Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Studiu de caz de management rural

24 Iulie 2006



Proiectul “Economia Bazata pe Cunoastere” lansat in 2005 de MCTI si sprijinit de Banca Mondiala, a insemnat in prima faza dotarea cu infrastructura de tip IT&C a noua localitati-pilot din mediul rural si mic-urban si formarea specializata a resurselor locale, care sa ajunga sa reprezinte cu succes ”mintea si bratul” din teritoriu al Unitatii de Management a Proiectului. Reluand o discutie mai veche cu doamna Diana Voicu, directorul Unitatii de Management a Proiectului, am aflat mai multe detalii referitoare la modul general in care sunt organizate activitatile proiectului si, in particular, in exclusivitate pentru Market Watch, cateva detalii din comuna OSTRA – judetul Suceava, una dintre cele noua localitati-pilot.
ostra-1
Market Watch: Cum se realizeaza comunicarea cu localitatile incluse in proiect in acest moment?


Diana Voicu: In fiecare comunitate-pilot exista un manager al retelei electronice a comunitatii locale, precum si un administrator IT. Ei au urmat un program intensiv de formare si au rolul sa gestioneze atat echipamentele instalate in comunitatile respective, cat si sa participe neconditionat la dezvoltarea comunitatii, aspecte valabile atat pentru cele noua localitati-pilot cat si mai departe, in urmatoarele 200 de locatii din cea de-a doua faza a proiectului. Managerul si administratorul IT au linie de raportare si relatii directe de colaborare cu autoritatile locale si cu noi, fiind in realitate agentii nostri de implementare in teritoriu. Prerogativele managerului sunt asigurarea promovarii utilizarii calculatorului la nivel local, realizarea unui contact direct cu toti utilizatorii finali din toate categoriile socio-profesionale din comunitatea respectiva, oferirea de consultanta intreprinzatorilor particulari, primariei, precum si diversilor lideri informali care doresc sa acceada la finantari externe. Pe viitor, ne propunem ca managerii sa devina specialistii locali in managementul proiectelor. Pentru acest lucru, timp de un an, ei vor frecventa cursuri de pregatire pentru consultanta de business. Activitatea lor are finalitate directa, concretizandu-se in sprijinul pe care il aduc la dezvoltarea economiei locale.


MW: Care au fost criteriile de selectare a managerilor si administratorilor retelelor electronice locale?


Diana Voicu: Managerul si administratorul retelei au fost selectati printr-un concurs organizat pe baza procedurilor locale de angajare in structurile respective. Ei trebuie sa fie „din partea locului” si familiarizati cu instrumentele moderne de tehnologia informatiei. Media de varsta este de aproximativ 30 de ani. In Jurilovca (jud. Tulcea) si Targu Lapus (jud. Maramures), doua dintre localitatile cuprinse in proiect, managerii IT sunt fosti profesori, oameni cu simt pedagogic, meticulozitate si o motivatie deosebita de a lucra cu copiii sau adultii care intra in punctele de acces public la informatie (PAPI), instalate de noi.


Suplimentar, in perioada imediat urmatoare, in urma cursurilor pe care le urmeaza, acestia vor acumula cunostinte si experienta la nivel de specialist , in diferite domenii. Dispunem de locatii cu dotari moderne, care vor fi utilizate de asemenea pentru procesul de formare si educare a locuitorilor comunelor respective. Cursurile vor fi sustinute de manager si administrator, care vor avea astfel si rol de profesor sau tutore. Se formeaza grupe de cursanti de 6-12 persoane.


MW: Cum evaluati activitatea acestor reprezentanti locali pana in acest moment?


Diana Voicu: Managerii si administratorii retelelor electronice locale sunt cuprinsi deocamdata in schema organizatorica a primariei. Este destul de greu sa ii putem coordona de la distanta si sa avem o comunicare eficienta la fiecare pas. Insa evolutia lor, privita in timpul scurs de la debutul Proiectului este spectaculoasa. Acum un an, cand i-am identificat din randul comunitatii locale si intentionam sa lucram cu ei, priveau cu neincredere in viitor. Anul acesta, cu o coordonare atenta si cu scheme de raportare bine gandite, au inceput sa isi structureze gandirea, astfel ca acum vin cu multe idei, intrebari care nasc solutii la randul lor. Colaboreaza foarte bine intre ei, dispun de webcam-uri si zilnic au discutii, managerii intre ei, administratorii intre ei, in cadrul celor noua comunitati pilot. Asta inseamna consultari si schimb de opinii si solutii la tot pasul in activitatea de zi cu zi, gasirea unor afinitati profesionale comune, a unui limbaj comun de comunicare, datorita si similitudinii de preocupari si, cateodata, chiar stabilesc vizite reciproce. Ei invata si din greseli, ale lor sau ale colegilor, dar si din practicile care se dovedesc fiabile si se consolideaza in timp si pe care si le impartasesc reciproc.


MW: Ce avantaje creeaza aceste puncte de acces public la informatie (PAPI) si care este implicarea managerului?


Diana Voicu: Principalul avantaj este, probabil, accesul la informatie si procesul de constientizare al conceputului de „cunoastere”, posibilitatea de a intra in contact cu alte culturi, alte obiceiuri, alti oameni, dar si noutati din domeniile care ii intereseaza pe fiecare utilizatori in parte si pe care doresc sa le aprofundeze cu ajutorul Internetului... In Aninoasa si in Ostra, alte doua comunitati-pilot ale proiectului, erau mai multe persoane interesate de apicultura. Cine poseda deja competente in aceasta activitate: cei din Jurilovca, o comunitate de apicultori, cu practica in apicultura biologica. In aceasta situatie, managerul dintr-o comunitate preia problemele ridicate de cei interesati de albinarit, le discuta cu specialistii apicultori din Jurilovca prin intermediul managerului de acolo si astfel se realizeaza schimburi de experienta. Toata aceasta facilitare a comunicarii se realizeaza prin intermediul managerului, care insa trebuie sa aiba foarte multa initiativa si experienta. Apar povestile de succes din care managerii invata, iar din acumularea in timp a unor depozite de informatie se genereaza apoi noi concepte de cunoastere, care mai departe sunt puse in practica de ceilalti.


MW: Ce asteptati de la managerii din localitatile pilot ale Proiectului ?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite