Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Proiectele de mobilitate Erasmus+ VET, o sursă premium de resurse calificate pentru piaţa muncii

26 Iulie 2018



În ultimii ani, din ce în ce mai multe şcoli vocaţionale din România participă la proiecte în domeniul formării profesionale (VET) derulate prin intermediul programului Erasmus+. Există deja instituţii care au dezvoltat abilităţi şi competențe avansate, devenind adevărate repere de excelență în domeniu, iar rezultatele încep să se vadă şi pe piaţa muncii.

Toţi angajatorii din România consideră formarea profesională a angajaţilor esenţială pentru creşterea productivităţii afacerii şi adaptarea produselor şi serviciilor la cerinţele pieţei. Concluzia aparţine studiului „Propuneri de măsuri şi modele de încurajare a formării profesionale continue şi efecte așteptate“. Care mai evidenţiază însă faptul că majoritatea patronilor şi managerilor autohtoni reclamă lipsa acută a fondurilor proprii pentru a derula cursuri de formare şi dificultatea procesului de accesare a fondurilor destinate unor astfel de activităţi.

O soluţie ‒ parţială, dar eficientă ‒ a acestei situaţii dificile cu care se confruntă de ani buni piaţa locală a muncii o reprezintă proiectele în domeniul formării profesionale (VET) derulate prin intermediul programului Erasmus+, gestionat în România de către Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Programul Erasmus+ al Uniunii Europene oferă elevilor români din învăţământul vocaţional (şcoli profesionale, licee şi şcoli postliceale), precum şi ucenicilor posibilitatea de a se forma profesional şi de a dobândi experienţă la locul de muncă prin intermediul plasamentelor de formare în străinătate. Erasmus+ se adresează însă nu doar elevilor, ci şi cadrelor didactice din domeniul educaţiei profesionale, cărora le oferă oportunitatea de a învăţa noi metode de predare şi formare în străinătate, precum şi posibilitatea de a dezvolta relații cu alte instituţii de învăţământ şi de formare profesională.

Sunt oportunităţi reale, accesibile şi pe care numeroase unităţi de învăţământ cu profil profesional din România le-au valorificat deja. Am selectat două astfel de exemple, care se califică prin rezultatele obţinute ca modele de bune practici, cu potenţial mare de replicare.

Un centru de excelență la nivel regional şi naţional
Colegiul Tehnic „Costin D. Neniţescu“ Piteşti se numără printre primele instituţii din România care au coordonat un Consorţiu Naţional Erasmus+, devenit în timp un centru de excelență la nivel regional şi naţional, ce oferă expertiză în managementul proiectelor europene. În 2015, Colegiul a primit Carta VET (nr. 2015-1-RO01-KA109-015626) valabilă pentru perioada 2015-2020, care a contribuit la creşterea numărului de mobilităţi, prin facilitarea procedurilor de depunere şi aprobare a candidaturilor de proiecte Erasmus+. Şcoala a participat deja la 65 de proiecte de cooperare europeană în perioada 1997-2018, în 26 dintre acestea fiind coordonator. Colegiul din Piteşti a reuşit să creeze parteneriate puternice şi durabile de cooperare cu instituții de prestigiu din Germania (companiile Siemens şi Bayer, Colegiul Berufskolleg Uerdingen, Primăria Krefeld, Universitatea Krefeld, Camera de comerţ şi Industrie din landul Renania de Nord – Westfalia), parteneriate care s-au dezvoltat continuu în cei 21 de ani de cooperare europeană.



Cel mai recent proiect VET implementat de Colegiul Tehnic „Costin D. Neniţescu“, care se va finaliza în luna noiembrie a acestui an („The development of skills and competencies through training mobilities în another European country“), se concentrează pe creşterea calităţii şi volumului mobilităţilor de formare profesională prin implementarea sistemului european de credite în învăţământul profesional şi tehnic (ECVET), urmărindu-se asigurarea transparenței, certificării, validării şi recunoaşterii rezultatelor dobândite de participanţi. Proiectul urmăreşte totodată şi consolidarea parteneriatelor existente, precum și identificarea de noi parteneri şi stabilirea de colaborări în implementarea proiectelor de mobilitate VET.

La proiect participă 62 de elevi de clasa a XI-a, precum şi 10 cadre didactice, mobilităţile VET derulându-se în Germania şi Portugalia.

Impactul rezultatelor proiectului asupra participanţilor este major şi se reflectă în dezvoltarea competențelor profesionale ale acestora, prin dobândirea de noi abilităţi şi competențe tehnice, specifice domeniului lor de formare, dar și a competențelor lingvistice şi sociale ale acestora. Astfel, elevii noştri şi-au îmbunătăţit substanţial capacitatea de a lucra în echipă, precum şi competențele interculturale, toate acestea ducând la creşterea încrederii de sine şi a capacităţii de a înţelege o altă cultură, substanţial diferită de cea din România. Participarea la proiectul de mobilităţi VET a avut ca efect îmbunătăţirea atitudinilor, comportamentelor şi abilităților sociale ale participanţilor, urmare a confruntării acestora cu un context nou de muncă şi viaţă. Am observat la toţi participanţii o schimbare de comportament și de abordare a problemelor curente sau profesionale“, ne-a declarat doamna profesor Magdalena Zaharescu, managerul proiectului.

Ca urmare a participării la proiectul VET, elevii şi-au îmbunătăţi substanţial şansele de acces pe piaţa muncii, prin noile cunoştinţe şi abilităţi dobândite şi prin valoarea adăugată dezvoltării profesionale şi personale. Inerent, rezultatele proiectului sunt vizibile şi la nivelul şcolii, care şi-a crescut prestigiul şi atractivitatea ofertei de formare prin participarea la proiecte Erasmus+.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite