educaţia, dacă este desfăşurată corect ca proces, îmbunătăţeşte rezultatele sociale în multe sfere de viaţă.
În cazul indivizilor şi al familiilor, educaţia stimulează capitalul uman, îmbunătăţeşte oportunităţile economice, promovează o stare de sănătate mai bună şi extinde capacitatea de a face alegeri eficiente în viaţă. În cazul societăţilor, educaţia extinde oportunităţile economice, promovează mobilitatea socială şi face instituţiile publice să funcţioneze mai bine.
Autorii studiului afirmă că în măsurarea unor astfel de beneficii cercetătorii s-au axat doar de puţină vreme pe distincţia dintre şcolarizare şi învăţare. Iar dovezile strânse până acum confirmă ceea ce se bănuia deja de ceva vreme, anume că aceste beneficii depind adesea de abilităţile dobândite de cei care învaţă şi nu doar de numărul de ani petrecuţi în clasă.
Economiile cu abilităţi umane mai înalte cresc mai rapid decât cele cu programe şcolare îndelungate, dar cu dezvoltarea unor abilităţi mediocre. Nivelul mai înalt de educaţie duce la dobândirea de cunoştinţe financiare mai bune şi a unui nivel mai bun de sănătate. Copiii săraci au şanse mai mari să ajungă la câştiguri financiare mai bune în viaţă dacă au şansa să crească în comunităţi cu oportunităţi de învăţare mai bune.
Aceiaşi autori avertizează însă că abordarea cu seriozitate a proceselor de învăţare nu va constitui o sarcină uşoară. Şi asta deoarece este deja extrem de greu de descifrat ce anume trebuie să fie promovat ca politică de însuşire de abilităţi la nivel individual, darămite la nivel de societate. Multe ţări care se confruntă cu criza din zona învăţământului ar putea fi tentate să continue cu aceleaşi politici ca până acum. În definitiv, ar putea spune ele, în cele din urmă dezvoltarea socială va fi cea care va îmbunătăţi de la sine şi rezultatele învăţării. Pe măsură ce gospodăriile ies tot mai mult de sub spectrul sărăciei şi şcolile au parte de facilităţi materiale mai bune şi de profesori mai bine instruiţi, rezultatele mai bune la învăţătură ar trebui să vină de la sine.
Numai că aşteptarea în vederea observării rezultatelor apărute în urma unei crize nu reprezintă o strategie câştigătoare. Chiar dacă venitul mediu şi nivelul de învăţare sunt cumva corelate la nivele mai joase de dezvoltare, obţinerea de venituri mai mari nu duce invariabil la rezultate mai bune în procesul de învăţare. Cât despre gradul în care dezvoltarea generează o învăţare mai bună şi abilităţi mai bune, acest lucru este parţial adevărat deoarece dezvoltarea economică a fost tradiţional însoţită de dorinţa socială de abordare a impasurilor politice şi a provocărilor la adresa guvernanţei care afectează negativ învăţarea.
În realitate, astfel de provocări sunt oricum inevitabile. Ca atare, procesele de învăţare nu au nevoie de aşteptare pentru a se îmbunătăţi. La oricare nivel de venituri, există la ora actuală ţări care nu numai că obţin scoruri mai bune decât altele la evaluări internaţionale, dar arată, prin calitatea sistemelor educaţionale şi a politicilor adoptate, că sunt dedicate proceselor de învăţare ca principală armă pentru conceperea viitorului.
Nu este o noutate faptul că munca în viitor se va baza enorm pe învăţare. Schimbările rapide de natură tehnologică au condus deja la schimbări majore ale naturii muncii, fapt care i-a determinat pe mulţi să afirme că, în versiunile extreme ale acestor transformări, aproape toate slujbele actuale vor dispărea, micşorând valoarea abilităţilor personale pentru cei mai mulţi oameni.
Autorii studiului avertizează însă că astfel de "cutremure" sociale prezise nu s-au declanşat nici măcar la nivelul ţărilor cu venituri mari pe cap de locuitor. Mai mult, oricare ar fi cererea legată de abilităţi în viitor, oamenii vor continua să aibă nevoie de un fundament solid de abilităţi şi cunoştinţe de bază. Ca atare, schimbările rapide sunt mai probabil să intensifice procesele de învăţare a modului în care oamenii trebuie ei înşişi să înveţe şi să se perfecţioneze, ceea ce necesită abilităţi de bază care să permită indivizilor să evalueze situaţii noi, să-şi adapteze gândirea, să ştie unde să caute informaţii şi cum să profite de pe urma lor.
Ţările au reuşit, în imensa lor majoritate, să aibă un start bun prin aducerea multor copii şi tineri la şcoală. Conform autorilor studiului, a venit acum vremea ca promisiunile educaţiei să fie traduse în fapte prin accelerarea învăţării. Căci o educaţie reală, adică una care încurajează învăţarea, înseamnă un instrument de promovare atât a prosperităţii sociale, cât şi de eliminare a sărăciei.



Tags: Educatie

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite