Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ICPE-CA: Centrul Alexandru Proca deschide tinerilor drumul către știință

26 Iulie 2018




Modele europene, exemplul ICPE-CA
O experienţă interesantă a fost prezentată de reprezentantul societăţii germane Fraunhofer, una din puternicile reţele de cercetare din Germania, cu peste 60 institute de cercetare în structura sa, care a prezentat modelul societăţii în atragerea tinerilor spre ştiinţă şi cercetare. Se organizează „Academii ale tinerilor Europeni” de tipul școlilor de talente, deschise tinerilor continentului, inclusiv celor din categoria migranţilor, prin care se urmăreşte formarea unor viitori specialişti, înzestraţi cu o cultură tehnică interdisciplinară, creativitate ştiintifică şi, nu în ultimul rând, insuflarea în rândul tinerilor a responsabilităţii sociale pentru rezultatul activităţii din cercetare.

În acelaşi plan al pregătirii tânărului pentru ştiinţă au fost şi comunicarile Centrului Alexandru Proca din cadrul ICPE-CA, prin care s-au evidenţiat o parte din tinerii care i-au urmat cursurile, practica de cercetare şi premiile obținute la diverse concursuri naţionale şi internaţionale de proiecte de cercetare în cei câțiva ani de ființare. Unii dintre ei urmează astăzi cursurile unor universităţi europene din Germania, Anglia, Danemarca.

Fiind organizat într-un institut de cercetare, centrul oferă cursantului posibilitatea de a avea acces la laboratoare și baza sa materială, la cercetători pentru problemele care-i interesează, la găsirea de modele pe care să le urmeze, oferind, în acest fel, reale și verificate căi de a crește interesul și atractivitatea tinerilor pentru știință și aplicațiile ei.

Deosebit de importantă este și legătura pe care Centrul Alexandru Proca o stabilește cu alte centre din țară și din străinătate, cât și interesul de a extinde această activitate la nivel național și internațional, inclusiv în dezvoltarea pasiunii nu doar la nivelul „vârfurilor”, ci și la nivelul general, prin promovarea conceptului: „știința - bun al tuturor”!

Reprezentantul Universității din Torino a prezentat elemente din politica italiană de formare a viitorului inginer: inițierea de cercuri studențești, organizarea de seminarii pentru absolvenți, vizite de studii, păstrarea unei legături cu companiile în recrutarea tinerilor cercetători, desemnarea ca subiecte de masterat sau doctorat a unor tematici stabilite de comun cu acestea, scutiri de impozite pentru cei care lucrează acolo. Interesant este și doctoratul industrial, derulat pe perioada desfășurării lui în companie, aceasta fiind cea care suportă finanțarea.

Comunicarea reprezentantului Universității din Ankara a ridicat o problemă de acut interes – foarte actuală pentru Turcia – dar apropiată și previzibilă și pentru România: educarea migranților.

Prezența sociologilor, matematicienilor, doctorilor în medicină a adus un plus de informații și modele de drumuri de urmat în creșterea atractivității tinerilor pentru știință.

Lucrările seminarului au fost însoțite de masa rotundă „SUPPORTING YOUNG PEOPLE TO STEM TRAINING”, care a reușit să creeze un climat de totală deschidere, cu schimburi interesante de opinii, stimulate de competența celor care au condus lucrările, profesorii Alexandru Mironov și Dan Milici.

Astfel, ca o concluzie generală, se poate aprecia că prima ediție a acestui workshop internațional a reprezentat o bună propagare a realizărilor și cercetării în domeniul atragerii tinerilor către domeniile știință, tehnologie și inginerie, cât și prezentarea celor mai bune practici din acest domeniu, întâlnite la nivel internațional. Networking-ul dintre participanți a definit idei pentru câteva proiecte în consorții europene, care vor fi depuse în lansările viitoare ale programului Orizont 2020.

„Atelierul nostru s-a dovedit a fi o necesitate: au relevat-o importanța și proporțiile mișcării de atragere a tinerilor spre știință și tehnologie. Suntem convinși, având în vedere interesul trezit în rândul Administrației Centrale, că evenimentul organizat va fi și suficient pentru instituționalizarea acestor practici, pentru generalizarea aplicării lor, lucru care ar avea efectul dorit de stimulare și, implicit, ar conduce la formarea unor ingineri capabili să reindustrializeze o Românie modernă”. Prof. dr. Wilhelm Kappel, CS1, ICPE-CA



Tags: ICPE-CA, inovare

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite